DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Mothers' Rejective Parenting Attitude in the Process of Adapting to Institutions: Focusing on the Mediating Effect of Children's Humanity

어머니의 거부적 양육태도가 유아의 기관적응에 미치는 효과: 유아 인성의 매개효과를 중심으로

  • Received : 2016.12.15
  • Accepted : 2017.02.06
  • Published : 2017.02.28

Abstract

Objective: The gold of this study is to identify the correlation between mothers' rejective parenting attitude and children's humanity and adaptation to educational institutions, as well as to find out whether children's humanity could act as a mediating effect against mothers' rejective parenting attitude in the process of children's adapting to the institutions. Methods: The study was conducted on 259 children aged 4 to 5 and their mothers. The collected data were used to conduct Pearson correlation coefficient, Three-step mediated regression analysis, and the Sobel test using the SPSS 20.0 program. Results: First, children's institutional adaptability had a significant negative correlation only with 'mother's hostility'. Children's humanity had a significant positive correlation with their institutional adaptability. Second, mothers' hostile attitude had a direct or indirect impact on children's institutional adaptability. Conclusion/Implications: The results above suggest that children's good humanity and parents' friendly attitude are important in children's institutional adaptability.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 보건복지부 (2012). 5세 누리과정 해설서. 서울: 교육과학기술부.보건복지부.
  2. 김상림 (2012). 영유아의 어린이집 적응에 관한 연구: 개인변인, 또래 유능성 및 교사관계를 중심으로. 한국보육지원학회지, 8(4), 207-230.
  3. 김선화 (2010). 부모의 양육태도 유형과 유형 일치여부에 따른 유아의 만족지연능력. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김수정, 곽금주 (2012). 가정의 소득 수준에 따라 초등학교 1, 2학년 아동의 학교적응 변인 간 관련성에서 차이: 양육 효능감, 자아개념, 그리고 친사회성을 중심으로. 인간발달연구, 19(3), 85-105.
  5. 김지연, 남은영 (2011). 자녀의 부정적 정서에 대한 부모의 반응과 아동의 스트레스 대처 행동간의 관계에서 자기조절 능력의 매개효과. 아동학회지, 32(5), 13-26. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.5.13
  6. 김현진, 지성애 (2014). 유아의 교육기관 적응능력과 자아탄력성 및 자아존중감 간의 관계분석. 한국교육문제연구, 32(1), 233-257.
  7. 김혜금 (2015). 성별과 학년 시기별 아동이 지각한 부모의 방임.학대와 아동의 학교생활적응에 관한 단기 종단연구. 한국보육지원학회지, 11(1), 355-371. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2015.11.1.355
  8. 김혜금, 양숙경 (2014). 성별에 따라 아동이 지각한 부모의 방임.학대와 지역사회 인식이 학교생활적응에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 10(5), 117-131. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2014.10.5.117
  9. 김혜금, 조혜영 (2016). 부모의 방임.학대가 학령기 아동의 학교생활적응에 미치는 영향: 학령기 아동의 자아인식과 또래애착의 매개효과. 한국보육지원학회지, 12(1), 19-36. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2016.12.019
  10. 나은숙, 김경회 (2014). 3-5세 유아용 인성척도 개발연구. 어린이문학교육연구, 15(3), 433-452.
  11. 나은숙, 이종인 (2008). 부모의 자녀수용-거부와 통제척도에 대한 한국 타당화검사: 유아 부모용. 미래유아교육학회지, 15(3), 215-247.
  12. 박경선, 문혁준 (2014). 어머니의 양육태도와 유아의 기관적응의 관계에서 유아의 자기조절능력의 매개효과. 유아교육학논집, 18(3), 135-157.
  13. 박서정, 김순옥 (2003). 아동의 친사회적 행동에 관한 연구: 부모와의 상관관계를 중심으로. 생활과학(성균관대학교), 6, 151-172.
  14. 박성미, 허승희 (2012). 청소년용 통합적 인성척도 개발. 아동교육, 21(3), 35-47.
  15. 박유영 (2010). 유아의 유치원 적응력과 정서지능 및 사회적 유능감과의 관계. 유아교육학논집, 14(6), 319-336.
  16. 손금순 (2002). 부모의 양육태도와 유아의 인성특성과의 관계 연구. 경기대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 송진숙 (2004). 유아교육기관에서의 유아의 적응과 관련변인간의 연구. 미래유아교육학회지, 11(3), 167-189.
  18. 우수정 (2012). 유아의 어머니 표상과 유아교육기관 적응: 또래 유능성의 매개효과 검증. 대한가정학회지, 50(5), 91-100. https://doi.org/10.6115/khea.2012.50.5.091
  19. 안선희 (2002). 유아의 어머니, 교사, 또래와 유치원 적응. 미래유아교육학회지, 9(3), 163-180.
  20. 오선영 (2013). 유아의 마음이론 발달과 유아교육기관 적응간의 관계. 어린이문학교육연구, 14(4), 631-650.
  21. 이대경 (2014). 유아기 아동의 부모양육태도와 유아의 문제행동간의 관계. 울산대학교 교육대학원 석사학위논문.
  22. 이수재, 이영환 (2010). 아버지-유아 상호작용 유형 및 아버지 통제전략이 유아의 자기통제 능력에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 17(4), 99-118.
  23. 이진숙 (2004). 유아의 어머니, 교사, 또래와의 관계와 보육시설 적응간의 관련성. 열린유아교육연구, 12(2), 217-235.
  24. 장수연 (2016). 유아의 가정환경과 자기조절과의 관계에서 인성의 매개효과검증. 인간발달연구, 23(2), 21-39.
