DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Error Sources and Reliability Estimation in Emotional Intelligence Assessment of Young Children Using Generalizability Theory

일반화가능도 이론을 활용한 유아정서지능 평가도구의 오차요인 분석

  • Kim, Kyung-Chul (Department of Early Childhood Education, Korea National University of Education) ;
  • Choi, Younchul (Department of Early Childhood Education, Korea National University of Education)
  • 김경철 (한국교원대학교 유아교육과) ;
  • 최연철 (한국교원대학교 유아교육과)
  • Received : 2016.09.30
  • Accepted : 2017.01.06
  • Published : 2017.01.31

Abstract

The purpose of this study is to determine the effects of error sources in emotional intelligence assessment of young children. The emotional intelligence of 198 five years old children was assessed using the Emotional Intelligence Scale developed by Lee[14]. Evaluation results were analyzed using G study for generalizability theory. G study results show that parents can be effective evaluators for emotional intelligence in young children. Strategies to reduce error effects are discussed.

본 연구는 유아정서지능검사 도구의 신뢰도와 오차 분석을 통해 유아의 정서지능을 평가하는 도구의 적절성을 검증하고 유아 대상의 검사도구를 활용할 때 고려해야 할 도구 관련 정보를 제공하려는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 만5세 14학급 198명의 담임교사 14명과 어머니가 유아의 정서지능을 평가한 자료이다. 이병래[14]의 유아정서지능검사를 사용하여 유아의 정서지능을 측정한 후 그 결과를 활용하여 평가자, 평가문항, 평가대상 유아, 검사도구 그리고 각 요인간의 상호작용에 대한 분산분석을 실시하였다. 또한 각 요인의 분산추정치에 대한 분석을 수행하였다. 본 연구 결과에 따르면 유아의 정서지능 개인차가 평가결과에 반영되었음을 보여준다. 하위요인중 '자기인식능력', '자기조절능력' '타인조절능력' 등은 단일국면을 측정하고 있는 것으로 볼 수 있다. 또한 유아 정서지능을 평가할 때 교사뿐 아니라 부모도 평가자로 활용할 수 있다는 시사점을 얻을 수 있다. 다만 일부 하위 요인의 경우에는 오차변인의 비율이 크게 나와 이를 줄일 수 있는 방안을 모색해야할 필요가 있다. 본 연구는 유아의 정서지능을 평가할 때 사용하는 도구의 문제점을 파악하여 앞으로 정서지능 평가도구의 제작 및 활용시 적용할 수 있는 정보를 제공한다는 점에서 커다란 의의가 있을 것이다.

Keywords

References

  1. A. Kang, G. Lee, "A Generalizability Theory Approach to Investigating the Generalizability of Performance Assessment Using Student Peer Review", Journal of Educational Evaluation, vol. 19, no. 3, pp. 107-121, 2006.
  2. K. S. Kim, G. Lee, S. H. Kang, "Analysis of Error Sources and Estimation of Reliability in a Korean Speaking Achievement Test by Applying Generalizability Theory", Journal of Korean Language Education, vol. 21, no. 4, pp. 51-75. 2010. DOI: https://doi.org/10.18209/iakle.2010.21.4.51
  3. K. H. Kim, "An Exploratory Study on the Emotion in Korean School Children", The Korean Journal of Developmental Phychology, vol. 10, no. 1, pp. 43-46, 1997.
  4. S. Kim, "Exploring the Application of Multivariate Generalizability Theory to Teacher Evaluation for Professional Development in Korea Based on the Analysis of Classroom Observations in the U.S", The Journal of Korean Education, vol. 41, no. 1, pp. 5-29, 2014.
  5. M. Nam, "An Application of the Generalizability Theory to Performance Assessment", Journal of Educational Evaluation, vol. 9, no. 2, pp. 73-93, 1996.
  6. S. Yoo, "Performance Assessment: Issues of Generalizability Theory, Dependability of Scoring, and Relative Information on Student Performance", Journal of Educational Evaluation, vol. 11, no. 2, pp. 23-41, 1998.
  7. Y. S. Lee, S. K. Shin, "An investigation into the dependability of ratings in a German speaking test using the multivariate generalizability theory", Foreign Languages Education, vol. 11, no. 2, pp. 259-265, 2004.
  8. Y. J. Lee, J. S. Lee, E. S. Shin, "The Development and Evaluation of a Program to Increase the Emotional Intelligence of Young Children", Korean Journal of Early Childhood Education, vol. 19, no. 2, pp. 157-186, 1999.
  9. S. H. Ha, H. A. Seo, "An Analysis Study on Research Trends of Emotional Intelligence for Young Children", Children Literary Study, vol. 14, no. 2, pp. 461-485, 2013.
  10. P. Salovey, J. D. Mayer, "Imagination, Cognition and Personality", Emotional Intelligence, vol. 9, no. 3, pp. 185-211, 1990.
  11. K. H. Kim, "Development of emotional intelligence rating scale for preschool. Unpublished Doctoral Dissertation", Yonsei University. 1998.
  12. E. Y. Song, "The effects of outdoor cooperative game activities on children's emotional intelligence and social interaction", Sungshin Women University. 2008.
  13. K. H. Lee, "Relationship among Mother's Parental Intelligence, Children's Temperament and Children's Emotional Intelligence", Inje University, 2010.
  14. B. R. Lee, "Relationship between Parent's Psychological Life Position and Emotional Intelligence of the Elementary School Children", Chungang University, 1998.
  15. J. Cho, "A Study on the Optimal Conditions of Tasks and Raters Facet in Speaking Assessment Using Generalizability Theory", Unpublished Doctoral Dissertation, Korea University, 2008.
  16. S. S. Kim, Y. B. Kim, "Generalizability Theory", KyoyukKwahaksa, Seoul, 2001.
  17. J. S. Lee, "Generalizability Theory", Yonsei University Press, Seoul. 1988.
  18. D. Goleman, "Emotional Intelligence", New York, NY: Bantam Books, 1995.
  19. J. D. Mayer, P. Salovey, "What is emotional intelligence?", In P. Salovey, D. J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications, pp. 3-34, New York, NY: Harper Collins. 1997.