Abstract
This study analyzed the effect of on - the - job training of workers in Chungnam western area on productivity improvement. A total of 76 questionnaires were analyzed for workers in the western part of Chungcheongnam-do that completed the training course of the Korea Polytechnic University Education and Labor Ministry. The results of this study are as follows: First, the higher the motivation to receive the on - the - job training for the improvement of the productivity, the higher the satisfaction of the training of the worker, but the effect on the job productivity was not significant. Second, the correlation between training experience and job productivity was not statistically significant. Third, as for the effect on the productivity improvement according to the rank, the temporary workers showed higher education satisfaction than the regular workers (agency), and the job productivity was higher than the manager (manager level). Results of ANOVA analysis showed that there was a significant effect on educational satisfaction and job satisfaction according to years of work, career, and rank. The purpose of this study is to analyze the effects of on - the - job training of workers in the western part of Chungnam, on the productivity improvement, The validity of the study is significant.
본 연구는 충남 서부지역 근로자의 현장훈련교육이 생산성 향상에 미치는 영향을 분석하였다. 한국폴리텍대학 교육 및 노동부 지원 현장교육과정을 수료한 충남 서부지역 근로자를 대상으로 설문지 총 76부를 분석하였다. 연구결과 첫째, 근로자의 현장훈련교육이 생산성 향상에는 현장훈련교육을 받게 된 동기가 높을수록 교육만족도가 향상되는 것으로 나타났으나 직무생산성에는 유의한 영향이 미치지 못했다. 둘째, 훈련경험이 직무생산성과의 상관관계는 통계적으로 유의한 영향을 미치지 못한 것으로 나타났다. 셋째, 직급에 따른 생산성 향상에 미치는 영향으로는 임시직이 평사원(대리급)보다 교육만족도가 높은 것으로 나타났고, 직무생산성은 중간관리자(과.차장급)보다 관리자(부장급)이상이 가장 높게 분석되었다. ANOVA 분석 결과에서는 근무년수, 경력, 직급에 따라 교육만족도, 직무만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구는 충남 서부지역 근로자의 현장교육훈련이 생산성 향상에 미치는 영향을 분석함으로써 교육만족도, 직무생산성 향상에 대한 근로자 개인의 훈련경험 및 훈련동기에 대한 특성 요인의 중요도를 파악하고 근로자의 개인적 요인의 효과성을 검증한 데 연구의 의의가 있다.