  25. 정말숙, 이희영 (2014). 유아의 공격성과 유아교육기관 적응 간의 관계에서 부모의 거부적 양육태도 및 교사-유아 갈등관계의 매개효과. 아동교육, 23(4), 377-390.
  26. 최민수 (2008). 학부모 측면에서 본 글로벌 시대의 유아교육 트랜드 분석. 미래유아교육학회지, 15(4), 467-496.
  27. 최혜경 (2005). 유아의 인성특성과 부모의 양육태도가 유아의 일상 스트레스에 미치는 영향. 숙명여자대학교 일반대학원 석사학위논문.
  28. 한명숙 (2015). 부모의 인성지향적 지도가 자기조절능력, 문제행동에 미치는 영향: 유아 인성의 매개효과를 중심으로. 미래유아교육학회지, 22(4), 105-123.
  29. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  30. Braquehais, M. D., Oquendo, M. A., Baca-Garcia, E., & Sher, L. (2010). Is impulsivity a link between childhood abuse and suicide. Comprehensive Psychiatry, 51(2), 121-129. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2009.05.003
  31. de Hann, A. D., Dekovic, M., van den Akker, A. L., Stoltz, S. E. M. J., & Prinzie, P. (2013). Developmental personality types from childhood to adolescence: Associations with parenting and adjustment. Child Development, 84(6), 1-16. https://doi.org/10.1111/cdev.12077
  32. Dockett, S., & Perry, B. (2001). Starting school: Effective transitions. Early Childhood Research & Practice, 3(2), 1-19.
  33. Dockett, S., & Perry, B. (2003). The transition to school: What's important. Educational Leadership, 60(7), 30-33.
  34. Felner, R. D., Brand, S., Dubois, D. L., Adan, A. M., Mulhall, P. E., & Evans, E. G. (1995). Socioeconomic disadvantage, proximal environmental experiences, and socioemotional and academic adjustment in early adolescence: Investigation of a mediated effects model. Child Development, 66(3), 774-792. https://doi.org/10.2307/1131950
  35. Howes, C., Hamilton, C. E., & Matheson, C. C. (1994). Children's relationships with peers: Differential associations with aspects of the teacher-child relationship. Child Development, 65(1), 253-263. https://doi.org/10.2307/1131379
  36. Hughes, R. J., Tingle, B. A., & Sawin, D. B. (1981). Development of empathic understand in children. Child Development, 52(1), 122-128. https://doi.org/10.2307/1129221
  37. Hurlock, E. B. (1987). Child development (6th Ed.). NY: McGraw-Hill.
  38. Jewsuwan, R., Luster, T., & Kostelink, M. (1993). The relation between parent's perception of temperament and children's adjustment to school. Early Childhood Research Quarterly, 8(1), 35-51.
  39. Lickona, T. (1991). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility: NY: Teacher College Press.
  40. Mattanah, J. F. (2001). Parental psychological autonomy and children's academic competence and behavior adjustment in late childhood: More than just limit-setting and warmth. Merrill-Palmer Quarterly, 47(3), 355-376. https://doi.org/10.1353/mpq.2001.0017
  41. Parke, R. D. (2002). Fathers and families. In M. E. Lamb (Ed.), Handbook of parenting: Volume 3: Being and becoming a parent (pp. 27-74). Mahwah, NJ: Lawrence.
  42. Paquette, D. (2004). Theorizing the father-child relationship: Mechanisms and developmental outcomes. Human Development, 47(4), 193-219. https://doi.org/10.1159/000078723
  43. Rohner, R. P., & Khaleque, A. (2005). Parental control scale: Test manual. In R. P. Rohner & A. Khaleque (Eds.), Handbook for the study of parental and acceptance rejection (pp. 107-135). Storrs, CT: Rohner Research Publications.
  44. Scott-Little, M., & Holloway, S. (1992). Child care provider's reasoning about misbehaviors: Relation to classroom control strategies and professional training. Childhood Research Quarterly, 7(4), 595-606. https://doi.org/10.1016/0885-2006(92)90125-I
  45. Shaw, D., Gilliom, M., Ingoldsby, E. V., & Nagin, D. S. (2003). Trajectories leading to school-age conduct problems. Developmental Psychology, 39(2), 189-200. https://doi.org/10.1037/0012-1649.39.2.189
  46. Stevenson, M., & Crnic, K. (2013). Intrusive fathering, children's self-regulation and social skills: A mediation analysis. Journal of Intellectual Disability Research, 57(6), 500-512. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2012.01549.x