참고문헌
- 권오남, 김정효 (2000). 창의적 문제해결력 중심의 수학교육과정 적용 및 효과 분석, 수학교육 39(2), 81-99. Kwon, O. & Kim, J. (2000). Application and Examination the Effect of Mathematics Curriculum to Enhance Creative Problem Solving Abilities, The Mathematical Education 39(2), 81-99.
- 권오남, 박지현, 방정숙 (2011). 창의․인성교육을 위한 수학 수업 모형 사례, 수학교육 50(4), 403-428. Kwon, O., Park, J., & Pang, J. (2011). Model Lessons of mathematical practice focus on creativity and character education curriculum, The mathematical education 50(4), 403-428.
- 권오남, 박지현, 방정숙, 박재희, 조경희, 오혜미, 이지은, 김아미, 권수경, 장혜경, 김미주, 박귀희, 나미영, 오국환, 김소연, 최성이 (2010). 수학과 창의․인성 수업모델 개발 연구, 한국과학창의재단 정책연구 2010-08. Kwon, O., Park, J., Pang, J., Park, J., Jo, K., Oh, H., Lee, J., Kim, A., Kwon, S., Jang, H., Kim, M., Park, G., Na, M., Oh, G., Kim, S., & Choe, S. (2010). Research on the development of teaching models for mathematical creativity and character education, The Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity policy research, 2010-08.
- 권은진 (2008). 유동지능, 결정지능 및 개방성 간의 관계. 석사학위논문, 숙명여자대학교. Kwon, E. (2008). The relationship between Fluid Intelligence, Crystallized Intelligence and Openness, Sookmyung Women's University master's thesis.
- 김남규, 김영범 (2013). 체육수업에서의 창의.인성 함양을 위한 프로그램 개발 및 실천, 교과교육학연구 17(1), 29-52. Kim, N. & Kim, Y. (2013). Program Development and Practice to Cultivate Creativity and Character in Physical Education: By Using the Hanaro Teaching Model, Journal of Research in Curriculum & Instruction 17(1), 29-52.
- 김민성 (2014). 수업에서의 인성교육 원리 : 대화와 참여를 촉진하는 배움의 공동체 형성, 교육심리연구 28(1), 117-142. Kim, M. (2014). Instructional Principles of Character Education: a Learning Community for Promoting Dialogue and Participation, Journal of Educational Psychology, 28(1), 117-142.
- 김부윤, 이지성 (2005). 수학적 창의성의 평가방안에 대한 모색, 한국학교수학회논문집 8(3), 327-341. Kim, B. & Lee, J. (2005). A Note on the Assessment of Mathematical Creativity, Journal of the Korean School Mathematics Society 8(3), 327-341.
- 김부윤, 이지성 (2006). 수학에서의 창의적 태도의 측정도구 개발과 그 적용, 수학교육 45(1), 25-34. Kim, B. & Lee, J. (2006). Development and its applications of the CAS-K in mathematics, The Mathematical Education, 45(1), 25-34.
- 김상화, 방정숙 (2010). 담화 중심 수학적 의사소통 수업의 분석, 한국초등수학교육학회 14(3), 523-545. Kim,, S. & Pang, J. (2010). An Analysis of Mathematics Instruction Focused on Discourse-Based Communication, Journal of Elementary Mathematical Education in Korea, 14(3), 523-545.
- 김수진, 박지현, 김현경, 진의남, 이명진, 김지영, 안윤경, 서지희 (2012). 수학․과학 성취도 추이 변화 국제 비교 연구: TIMSS 2011 결과보고서, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2012-4-3. Kim, S., Park, J., Kim, H., Jin, U., Lee, M., Kim, J., An, Y., & Seo, J. (2012). Trends in International Mathematics and Science Study: TIMSS 2011, Korea Institute for Curriculum and Evaluation Reseach Report RRE 2012-4-3.
- 김언주 (1997). 창의력 사고에 있어서 정서의 문제, 창의력교육연구 1(2), 171-189. Kim, E. (1997). Emotional issue in creative thinking, The Journal of creativity education 1(2), 171-189.
