DOI QR코드

DOI QR Code

Case Study Using Action Learning on Parent Education Program for Prospective Early Childhood Teachers

액션러닝 교수법을 적용한 예비유아교사의 부모교육 수업 사례연구

  • 김숙령 (배재대학교 유아교육과) ;
  • 박정원 (배재대학교 유아교육과)
  • Received : 2017.10.16
  • Accepted : 2017.11.11
  • Published : 2017.12.28

Abstract

This study provided an overview of how action learning runs in parents' education classes by analyzing the case of parent education program for prospective early childhood teachers. The subjects of this study were 32 pre - service teachers (30 students in early childhood education, 2 double major students) who were enrolled in the department of early childhood education at P university in Daejeon. The research was conducted theoretical and practical action learning program for 12 weeks. The data collection was organized by students preparing weekly diaries, group assignments, in-depth interview materials, colleagues and self-assessment, and analysed with the qualitative case study approach. The results of the qualitative analysis are as follows: Action learning teaching method provided opportunities to encounter diverse cases through student led and group activities. Students could experience a specific problem solving method between parents-children relationships as prospective parents. Students could have a chance to solve real-life situations that are difficult to experience in theoretical classroom situations between teachers-parents relationship as prospective teachers. Although the realization of practical knowledge of real-world conflict has been challenging, it has become a chance to have confidence with the role of parents and the role of teachers in the future.

본 연구는 예비유아교사 대상 부모교육 수업을 액션러닝으로 운영한 사례를 분석하여 부모교육 수업에서 액션러닝이 어떻게 활용 될 수 있는지 그 효과를 제시하였다. 대전에 위치한 P대학교 유아교육학과에 재학중인 예비교사 32명(유아교육학과 30명, 복수전공자 2명)을 대상으로 12주간 동안 이론과 실제 액션러닝 프로그램을 실시하였다. 자료 수집은 학생들이 매주 작성한 성찰일지, 조별과제, 심층면담자료, 동료 및 자기 평가를 통해 이루어졌으며 질적 사례연구 접근으로 분석하였다. 질적 분석 결과는 다음과 같다. 액션러닝 교수법은 학생 주도적, 그룹수업 경험을 통해 다양한 사고를 접하고 사고의 폭을 확장할 수 있었다. 예비 부모로서, 예비 유아교사로서 부모로서의 역량과 부모접하기 역량을 향상시킬 수 있는 경험을 하였다. 실제 갈등 상황을 해결해 보는 경험을 통한 실천적 지식의 획득은 어려운 부분도 있었지만, 부모역할과 유아교사 역할이 힘들 수 있음을 인식하는 경험과 앞으로 발생할 수 있는 실제 상황 해결에 자신감을 가질 수 있는 계기가 되었다.

Keywords

References

  1. 김현수, "교육실습과정 중 예비유아교사가 형성한 실천적 지식과 그 형성과정에 관한 탐구 : 교사-유아 상호작용에서의 교사역할을 중심으로," 열린유아교육, 제24권, 제1호, pp.275-302, 2016.
  2. 김영욱, 홍지명, "유아교육기관의 부모상담 현황 및 교사와 부모의 요구 분석," 유아교육학논집, 제12권, 제1호, pp.165-191, 2008.
  3. 배율미, 조유진, "교사의 교사-부모 의사소통에 대한 인식 연구: 의사소통 어려움과 자기효능감을 중심으로," 유아교육학논집, 제18권, 제1호, pp.323-340, 2014.
  4. 우민정, 김지혜, 한지희, "초임교사의 부모 면담에 대한 어려움과 교사교육의 방향에 관한 연구," 유아교육학논집, 제13권, 제2호, pp.59-80, 2009.
  5. S. Brand and D. Bird, "Making Parent involvement a reality: Helping teachers develop partnerships with partners," Young Children, Vol.51, No.2, pp.83-90, 1996.
  6. 고은현, "대학교수의 액션러닝 수업개발 경험에 관한 연구," 교육방법연구, 제25권, 제1호, pp.69-94,2013.
  7. 이동성, 김영천, "질적 자료 분석을 위한 포괄적 분석적차 참구: 실용적 절충주의를 중심으로," 교육종합연구, 제12권, 제1호, pp.159-184, 2014.
  8. 이혜원, 임수진, "액션러닝에 기반한 교직실무수업 사례연구," 제32권, 제5호, pp.233-255, 2012.
  9. 박수홍, 안영식, 정주영, "핵심역량강화를 위한 체 계적 액션러닝 프로그램 개발 -부산지역 관광컨 벤션산업 중심으로," 교육미디어정보연구, 제11 권, 제4호, pp.95-124, 2005.
  10. 박수홍, 정계숙, 유미숙, 차지량, 홍관표, 이은지, 정지현, "양육 역량 강화를 위한 액션러닝 프로그램 개발," 한국교육문제연구, 제31권, 제2호, 2013.
  11. M. Marquardt, Action Learning in Action, Palo Alto, CA: Davies-Black, 1999.
  12. 장경원, 액션러닝으로 수업하기, 학지사, 2013.
  13. E Mills, Action research: A guide for the teacher researcher(3rd ed.), Upper Saddler River, NJ: Merril Prentice Hall, Sage Pub, 2007.
  14. F. Stringer, Action research in education. Upper Saddler River, NJ: Pearson Education, 2004.
  15. O. N. Judy, J. M. Victoria, 엄우영, 봉현철 옮김. 액션러닝 : 성과가 눈에 보이는 창의인재 육성방법, 학지사, 2014.
  16. 이원희, 곽승철, "이액션러닝 활동을 적용한 예비교사의 장애아 부모상담 프로그램 실행연구," 특수교육학연구, 제50권, 제3호, pp.239-268, 2015.
  17. 이은지, 정지현, "액션러닝기법을 적용한 어린이집 교사교육 프로그램 실행연구," 아동교육, 제22권, 제1호, pp.215-237, 2013.
  18. 고은현, 양성수, "대학교 액션러닝 학습자의 성취목표지향성과 비인지적 학습성과와의 관계 : 학습태도 매개효과를 중심으로," 교육방법연구, 제24권, 제2호, pp.477-501, 2012.