참고문헌
- 교육과학기술부 (2011). 2009 개정교육과정에 따른 수학교육과정, 교육과학기술부고시 제2011-36호, 서울:교육과학기술부. The Ministry of Education, Science, and Technology (2011). 2009 reformed mathematics curriculum, Seoul: MOST.
- 교육부 (2015). 수학과교육과정, 교육부고시 제2015-74호. Ministry of Education (2015) Mathematics Curriculum.
- 권주희, 양성호, 이경언 (2015). 내용 영역에 따른 수학학습 부진아의 성취수준 및 오류유형 분석. 교육과학연구17(2), 127-161. Kwon, J.H., Yang, S.H., & Lee, K.E. (2015). An Analysis of Mathematics Underachievers" Achievement Levels and Error Types according to the Contents Area, Journal of Education Science, 17(2), 127-161.
- 김래영, 김구연, 노선숙, 김민경, 전지훈, 김기영, 이민희 (2012). 중등 수학과 서술형평가 체계의 실제와 대안적 발전 방향 모색-경기도 창의.서술형 평가와 미국 오하이오 주 평가를 중심으로. 수학교육논문집 26(3), 273-299. Kim, R.Y., Kim, G., Noh, S., Kim, M.K., Jeon, J.H., Kim, K.Y., & Lee, M.H. (2012). Current status and future direcion of constructed-response assessments - Cases of secondary mathematics in Gyeonggi-do and Ohio, Communications of Mathematical Education 26(3), 273-299.
- 김민경, 김의석, 이병헌, 이직현 (2015). 2016학년도 수능대비 수능특강 수학영역 기하와 벡터. EBS. Kim, M.K., Kim, E.S., Lee, B.H., & Lee, S.H. (2015). 2016 CSAT Special Lectures-Mathematics-Geometry & Vectors. EBS.
- 김범석 (2009). 공간도형의 문제해결과정에서 나타나는 수학적 오류 유형 연구. 교육대학원 석사학위논문, 한국교원대학교. Kim, B.S. (2009). A Study on Mathematical Error Types in Problem Solving Process of Space Figures, Unpublished master's thesis, Korea National University of Education.
- 김부미 (2004). 인지심리학의 관점에서 수학적 오류의 분석가능성 탐색. 수학교육학연구 14(3), 239-266. Kim, B.M. (2004). Cognitive Psychological Approaches on Analysing Students' Mathematical Errors, Journal of Educational Research in Mathematics 14(3), 239-266.
- 노영아, 안병곤 (2007). 도형 영역의 오류 유형과 원인 분석에 관한 연구 - 초등학교 4학년을 중심으로. 한국초등수학교육학회지 11(2), 199-216. No, Y.A. & Ann, B.G. (2007). An Analysis on Error of Fourth Grade Student in Geometric Domain, Journal of elementary mathematics education in Korea 11(2), 199-216.
- 문혜영, 김응환 (2011). 고등학교 1학년 함수단원 문제해결에서의 오류에 대한 분석. 한국학교수학회논문집 14(3), 277-293. Mun, H.Y. & Kim, Y.H. (2011) An Analysis of errors in problem solving of the function unit in the first grade highschool, Journal of the Korean School Mathematics Society, 14(3), 277-293.
- 박효진 (2008). 문자와 식 단원에서 학생들이 보이는 오류분석; 중학교 1학년 수학을 중심으로. 교육문화연구, 14(1), 105-133. Park, H.J. (2008). An Analysis of the errors of 1st grade middle School Students in Mathematical Symbols and Equations, Journal of Education & Culture 14(1), 105-133.
- 이대현, 박배훈 (2002). 수학교육에서 시각화와 직관. 수학교육학연구 12(1), 71-79. Lee, D.H. & Park, B.H. (2002). Visualization and Intuition in Mathematics Education, Journal of Educational Research in Mathematics 12(1), 71-79.
- 이용하, 박지현 (2011). 학습자의 오개념과 오류에 대한 수학 교사들의 PCK. 교과교육학연구 15(1), 223-242. Lee, Y.H. & Park, J.H. (2011). A study of Mathematics Teacher's PCK with Respect to Students' Misconceptions and Errors, Pedagogical content research 15(1), 223-242.
- 임연휘, 표용수 (2013). 대학 입학 예정자들의 함수 및 미분의 기초개념 이해에 대한 오류 분석. 한국학교수학회논문집 16(2), 435-457. Lim, Y.H. & Pyo, Y.S. (2013). An analysis of errors in understanding the fundamental concepts of function and differentiation for matriculants, Journal of the Korean School Mathematics Society, 16(2), 435-457.
- 임지현, 최창우 (2016). 도형 학습에서의 오류 찾기 활동의 적용 효과. 초등수학교육 19(1), 31-45. Lim, J.H. & Choi, C.W. (2016). Effects on the Application by Finding Errors in the Learning of Figure, Education of Primary School Mathematics, 19(1), 31-45.
- 조윤동, 고호경 (2015). 문자와 식, 함수 영역에서 보이는 중학생의 수학적 오류 분석 -2013년 국가수준 학업성취도 평가 서답형 문항을 바탕으로. 수학교육학연구 25(3), 281-302. Jo, Y.D. & Ko, H.K. (2015). Analysis of Errors by Response Assessments of Korean Middle School Students on the 2013 National Assement of Educational Achievement in Mathematics, Journal of Educational Research in Mathematics 25(3), 281-302.
- 한경민, 고상숙, (2014). 원의 방정식의 서술형 평가에서 오류유형 분석. 수학교육 53(4), 509-524. Han, K.M. & Koh, S.S. (2014). An Analysis of the mathematical errors on the items of the descriptive assessment in the equation of a circle, The Mathematical Education 53(4), 509-524.
- 황재우, 부덕훈 (2015). 중학교 기하 증명의 서술에서 나타나는 오류의 유형 분석. 수학교육 54(1), 83-98. Hwang, J.W. & Boo, D.H. (2015). An Analysis of Types of Errors Found in the Proofs for Geometric Problems - Based on Middle School Course, The Mathematical Education 54(1), 83-98.
- 황혜정, 김명수 (2014). 수학 교과에서의 학생의 오답원인 자기평가에 관한 사례 연구. 수학교육논문집 28(2) 255-279.(Hwang, H.J. & Kim, M.S. (2014). A Case Study on StudentSelf-Evaluation of Wrong Answers in SchoolMathematics, Communications of Mathematical Education28(2), 239-266.)
- Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving, New York: Academic Press.
피인용 문헌
- 선다형 문제와 서술형 문제의 점수 차이와 이에 대한 학생들의 인식 -고등학교 기하 교과를 중심으로- vol.57, pp.3, 2017, https://doi.org/10.7468/mathedu.2018.57.3.197