- 김은진, 권혁진 (2012). 관계적 이해와 창의적 수학 문제 발견능력과의 상관관계 분석, 한국학교수학회논문집 15(3), 511-533. Kim, E. & Kwean, H. (2012). An Analysis of Correlation between Relational Understanding and Creative Math Problem Finding Ability, Journal of the Korean School Mathematics 15(3), 511-533.
- 김주숙, 박만구 (2015). 사회정의를 위한 수학 수업이 학생들의 수학에 대한 흥미와 가치 인식에 미치는 영향, 한국초등수학교육학회지 19(3), 409-434. Kim, J. & Park, M. (2015). The Influences of Teaching Mathematics for Social Justice on Students' Interest towards Mathematics and Perceptions of Mathematical Values, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 19(3), 409-434.
- 김중근, 김승재 (2013). 2009개정 교육과정 창의.인성 교육에 대한 체육교사의 관심과 실행, 학습자중심교과교육연구 13(6), 171-194. Kim, J. & Kim, S. (2013). Physical Education Teachers' Concerns and Performance on 2009 Revised Curriculum Creativity and Personality Education, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 13(6), 171-194.
- 김판수 (2008). 창의성 이론을 통해 본 수학 창의성, 영재교육연구 18(3), 465-496. Kim, P. (2008). Mathematical Creativity in the View of General Creativity Theory, Journal of Gifted/Talented Education, 18(3), 465-496.
- 김홍원 (1998). 수학 영재 판별 도구 개발: 수학 창의적 문제 해결력 검사를 중심으로, 영재교육연구 8(2), 69-89. Kim, H. (1998). Development of identification tool for the mathematically gifted: With a creative problem-solving test in mathematics, Journal of Gifted/Talented Education 8(2), 69-89.
- 남승인 (2007). 수학 창의성 신장을 위한 평가 문항 개발 방안, 수학교육논문집 21(2), 271-282. Nam, S. (2007). A Study on the Development Evaluation Item to extend mathematical creativity, Communications of mathematical education 21(2), 271-282.
- 노형진 (2016). SPSS 및 AMOS를 활용한 구조방정식 모형분석 원리편, 서울: 지필미디어. No, H. (2016). Structural Equation Modeling using SPSS & AMOS : Principle Part, Seoul: Jiphil Media.
- 문용린, 최인수, 곽윤정, 이현주, 이화선, 이미나, 이채호, 백수현, 윤지윤, 박은정, 석수경 (2010). 배려와 나눔을 실천하는 창의인재육성을 위한 창의․인성교육 활성화 방안 연구, 한국과학창의재단 정책연구 2009-019. Moon, Y., Choi, I., Kwak, Y., Lee, H., Lee, H., Lee, M., Lee, C., Baek, S., Yoon, J., Park, E., & Seok, S. (2010). Activation plan research on creativity and character education for development of creative human resource practicing consideration and sharing, Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity policy research 2009-019.
- 박만구 (2009). 수학교육에서 창의성의 개념 및 신장 방안, 수학교육 논문집 23(3), 803-822. Park, M. (2009). The Concept of Creativity and Its Enhancement in Mathematics Education, Communications of mathematical education 23(3), 803-822.
- 박소연, 박현숙 (2015). 예비 중등 역사교사를 위한 <창의.인성 교수법> 운영 효과, 교육과정평가연구 18(3), 183-207.
-
Park, S. & Park, H. (2015). The Effectiveness of
for Pre-service Secondary History Teachers, The Journal of Curriculum and Evaluation 18(3), 183-207. - 박영태 (1999). 자유와 사랑을 통한 인성교육에 관한 고찰, 학생연구 27, 71-92. Park, Y. (1999). A Study on Freedom and Love-Based Personality Education, Research Review 27, 71-92.
- 박영태 (2002). 창의적 인성 교육 프로그램 개발, 지방교육경영 7, 235-264. Park, Y. (2002). A Study of the Program for Creative Personality Development, Journal of Local Education Management 7, 235-264.
