DOI QR코드

DOI QR Code

The Function of Social Criticism Film Implemented in Animation Film

애니메이션 영화 <창, 2012>에 구현된 시사고발 영화 기능

  • 이현석 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2016.12.02
  • Accepted : 2017.01.25
  • Published : 2017.03.28

Abstract

The short animation directed by Sang-Ho Yeon has led the sympathy and reflection of audiences through reveling the violence of the military in the form of the social criticism film. The explores the social value of animation by the content of social criticism, not for entertainment uses but for public interest. This research addresses how the function of social criticism implements in animation film, especially, its narratives and direction. In the light of this, firstly, literature will review the general characteristics of social criticism films, Secondly, based on literature reviews, analysis tools will be drew, thirdly, the case study regarding will be processed by focusing on The function of social criticism, the technique of direction and expression of animation. As a result of this research, shows unique traits because of the hierarchical and exclusive characteristics of military culture, which differs from general characteristics of social criticism films dealing with historic and social issues. In addition to this, the function of social criticism is effectively implemented in animation film, by the creative narratives and technique of direction by a director, Sang-Ho Yeon.

연상호 감독의 단편 애니메이션 <창, 2012>은 군의 폭력성을 드러내는 시사고발 내용으로 많은 이들의 공감과 성찰을 유도하였다. 이는, 사회고발적 주제를 통해 오락성이 아닌 공익을 위한 애니메이션의 사회적 가치의 가능성을 보여준다 하겠다. 이에, 본 연구는 애니메이션을 통해 시사고발 영화 기능이 어떻게 구현되는지 서사적 구성과 연출 특성에 대해 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 연구의 전개는 첫째, 문헌과 사례를 중심으로 시사고발 영화의 의의와 일반적 특성에 대해 고찰한다. 둘째, 앞선 문헌연구를 바탕으로 분석기준을 도출하고, 셋째, 애니메이션 단편 영화 <창>에 대해 시사고발적 기능, 연출적 특성, 애니메이션 표현기법을 중심으로 사례연구를 진행한다. 본 연구를 통해 <창, 2012>은 군내부의 위계적, 폐쇄적 특성으로 인해 역사적, 사회적 이슈를 다루는 일반 시사고발 영화와는 다른 특성이 드러났으며, 또한, 연상호 감독의 독창적인 서사적, 연출적 기법이 애니메이션을 통해 시사고발기능을 효과적으로 구현함을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. 고희일, "PD저널리즘과 기자저널리즘의 차이에 관한 연구- 조직문화와 시사고발 프로그램의 구성적 특성의 연관성을 중심으로," 방송문화연구, 제18권, 제2호, pp.161-192, 2006.
  2. 김미덕, "내부고발(자)에 대한 문화적 재현- 실화필름을 중심으로," 현상과 인식, 제38권, 제4호, pp.157-180, 2014.
  3. 배상준, "<도가니> (황동혁, 2011)와 <부러진 화살> (정지영, 2012) -사회고발 매체로서의 법정영화," 영화연구, 제55권, 제3호, pp.227-262, 2013.
  4. http://www.nocutnews.co.kr/news/4511729
  5. 김유리, 연상호, "돼지의 왕 : 연상호 2011 HD Color 97min," 한국독립영화협회, 제2권, pp.82-101, 2012.
  6. http://movie.naver.com/movie/
  7. http://www.hani.co.kr/arti/PRINT/548417.html
  8. 윤민재, "민주화과정에서의 군의문사와 군대폭력," 비판사회학회, 제12권, p.112-141, 2014.
  9. http://hernamwoong.com/entry/
  10. 서수정, "'타자'들의 잔혹사 : 연상호 애니메이션," 만화애니메이션연구, 제12권, pp.267-286, 2014.
  11. 홍진혁, "연상호 <사이비>의 내레이션 분석 -오프닝 시퀀스와 플래시백의 내러티브 효과," 씨네포럼, 제22권, 제12호, pp.163-190, 2015.