A Historical Study on the Continuity of Function - Focusing on Aristotle's Concept of Continuity and the Arithmetization of Analysis -

함수의 연속성에 대한 역사적 고찰 - 아리스토텔레스의 연속 개념과 해석학의 산술화 과정을 중심으로 -

  • Received : 2017.10.10
  • Accepted : 2017.11.10
  • Published : 2017.11.30

Abstract

This study investigated the Aristotle's continuity and the historical development of continuity of function to explore the differences between the concepts of mathematics and students' thinking about continuity of functions. Aristotle, who sought the essence of continuity, characterized continuity as an 'indivisible unit as a whole.' Before the nineteenth century, mathematicians considered the continuity of functions based on space, and after the arithmetization of nineteenth century modern ${\epsilon}-{\delta}$ definition appeared. Some scholars thought the process was revolutionary. Students tended to think of the continuity of functions similar to that of Aristotle and mathematicians before the arithmetization, and it is inappropriate to regard students' conceptions simply as errors. This study on the continuity of functions examined that some conceptions which have been perceived as misconceptions of students could be viewed as paradigmatic thoughts rather than as errors.

본 연구는 함수의 연속성에 대한 학문수학의 개념과 학생들의 인식의 차이를 탐구하기 위해, 아리스토텔레스의 연속 개념 및 함수의 연속성의 역사적 발달과정을 고찰하였다. 연속의 본질을 찾고자 했던 아리스토텔레스는 연속을 '분할 불가능한 하나의 전체'로 특징지었다. 19세기 이전 수학자들은 공간에 기초하여 함수의 연속성을 생각하였지만, 19세기 해석학의 산술화 이후 연속 개념은 현대적인 ${\epsilon}-{\delta}$ 정의로 나타났으며, 여러 학자들은 이 과정을 혁명적이라고 생각하였다. 학생들은 아리스토텔레스의 연속 개념 및 산술화 이전 수학자들과 유사한 관점으로 함수의 연속성을 생각하는 경향이 있었으며, 따라서 학생들의 개념을 단순히 오류로 보는 것은 무리가 있다. 함수의 연속성에 대한 본 연구는, 학생들의 오개념으로 인지되고 있는 것들은 때때로 오류라기보다는 역사적으로 존재해왔던 하나의 패러다임적 사고로서 볼 수 있음을 고찰하였다.