- 박진홍 (2011). 음악비평 활동의 창의 . 인성 교육적 접근, 음악교육공학 13, 95-114. Park, J. (2011). The Creativity.Character Education Approach of Musical Criticism Activity, Journal of Music Education Science 13, 95-114.
- 박창남, 이승철 (2013). 창의.인성의 개념에 대한 교육목적론적 검토, 창의력교육연구 13(1), 111-124. Park, C. & Lee, S. (2013). Review on the Concept of Creativity.Personality Based on Educational Purpose, Korean Society for Creativity Education 3(1), 111-124.
- 박춘성 (2010). 창의.인성의 특성과 학교에서의 발현을 위한 방안 탐색, 창의력교육연구 10(2), 61-72. Park, C. (2010). The creative character education evolved in school, Korean Society for Creativity Education 10(2), 61-72.
- 배병렬 (2009). Amos 17.0 구조방정식모델링-원리와 실제-, 서울: 청람. Bae, B. (2009). Structural Equation Modeling with Amos 17.0-Principles and Practice-, Seoul: ChungLam.
- 배성철, 황우형 (2015). 창의․인성 수학교육 프로그램과 수학적 창의성과 인성에 대한 인식 변화, 교과교육학연구 19(1), 23-45. Bae, S. & Whang, W. (2015). Changes in students' awareness of a creativity-personality enriched mathematics program, Journal of Research in Curriculum & Instruction 19(1), 23-45.
- 송상헌 (2006). 수학 영재의 판별과 선발, 한국학술정보원. Song, S. (2006). Identification and selection of the mathematically gifted, KERIS.
- 신문승, 강충열 (2009). 초등학교 창의성교육 프로그램의 효과에 관한 메타분석, 초등교육연구 22(3), 113-136. Shin, M. & Kang, C. (2009). A Meta-Analysis on the Effect of Creativity Education Programs in Elementary School, The Journal of Elementary Education 22(3), 113-136.
- 신준국 (2015). 중학교 수학교과에서 인성교육을 위한 교수-학습 자료 개발 연구. 박사학위논문, 한국교원대학교. Shin, J. (2015). A study on the development of mathematical teaching-learning materials for character education in middle school mathematics classes. Doctorate thesis. Korea National University of Education
- 오정현, 이승실 (2013). 역사과 창의.인성 교육 사례 연구, 교과교육학연구 17(4), 1143-1167. Oh, J. & Lee, S. (2013). Case Studies of Creativity and Personality Education in the History Curriculum: Focusing on an application of media in project lectures, Journal of Research in Curriculum & Instruction 17(4), 1143-1167.
- 이강섭, 황동주 (2007). 수학 영재학생과 일반학생의 수학 창의성과 문제설정과의 상관 연구, 수학교육 46(4), 503-519. Lee, K. & Hwang, D. (2007). Correlation between Gifted and Regular Students in Mathematical Problem Posing and Mathematical Creativity Ability, The Mathematical Education 46(4), 503-519.
- 이경화, 김은경 (2014). 창의.인성 모델학교와 일반학교 학생의 학업성취도 분석, 한국교육 41(2), 139-156. Lee, K. & Kim, E. (2014). Analysis of the National Assessment of Educational Achievement in Creativity․ Personality Model Schools and Public Schools, The Journal of Korean Education 41(2), 139-156.
- 이경화, 유경훈 (2014). 창의.인성교육이 초중등 학생들의 창의성과 자아개념 향상에 미치는 효과, 창의력교육연구 14(1), 1-16. Lee, K. & Lew, K. (2014). The Effect of Creativity and Personality Education on the Elementary, Middle, and High School Students, The Journal of Creativity Education 14(1), 1-16.
- 이상봉, 백현일 (2013). 중등 기술교육에서 창의.인성 함양 수업과정안의 개발, 실과교육연구 19(4), 217-232. Yi, S. & Baek, H. (2013). The Development of Lesson Process Plan for Fostering Student' Creativity and Personality in Secondary Technology Education, Journal of Korean Practical Arts Education 19(4), 217-232.
