Abstract
This study carried out field evaluation by experts, monitoring by the public, and visitor satisfaction survey for 88 sites by using cultural property projects that received support from "SaengSaeng Cultural Property"in 2016. The result of the comprehensive evaluation was 'good', the part of planning, outcome, annual special index were 'good', field operation and performance were 'normal'. The field evaluation was rated as 'normal' by experts, monitoring by the public was 'good', and visitor satisfaction survey was also 'good'. The advantages of the project were as follows; increased enjoyment of local cultural assets, utilization of historical and cultural heritage as tourism, expansion of local participation and cooperation. On the other hand, the disadvantages were as follows; shortage of promotion to other local people, deterioration of program's quality, insufficient materials for explanation of cultural assets, insufficient program for staying. We suggested measures to develop the project as follows; developing paid contents in order to secure sustainability, connection with other programs, developing representative program and brand, improvement of environment to participate, strengthening of role for experienced local organization, utilization of local artists and volunteers, exchange between local organization, promoting by government organization, managing existing visitors, establishing of strategy for promotion, improvement of monitoring by the public, strengthening of reflection of visitor's opinions, consulting for each programs.
본 연구는 2016년 생생문화재 사업 지원을 받은 전국 88개 문화유산 활용사업을 대상으로, 문화재 활용에 대한 이해를 갖고 있는 전문 인력을 활용하여, 전문가 현장 평가 및 컨설팅, 일반인 모니터링, 관람객 만족도 조사를 진행하였다. 생생문화재 사업의 종합 평가 결과는 100점 만점에 평균 86.78점으로 양호 수준으로 확인되었다. 계획, 실적, 연차별 특별지표 부문은 양호 수준, 현장운영과 성과 부문은 보통수준으로 나타났다. 전문가 현장평가는 보통, 일반인 현장평가는 양호, 관람객 만족도 조사는 양호수준을 보였다. 사업의 종합적인 성과 중 우수한 점으로는 지역의 문화재 향유권 신장, 역사문화관광자원으로 활용 가능성 제고, 지역의 참여와 협력 확대 등이 있었다. 반면 미흡한 점으로는 타 지역민 대상 홍보 미흡, 예산 대비 많은 프로그램으로 인한 질 저하, 문화재 설명 자료 부족, 스테이 프로그램 부족 등이 있었다. 사업의 발전 방안으로는 프로그램 유료화를 통한 지속성 확보, 다른 사업과의 연계, 대표프로그램 및 브랜드 개발, 참여 환경 개선, 사업에 경험이 있는 단체의 역할 강화, 지역 예술가와 자원봉사자 활용, 수행 단체 간 프로그램 교류, 정부기간을 활용한 홍보, 기존 고객 관리, 홍보의 단계별 전략 수립, 일반인 모니터링 제도 개선, 관람객 의견 반영 강화, 사업별 집중 컨설팅을 제안하였다.