Keywords

References

  1. 강현영.이동환(2007). 수학교육에서 상보성. 수학교육학연구, 17(4), 437-452.
  2. 국립국어연구원(1999). 표준국어대사전. 서울 : 두산동아.
  3. 김선희(2004). 수학적 지식 점유에 관한 기호학적 고찰. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  4. 박달원.홍순상.신민영(2012). 연속함수에 대한 고등학교 교과서의 정의와 고등학생들의 이해. 한국학교수학회논문집, 15(3), 453-456.
  5. 백승주(2015). 함수의 연속 개념의 역사적 고찰. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
  6. 유재민(2014). 아리스토텔레스의 연속 이론 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
  7. 이경화.신보미(2005). 상위 집단 학생들의 함수의 연속 개념 이해. 수학교육학연구, 15(1), 39-569.
  8. 이지현(2011). 학교수학에서 대학수학으로 공리적 방법의 이행에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
  9. 이진영(2011). 교수학적 변환의 관점에서 한 점에서 함수의 연속.불연속, 연속함수 정의의 검토. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 정동명.조승제(1992). 실해석학개론. 서울: 경문사.
  11. 정연준.김재홍(2013). 함수의 연속성 개념의 역사적 발달과정 분석-직관적 지도의 보완을 중심으로- 수학교육학연구, 23(4), 567-584.
  12. 아리스토텔레스(1963). Aristotle's Categories and De Interpretatione, (Translated with note by Ackrill, J. L.). Oxford University Press.
  13. 아리스토텔레스(2008a). 범주들.명제에 관하여. (김진성 역). 서울: 이제이북스.
  14. 아리스토텔레스(2008b). Themistius: On Aristotle Physics 5-8. (Translated by Robert B. Todd). London: Gerald Duckworth & Co,Ltd.
  15. Boyer, C. B. (1949). The history of the calculus and its conceptual development. New York: Dover Publications.
  16. Bridgers, L. C. (2007). Conceptions of continuity: An investigation of high school calculus teachers and their students. Unpublished doctoral dissertation, Syracuse University, New York.
  17. Cauchy, A. L. (2009). Cauchy's Cours d'analyse. (Translated by Bradley, Robert E. & Sandifer, C. Edward). New York: Springer. (The original edition was published in 1821)
  18. Dimitric, R. M. (2003). Is the function continuous at 0?. arXiv:1210.2930 [math.GM].
  19. Ely, R. (2007). Student obstacles and historical obstacles to foundational concepts of calculus. Unpublished doctoral dissertation, university of Wisconsin-Madison, Madison, Wisconsin.
  20. Euler, L. (1988). Introduction to Analysis of the Infinite: Book I. (Translated by John D. Blanton). New York: Springer-Verlag. (The original edition was published in 1748)
  21. Euler, L. (2000). Foundations of Differential Calculus. (Translated by John D. Blanton). New York: Springer. (The original edition was published in 1755)
  22. Ferraro, G. (2001). Analytical Symbols and Geometrical Figures in Eighteenth-Century Calculus. Studies in History and Philosophy of Science, 32(3), 535-555. https://doi.org/10.1016/S0039-3681(01)00009-7
  23. Grabiner, J. V. (1983). Who gave you the epsilon? Cauchy and the origins of rigorous calculus. American Mathematical Monthly, 90(3), 185-194 https://doi.org/10.1080/00029890.1983.11971185
  24. Jourdain, E. B. (1913). The Origin of Cauchy's Conceptions of a Definite Integral and of the Continuity of a Function. Isis, 1(4), 1-703. https://doi.org/10.1086/isis.1.1.223803
  25. Klein, F. (1896). The Arithmetizing of Mathematics. Translated by Isabel Maddison, Bryn Mawr College. Bulletin of The American Mathematical Society, 2(8), 241-249. https://doi.org/10.1090/S0002-9904-1896-00340-2
  26. Kleiner, I. (1989). Evolution of the function concept: a brief survey. College mathematics journal, 20, 282-300. https://doi.org/10.1080/07468342.1989.11973245
  27. Koetsier, T. (1991). Lakatos' Philosophy of Mathematics: A Historical Approach. Amsterdam: Elsevier Science Publishers B.V.
  28. Lakatos. I. (1996). 수학, 과학 그리고 인식론. (이영애 역). 서울: 민음사. (영어원작은 1978년 출판)
  29. Lakatos. I. (2001). 수학적 발견의 논리. (우정호 역). 서울: 아르케. (영어원작은 1976년 출판)
  30. Lakoff, G., & Nunez, R. E. (2000). Where Mathematics Comes From: How the Embodied Mind Brings Mathematics into Being. New York: Basic Books.
  31. Nunez, R. E., & Lakoff, G. (1998). What Did Weierstrass Really Define? The Cognitive Structure of Natural and continuity. Mathematical Cognition, 4(2), 85-101. https://doi.org/10.1080/135467998387343
  32. Pierpont, J. (1899). On the Arithmetization of Mathematics. Bulletin of the American Mathematical Society, 5, 394-406. https://doi.org/10.1090/S0002-9904-1899-00620-7
  33. Russell, B. (2002). 수리철학의 기초. (임정대 역). 서울: 경문사. (영어원작은 1919년 출판)
  34. Schubring, G. (2005). Conflicts between generalization, rigor, and intuition. New York: Springer.
  35. Shipman, B. A. (2012). A comparative study of definitions on limit and continuity of functions. Primus, 22(8), 609-633. https://doi.org/10.1080/10511970.2011.630714
  36. Tall, D. (2008). The Transition to Formal Thinking in mathematics. Mathematics Education Research Journal, 20(2), 5-24. https://doi.org/10.1007/BF03217474
  37. Tall, D., & Katz, M. (2014). A cognitive analysis of Cauchy's conceptions of function, continuity, limit and infinitesimal, with implications for teaching the calculus. Educational Studies in Mathematics, 86, 97-124. https://doi.org/10.1007/s10649-014-9531-9
  38. Tall, D., & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12, 151-169. https://doi.org/10.1007/BF00305619
  39. White, M. J. (1988). On Continuity: Aristotle versus Topology? History and philosophy of logic, 9(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/01445348808837121
  40. Wilder, R. L. (1967). The Role of the Axiomatic Method. The American Mathematical Monthly, 74(2), 115-127. https://doi.org/10.1080/00029890.1967.11999930
  41. Youschkevitch, A. P. (1976). The concept of function up to the middle of the 19th century. Archive for History of Exact Sciences, 16(1), 37-85. https://doi.org/10.1007/BF00348305