Abstract
This study aims to understand the relationship between the awareness of oral health prevention and general characteristics by investigating the awareness of oral health prevention and to provide basic data to make oral health education guidelines for oral health prevention and the need for oral health prevention by analyzing factors that influence the awareness of oral health prevention. For about a month since December 2016, the data of 380 people aged 10 and over residing in Seoul and the Gyeonggi Province was gathered, and the following results have been obtained after excluding 19 people whose answers were insufficient. It was found that gender (female, p<0.05), age (50 years and over, p<0.05), educational background (high school diploma and university diploma or higher, p<0.05), average monthly income (KRW 3.0 million - 4.0 million, p<0.05), oral health importance (p<0.001), and awareness of the need for oral health prevention (p<0,001) among the selected independent variables had statistically significant effects on the awareness of oral health prevention. Considering the results above, I believe that it is important to develop oral health education programs, which reflect the characteristics of people in order to motivate them to perform prevention activities, rather than education programs about simply acquiring knowledge for prevention activities and to establish social conditions that can enable continued education, in order to increase the awareness of oral health prevention activities.
본 연구에서는 구강건강 예방 인식을 조사하여 이를 일반적인 특성과의 관련성을 파악하고, 구강건강 예방 인식에 영향을 미치는 요인을 분석하여 구강건강 예방의 필요성과 구강건강 예방을 위한 구강보건교육 지침서 작성을 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 2016년 12월부터 약 1개월 동안 서울 및 경기지역에 거주하는 10대 이상 380명의 자료를 수집하여 이 중 응답이 미흡한 19부를 제외한 361(95%)부를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 적합된 회귀모형은 통계적으로 유의하였으며(p<0.001), 모형 설명력은 47.3%로 나타났으며, 선정된 독립변수 중 성별(여성, p<0.05), 연령(50대 이상, p<0.05), 학력(고졸, 대졸이상, p<0.05), 월 평균 수입(300-400만원, p<0.05), 구강건강의 중요도(p<0.001), 구강건강 예방의 필요성에 대한 인식(p<0.001)이 구강건강 예방 인식에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과로 볼 때 구강건강 예방에 대한 인식을 높이기 위해서는 단순한 예방에 대한 지식 습득 보다는 예방에 대한 동기유발 수준에 까지 이를 수 있는 대상자의 특성을 고려한 구강보건 교육 프로그램 개발과 지속적인 교육이 이루어질 수 있는 사회적인 여건이 마련되어야 한다고 사료된다.