- 이윤정 (2014). 핵심역량 중심의 실과 의생활영역에서의 창의.인성교육 수업모델개발연구, 실과교육연구 20(2), 71-94. Lee, Y. (2014). The Development of Instruction Model for Creativity and Personality Education in Key Competence focused Clothing & Textile Education, Journal of Korean Practical Arts Education 20(2), 71-94.
- 임정하, 김경민, 조은영 (2015). 예비교사의 창의.인성 교수효능감 척도 개발 연구, 교육문제연구 57, 27-44. Lim, J., Kim, K., & Jo, E. (2015). Development of Creativity and Character Teaching-Efficacy Instrument for Prospective Teachers, Journal of Research in Education 57, 27-44.
- 최규리 (2012). 창의 인성 중심의 과학영재교육을 위한 방향 탐색, 한국과학교육학회지 32(8), 1169-1186. Choi, K. (2012). The Direction of Science Gifted Education based on Creativity and Character, Journal of the Korean Association for Research in Science Education 32(8), 1169-1186.
- 최미정 (2010). 창의.인성교육을 위한 교사교육 모형 개발, 학습자중심교과교육연구 10(3), 501-526. Choi, M. (2010). Teacher education model development for creativity and character education, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 10(3), 501-526.
- 최상호, 하정미, 김동중 (2016). 학생 중심 동료 멘토링교수법에서 수학적 과정에 대한 의사소통학적 접근, 수학교육논문집 30(3), 375-392. Choi, S., Ha, J., & Kim, D. (2016). A communicational approach to mathematical process appeared in a peer mentoring teaching method, Communications of Mathematics Education 30(3), 375-392.
- 최의창, 박정준 (2011). 창의.인성강조 체육수업의 개념과 방법, 교육과정연구 29(1), 209-237. Choi, E. & Park, J. (2011). The concept and method of creativity and character-emphasized physical education: A view from an integrated approach, The Journal of Curriculum Studies 29(1), 209-237.
- 최인수, 이종구 (2004). 창의성 검사, 서울: 한국가이던스. Choi, I. & Lee, J. (2004). Creativity measuring, Seoul: Korea guidance.
- 최준환, 박춘성, 연경남, 민영경, 이은아, 정원선, 서지연, 차대길, 허준영, 임청묵 (2009). 인성교육의 문제점 및 창의 . 인성교육의 이론적 고찰, 창의력교육연구 9(2), 89-112. Choi, J., Park, C., Yeon, K., Min, Y., Lee, E., Jeong, W., Seo, J., Cha, D., Hur, D., & Lim, C. (2009). The problem of character education and alternative approach in korea(creative character education). The Journal of creativity education 9(2), 89-112.
- 하주현 (2000). 창의적 인성 검사 개발. 교육심리연구 14(2), 187-210. Hah, J. (2000). The development of Creative Personality Scale, Journal of Educational Psychology, 14(2), 187-210.
- 하주현 (2001). 창의적 인성검사의 연령별 타당화 및 연령별 발달경향 연구, 교육심리연구 15(3), 323-351. Hah, J. (2001). The study of validation of Creative Personality Scale (CPS) by age and development of creative personality, Journal of Educational Psychology 15(3), 323-351.
- 하주현, 유경재, 한윤영 (2011). KEDI 창의적 인성검사 3종 개발 보고서, 한국교육개발원 연구보고 CR2011-43. Ha, J., Yoo, K., & Han, Y. (2011). Development report on three kinds of KEDI creative character test, Korea Education Development Institute research report CR2011-43.
- 홍금희, 최재호 (2011). 담화 중심 수학 수업의 효과 분석, 한국초등수학교육학회지 15(3), 559-577. Hong, K. & Choi, J. (2011). Analysis of the Effects of Discourse-Based Math Instructions, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 15(3), 559-577.
