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조직의 메세나 관심이 내부 조직원의 메세나 관심도와 참여도 및 조직 신뢰, 애착, 충성도에 미치는 영향 연구

The Effect of Organizational Mecenat Interests on Individual Mecenat Interests, Participation, Organizational Trust, Commitment, Loyalty

  • 투고 : 2016.11.28
  • 심사 : 2017.01.02
  • 발행 : 2017.01.28

초록

기업의 문화예술 지원활동을 지칭하는 메세나(mecenat)는 고객, 이해관계자, 지역사회와 더불어 기업문화 강화는 물론 사회공헌과 문화마케팅 도구로 활용되면서 단순 예술후원이나 협찬의 개념을 넘어 기업 경영의 다양한 활동에 영향력을 행사할 수 있는 전략적 도구로 자리잡고 있다. 이에 본 연구는 기업 내 조직원들에게 미치는 조직의 메세나 관심 및 조직원 참여의 영향관계를 파악하기 위해 국내 기업 임직원 438명을 대상으로 조직과 개인의 메세나에 대한 관심도가 조직원들의 메세나 활동 참여도를 통해 조직 신뢰, 애착, 충성도에 어떤 영향을 미치는지 실증 분석하고자 했다. 결과적으로 메세나에 대한 조직의 관심이 높을수록 조직원 개인의 메세나 관심도에 긍정적 영향을 미쳤다. 또한 관심도가 높은 직원의 메세나 참여도가 높았으며, 결국 조직 신뢰와 애착, 충성도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이같은 분석결과는 기업의 메세나 활동이 조직문화 강화에 효과적이며, 단순히 기부나 후원활동이 아니라 내부 조직원의 관심과 참여와 함께하는 능동적인 활동으로 발전할 수 있음을 시사한다.

Mecenat is a company support to cultural and artistic activities. It has developed as not only a patronage of the arts but also a strategic method for a business performance and a company's influence. And mecenat has impacted on customers, interested parties, local communities, and corporate culture. This study analyzes how individual and organizational interests and participation on Mecenat activities affect organizational trust, commitment, and loyalty. As a result of surveys from 438 employees, there would be a pro rata increase in an employee's interest and participation in Mecenat, if organizational interest goes up. The interest also affects trust in organization, organizational commitment, and employee loyalty in a positive method. The result clearly indicates necessity of company's support for cultural and artistic activities and importance of changing company's perspectives. Hence companies would be recognized that supporting Mecenat activities would strengthen organizational culture.

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