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대전도시철도의 열차 지연운행 분석연구

Analysis of Train Delay in Daejeon Metro

  • 권영석 (대전도시철도공사 운영처) ;
  • 이진선 (우송대학교 철도경영학과)
  • 투고 : 2016.07.29
  • 심사 : 2016.10.24
  • 발행 : 2017.01.28

초록

본 논문은 대전도시철도 개통 이후 내부자료 통계분석을 통해 열차지연 원인과 문제점을 살펴보고 고위험군의 위험도를 평가하여 위험도 지수 심각도와 위험도를 측정하였다. 측정방법으로는 위험도 관리방법인 risk matrix($5{\times}5$)를 적용하여 위험도 등급을 산정하였으며, 결과에 따른 안전수준과 허용수준 범위를 분석하였다. 그 결과 차량분야가 가장 위험도가 심각하고, 다음으로 기계설비분야가 위험도를 내재하고 있는 것으로 나타났다. 특히 차량의 출입문장치결함으로 인한 출입문고장과 열차신호 및 제어장치는 심각도도 높지만, 빈도수가 매우 잦아 추가적인 사고 잠재성을 보이고 있다. 기계설비 분야의 PSD결함도 PSD의 안전문 개폐불량이 가장 위험한 것으로 나타났으며, PSD의 오취급 및 PSD의 유리파손 등도 위험도를 내포하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 위험도를 내재하고 있는 사고의 빈도수를 경감하고, 심각도를 낮춰서 위험도를 예방할 수 있는 방안을 예측하여 미리 선제적으로 대비할 수 있는 분석결과를 제시함으로써 안전한 도시철도운영으로 이용자의 교통편익에 기여할 것으로 기대된다.

This study investigated the causes and problems of train operation impediments through the statistics analysis of 8 years'internal data of Daejeon Metropolitan Express Transit. By evaluating the risks regarding the system, equipment, and parts of high risk group, this study measured the Risk Index Severity, and applied the $5{\times}5$ Risk Assessment Matrix which is a method of risk management to calculate the scale of risk to analyze the safety level and allowance range. As a result, the car sector, the most serious risk, followed by machinery and equipment sector showed that the inherent risk. In particular, the door broken and the door rail signaling and control devices due to defects of the vehicle is high, but also the severity, and frequency are showing very frequent additional potential accidents. PSD also had defects in the machinery sector appeared to be the most dangerous of the PSD poor safety gates, it was found that the glass also involve the risk of mishandling and breakage of the PSD. This study intended to contribute to the transportation benefits through the safety and stable operation of Metropolitan Express Transit.

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참고문헌

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