- 홍세정, 장재윤 (2015). 내적 동기와 창의성간의 관계에 대한 메타분석 연구, 한국심리학회지:일반, 34(1), 57-86. Hong, S. & Chang, J. (2015). A Meta-Analysis on the Relationship between Intrinsic Motivation and Creativity, Korea Journal of Psychology: General 34(1), 57-86.
- 홍종선, 박용석 (2007). 설문조사자료의 통계 분석: 설문조사방법을 사용하는 논문 지침서, 파주: 자유아카데미. Hong, J. & Park, Y. (2007). Statistical analysis of survey data: A paper tutorial using the survey method, Paju: Freedom Academy.
- 홍혜정, 윤회정, 우애자 (2012). 과학 교과에 적용되는 창의.인성 교육에 대한 교사들의 인식, 교과교육학연구 16(4), 887-908. Hong, H., Yoon, H., & Woo, A. (2012). Science Teachers' Recognition of Creativity-Personality Education as Applied to Science Teaching, Journal of Research in Curriculum & Instruction, 16(4), 887-908.
- 황동주 (2005). 수학 영재 판별의 타당도 향상을 위한 수학 창의성 및 문제 해결력 검사 개발과 채점 방법에 관한 연구. 박사학위논문, 단국대학교 Hwang, D. (2005). A study on the development and scoring for the mathematical creativity and problem solving ability tests to improve the validity of identification of the mathematically gifted. Doctorate thesis, Dankook University.
- 황우형, 최계현, 김경미, 이명희 (2006). 수학교육과 수학적 창의성, 수학교육 논문집 20(4), 561-574. Whang, W., Choi, K., Kim, K., & Lee, M. (2006). Mathematical Creativity in Mathematics Education, Communications of mathematical education 20(4), 561-574.
- 황혜정, 나귀수, 최승현, 박경미, 임재훈, 서동엽 (2012). 수학교육학신론, 서울: 문음사. Hwang, H., Na, G., Choi, S., Park, K., Yim, J., & Seo, D. (2012). New theories of mathematics education, Seoul: moonumsa.
- Amabile, T.M. (1998). 창의성과 동기유발 (전경원 역), 서울: 창지사. (원저 1992년 출판)
- Arieti, S. (1976). Creativity: The magic synthesis, New York: Basic Books.
- Basadur, M., Taggar, S., & Pringle, P. (1999). Improving the measurement of divergent thinking attitudes in organizations, Journal of Creative Behavior, 33, 75-111. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1999.tb01040.x
- Chapin, S.H., O'Connor, C., & Anderson, N.C. (2009). 수학교실에서 말하기(김진호, 김인경, 남미선 역), 서울: 경문사. (원저 2009년 출판)
- Davis, G.A. (2005). Creativity is forever(5th Ed.), Dubuque, IA: Kendall/Hunt Publishing.
- Fischbein, E. (1987). Intuition in mathematics: An educational approach, D. Reidel Publishing Company, Dordrecht Netherland.
- Gardner, H. (2006). Five minds for the Future, Cambridge, Massachusetts: Harvard Business Review Press.
- NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics, Reston, VA: NCTM.
- Polya, G. (1957). How To solve it(2nd ed.), New York: Doubleday & Company, Inc.
- Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions, Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
- Skemp, R.R. (1987). The psychology of Learning Mathematics, London: Routledge.
- Sternberg, R.J. (2003). WICS: A Model of Leadership in Organizations, Academy of Management Learning and Education 2(4), 386-401. https://doi.org/10.5465/AMLE.2003.11902088
- Torrance, E.P. (1972). Predictive validity of the Torrance test of creative thinking, Journal of creative Behavior 6, 236-252. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1972.tb00936.x
피인용 문헌
- 협력적 문제해결 중심 교수모델에 기반 한 학생 인성 역량 평가 도구 개발 vol.38, pp.3, 2017, https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.3.419
- Creative Character Education in Mathematics for Prospective Teachers vol.11, pp.6, 2017, https://doi.org/10.3390/su11061730