Abstract
The purpose of this study was to design and develop the Mobile Disabilities Family Counseling (MDFC) application as a tool to voluntarily solve problems that disabilities family faces in every day life and investigate the effects of the application. To do so, counseling contents were designed and the MDFC application was developed based on ADDIE, an educational program model. Contents consisted of the results of need analysis of people with disabilities and their family and extracted literature review. The MDFC developed has following distinctive characteristics: 1) people with disabilities and their family can voluntarily participate in the MDFC and solve real problems and intrinsic ones; 2) chatting counseling of the MDFC allows client to choose his/her time and chatting program; 3) the MDFC and confirms client's objective data in mobile counseling by connecting and recommending online psychological tests of counselor. The effectiveness of the MDFC contained high satisfaction rate in contents, counseling procedure, problem solving, manual, recommendation, information gathering and showed high level of counseling access. These results of the study also suggest useful development ideas for future mobile counseling programs.
본 연구의 목적은 장애인과 가족이 생활전반에서 오는 문제를 자발적으로 해결하기 위한 도구로서 모바일 상담(MDFC) 프로그램을 설계하고 개발하여 효과를 탐색하는데 있다. 이를 위하여 교육 프로그램의 설계모형(ADDIE)을 기반으로 상담 프로그램을 설계하고 개발하였다. 프로그램 내용은 장애인과 가족의 요구조사 내용과 상담 프로그램의 선행연구에서 추출하여 구성하였다. 개발된 상담 프로그램의 특징은 첫째, 장애인과 가족이 언제 어디서나 상담 프로그램에 자발적으로 참여하여 현실적인 문제나 내재화된 문제를 해결할 수 있다. 둘째, 개발된 상담 프로그램의 채팅상담은 내담자의 시간과 채팅 프로그램 선택의 자율성이 주어진다. 셋째, 개발된 상담 프로그램은 상담자의 온라인 심리검사 추천과 연계로 모바일 상담에서도 내담자의 객관적인 자료 확인이 가능하다. 또한 개발된 상담 프로그램의 효과는 내용구성, 상담절차, 고민해결, 사용설명서, 추천, 정보수집의 만족도가 높았고 상담만족도, 상담접근성은 매우 높게 나타났다. 이러한 연구결과는 향후 모바일 상담 프로그램의 발전방안을 제안하는데 있다.