초록
본 연구의 목적인 사회적 기업가정신이 시장지향성에 미치는 영향 관계를 실증적으로 검증하기 위해, 사회적기업 및 예비사회적기업 종사자를 대상으로 500부의 설문지를 배포하였으며, 202부의 설문지가 사용되었다. 연구모형을 토대로 SPSS18.0과 LISREL8.3을 이용하여 가설을 검증한 결과 5개의 가설(가설 1-1, 가설 1-2, 가설 1-3, 가설 1-6, 가설 1-9 )을 제외하고 모든 가설이 채택되었다. 이에 대한 구체적인 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 사회적 기업가정신 중 공감성이 시장지향성에 미치는 영향을 살펴보면 다음과 같다. 공감성은 고객지향성, 부서 간 협력 및 조정, 경쟁자 지향성 모두에 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 두 번째, 사회적 기업가정신 중 혁신성이 시장지향성에 미치는 영향을 살펴보면 다음과 같다. 혁신성은 고객지향성과 부서 간 협력 및 조정에 정(+)의 영향을 미치고 있지만, 경쟁자지향성에는 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 세 번째, 사회적 기업가정신 중 위험감수성이 시장지향성에 미치는 영향을 살펴보면 다음과 같다. 위험감수성은 고객지향성과 부서 간 협력 및 조정에 정(+)의 영향을 미치고 있지만, 경쟁자지향성에는 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 시장지향성 변수들 간 관계는 다음과 같다. 부서 간 협력 및 조정은 고객지향성과 경쟁자지향성 모두에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 사회적 기업가정신이 시장지향성에 미치는 영향대한 종합적인 이해와 함께 중요한 이론적, 실무적 시사점을 제공할 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to empirically verify the effect of social entrepreneurship on market orientation. total of 500 questionnaires were distributed to workers in social enterprise and preliminary social enterprise. 202 questionnaires were used for final validation of research model, The hypotheses set in this study were validated through SPSS18.0 and LISREL8.3 based on the research model. The results showed that all hypotheses were accepted, except for 5 hypotheses(Hypothesis 1-1, Hypothesis 1-2, Hypothesis 1-3, Hypothesis 1-6, Hypothesis 1-9). First, we examined the effect that empathy might have on market orientation in connection with social entrepreneurship. The results suggested that empathy did not have a statistically significant effect on customer-orientation, inter-department cooperation and coordination, and competitor orientation. Second, we examined the effect that innovativeness might have on market orientation in connection with social entrepreneurship. The results showed that innovativeness had a positive(+) effect on customer-orientation and inter-department cooperation and coordination but did not have a statistically significant effect on competitor-orientation. Third, we examined the effect that risk-taking might have on market orientation in connection with social entrepreneurship. The results implied that risk-taking had a positive(+) effect on customer-orientation and inter-department cooperation and coordination but did not have a statistically significant effect on competitor-orientation. Finally, the relationship among market orientation variables was like this: The inter-department cooperation and coordination had a positive(+) effect on both customer-orientation and competitor-orientation. The results of this study are expected to provide a useful basis for overall understanding about the effect of social entrepreneurship on market orientation and present important theoretical and practical implications.