DOI QR코드

DOI QR Code

이공계열 대학 신입생의 기초 수학분야 학업성취도 및 효율적인 교육 방안에 대한 연구

On freshmen's academic achievements of college mathematics and the efficient methods of education

  • Kim, Byung Hak (Department of the Applied Mathematics and Institute of Natural Sciences, Kyung Hee University) ;
  • Kim, Jae Woong (Osang high school) ;
  • Kim, Jiyun (Graduate School of Education, Kyung Hee University)
  • 투고 : 2017.01.17
  • 심사 : 2017.02.10
  • 발행 : 2017.02.15

초록

대학 입학 제도는 고등학교 교육뿐만 아니라 입학 후 전공에의 적응 및 수학능력과도 밀접한 관련이 있다고 볼 수 있다. 이와 같은 관점에서 본 논문에서는 경희대학교 국제캠퍼스 이공계열 신입생들의 주요 과목으로 공동관리 되고 있는 미분적분학1을 2006학년도부터 2016학년도까지, 선형대수학을 2011학년도부터 2016학년도까지, 그리고 미분적분학2와 미분방정식과목에 대한 2011학년도부터 2015학년도까지의 학업성취도 및 입학전형을 비교, 분석하고 이공계열 신입생들의 전공에의 적응과 학업능력신장을 위한 개선점을 제안한다.

The university entrance examination in deeply related to high school education, adaptation and study ability in university. In this point of view, we investigate the scholastic achievement to the Calculus 1,2, linear algebra and differential equation from academic year 2006 to 2016. The above four subjects contain elementary and essential contents to study for science and engineering major in university. We compare and analyse the data of scholastic achievement and system of various university entrance examination, and we discuss and propose the methods of improvements for adaptation to each major field and study ability.

키워드

참고문헌

  1. 경희대학교 입학관리처 홈페이지. (http://iphak.khu.ac.kr/) (Kyung Hee University, Admission Office Homepage (http://iphak.khu.ac.kr/))
  2. 김광환.김병학.김경석.박은아 (2009). 대학 수학교육의 현황과 7차 교육과정세대의 효율적인 수학교육방안. 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(2), 255-277 (Kim, K.H., Kim, B.H., Kim, K. S. & Park, E.-A.(2009). The present situation of the university mathematics education and the efficient methods of mathematics education for the 7th curriculum generation, J.Korean Soc. Math. Ed. Ser E: Communications of the Mathematical Education, 23(2), 255-277.)
  3. 김재웅 (2012). 이공계 대학 신입생의 수학 기초학력과 대학입시제도 관련 연구. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문. (Kim, J. W. (2012). On dependence between freshmen performance in calculus tests and the recent change in the university admission polices. Master's Thesis, Kyung Hee University.)
  4. 김지윤.김병학.박은아 (2016). 이공계 대학 신입생의 학업성취도와 입학전형에 대한 연구. 2016 국제수학교육 영재교육 학술대회 프로시딩, 44-48 (Kim, J. Y., Kim, B. H. & Park, E.-A. (2016), Study on the freshmen's scholastic achievement and university entrance examination. Proceedings of the 2016 International Conference of Math. Educ. on Creativity and Giftness, 44-48)
  5. 김지윤.김병학.박은아 (2016). 대학입시전형과 수학과목 학업성취도에 대한 연구. 2016 국제수학교육학술대회 프로시딩, 192-197 (Kim, J. Y., Kim, B. H. & Park, E.-A. (2016), Study on the university entrance examination and the scholastic achievement of the subject on mathematics, Proceedings of the 2016 KSME international conference, 192-197)
  6. 대학입학정보(KCUE) 홈페이지. (http://univ.kcue.or.kr) (KCUE Homepage. (http://univ.kcue.or.kr))
  7. 박은아 (2009), 제7차 교육과정에서의 교차지원과 대학수학수업에서의 학업성취도에 관한 연구. 경희대학교 교육대학원석사학위논문. (Park, E.-A. (2009). A study on the cross-sectoral application of the 7th national curriculum and the scholastic achievement of the university mathematics lecture. Master's Thesis, Kyung Hee University.)
  8. 송민지 (2014). 대학입시전형과 교육과정별 자연계열 신입생 수학성취도 연구. 경희대학교 교육대학원석사학위논문. (Song, M. J. (2014), On achievement of mathematics ability for the science and engineering freshmen corresponding to the university entrance examination and curriculums. Master's Thesis, Kyung Hee University.)
  9. 우정민.정다운 (2012), 입학 전형요소와 학업성취도 관계 분석을 통한 대학입학사정관제도 실효성 고찰. 경희대학교 입학전형연구 제1권, 153-179 (Woo, J. M. & Jung D.W. (2012). Analysis of relation between college student academic achievement and its factors under current admission process. Kyung Hee University Admission Studies, 1, 153-179)
  10. 이헌수.김영철.박영용 (2013), 입시전형별 이공계 신입생의 대학수학 성취도 비교 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(4), 369-379 (Lee, H. S., Kim, Y. C. & Park, Y. Y. (2013). A study on freshmen's achievements among college entrance types in natural science or engineering, J.Korean Soc. Math. Ed. Ser E: Communications of the Mathematical Education, 27(4), 369-379.)

피인용 문헌

  1. 2015 개정 교육과정을 반영한 대학 미적분학 교과에 대한 탐색 vol.31, pp.3, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.349
  2. 교양수학 교과목 공동관리 운영의 효율성에 대한 고찰 vol.22, pp.5, 2017, https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.5.3