Abstract
The Goal of SW education is to cultivate creative and convergent human resources with computational thinking ability. The content and methods of SW education are diverse, and it is difficult for the students to properly evaluate what they have learned. In order to appropriately evaluate the learning contents, SW education evaluations should be able to easily evaluate the core content of the SW education. The purpose of this study is to provide a systematic framework that can be used to develop evaluation factors to evaluate the effectiveness of SW education in elementary and secondary schools. We conducted a literature review, a field suitability review through FGI, an expert consultation, and a Delphi survey. As a result, the metrics of the cognitive domain were developed with 17 keywords in three categories: Computational Materials & Outputs (CMO), Computational Concepts (CC), and Computational Practices (CP). Also, metrics of the affective domain were developed with 13 sub-areas in four categories: value, attitude, computational thinking efficacy, and interest. The SW education evaluation factors developed in this study can be used as a framework to develop the evaluation contents in accordance with the contents of education.
SW교육의 목적은 컴퓨팅 사고력을 가진 창의 융합 인재양성에 있다. SW교육 내용과 방법은 다양하여 획일적인 평가로는 학생들이 배운 내용에 대한 적합한 평가가 이루어지기 어렵다. 학습 내용에 맞는 적합한 평가가 이루어지기 위해서 SW교육의 핵심적인 내용이 무엇인지 기준이 될 평가요소가 개발된다면 현장에서 SW교육 평가가 수월하게 이루어질 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 초 중등학교에서의 SW교육의 효과성을 측정할 수 있도록 평가요소를 개발하여, 학교 현장에서 SW교육의 평가내용 및 평가방법을 개발할 때 사용할 수 있는 체계적인 틀을 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌연구, FGI를 통한 현장적합성 검토, 전문가 협의, 델파이 조사를 진행하였다. 연구 결과 인지적 영역의 평가요소는 Computational Materials & Outputs(CMO), Computational Concepts(CC), Computational Practices(CP)의 세 영역, 17개의 키워드로, 정의적 영역의 평가요소는 가치, 태도, 컴퓨팅 사고력 효능감, 흥미의 네 영역, 13개 세부영역으로 개발되었다. 본 연구에서 개발한 SW교육 평가요소는 교육 현장에서 실행될 SW교육 내용에 맞는 평가내용을 개발하기 위한 준거틀로 사용되기를 기대한다.