DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship between Student Teachers' Perceptions on Cooperating Teacher's Professionalism and Motivation to Become a Teacher

예비보육교사가 인식한 실습지도교사의 전문성과 교직 희망 동기 간의 관계

  • 홍우현 (연세대학교 아동 가족학과) ;
  • 김명순 (연세대학교 아동 가족학과)
  • Received : 2017.10.15
  • Accepted : 2017.11.30
  • Published : 2017.12.31

Abstract

Objective: The purpose of this study is to examine the relationship between student teachers' perceptions on cooperating teacher's professionalism and motivation to become a teacher. Methods: The participants were 399 student teachers studying child care and education at two-year or four-year colleges in Seoul, Gyeonggi, Incheon, South Chungcheong, and Daejeon. They completed questionnaires on student teachers' perceptions on cooperating teacher's professionalism and motivation to become a teacher. The data were analyzed using ANOVA, t-test, and partial-correlation analyses. Results: There were three findings from this study. First, there was a significant difference in student teachers' perceptions on cooperating teacher's professionalism depending on the type of child care center and education system, rather than the type of class. Second, there was a significant difference in student teachers' motivation to become a teacher depending on the students' education system. Third, student teachers' perceptions on their cooperating teacher's professionalism correlated with their motivation to become a teacher. Conclusion/Implications: This study suggests that student teachers' perceptions on cooperating teacher's professionalism is significantly different depending on the type of child care center or educational system and is related with motivation to become a teacher.

Keywords

References

  1. 권귀염, 방유선 (2012). 유아교육기관 교사들의 실습지도 역할수행에 관한 사례연구. 유아교육연구, 32(2), 97-123.
  2. 김경철, 최인숙, 홍정선 (2007). 어린이집의 전문성 지원환경과 교사효능감과의 관계. 열린유아교육연구, 12(4), 115-135.
  3. 김낙흥, 서영민 (2010). 보육시설 주임교사가 지각한 조직풍토와 직무만족도와의 관계. 유아교육학논집, 14(4), 315-337.
  4. 김명순 (2014). 어린이집 교사 재교육 현황 및 전문성 향상을 위한 개선안 모색. 서울: 한국보육진흥원.
  5. 김명순 (2015. 5). 보육교직원의 전문성 향상을 위한 보수교육체계의 다각적 고찰 및 현행체계 진단과 개선방안. 보육관련 5개 학회 2015 춘계 통합학술대회 기조강연 논문, 서울.
  6. 김명순, 이미정, 김영주, 황성원, 안현숙, 이민주 (2013a). 양성교육기관에서의 보육실습 지도. 서울: 한국보육진흥원.
  7. 김명순, 이미정, 김영주, 황성원, 안현숙, 이민주 (2013b). 어린이집에서의 보육실습 지도. 서울: 한국보육진흥원.
  8. 김미경 (2011). 교육실습과정에서 예비유아교사로서의 어려움과 극복요인 탐색. 유아교육학논집, 15(2), 135-160.
  9. 김미정, 최혜진 (2011). 직장보육시설 대학위탁 현황 및 위탁운영에 대한 시설장과 보육교사의 인식. 열린유아교육연구, 16(1), 411-434.
  10. 김병주, 박승태 (2011). 교사의 핵심역량에 근거한 전문대학 유아교육과 수업연한. 한국교원교육연구, 28(3), 1-28.
  11. 김선영, 서원경 (2010). 보육실습 현장에서 실습생이 들려주는 스트레스와 대처. 아동학회지, 31(2), 135-150.
  12. 김신영 (2003). 유아교육현장에서 예비유아교사들이 인식한 교사들의 어려움. 유아교육연구, 23(2), 27-44.
  13. 김옥주 (2013). 예비유아교사의 교육실습 사전교육 내용에 대한 실습지도교사의 요구분석. 열린유아교육연구, 18(5), 133-149.
  14. 김은설, 이진화, 김혜진, 배지아 (2014). 유치원.어린이집 운영 실태 비교 및 요구 분석. 서울: 육아정책연구소.
  15. 김은영, 장혜진, 조혜주 (2013). 영유아 교사 복지 실태와 개선 방안. 서울: 육아정책연구소.
  16. 김의향, 서문희, 성미영, 민미희 (2010a). 우리나라 보육실습의 현황분석: 보육실습 기관 및 지도교사, 보육실습생, 보육실습 지도비를 중심으로. Family and Environment Research, 48(6), 57-70. doi:10.6115/khea.2010.48.6.057
  17. 김의향, 서문희, 성미영, 민미희 (2010b). 우리나라 보육실습의 현황분석: 사전교육, 보육실습 운영내용, 순회지도를 중심으로. 열린유아교육연구, 15(3), 243-265.
  18. 김종운, 박성실 (2013). 전문대학생의 진로장벽이 진로준비행동에 미치는 영향에 있어서 진로결정 자기효능감의 매개효과. 진로교육연구, 26(3), 123-141.
  19. 김주영, 이대균 (2010). 유치원 실습지도교사의 어려움에 대한 연구. 어린이미디어연구, 9(3), 187-211.
  20. 김현주 (2013). 보육교사 양성대학 관련학과 예비교사의 교직 전문성 인식 연구. 유아교육학논집, 17(3), 549-565.
  21. 김현지, 나동진 (2006). 보육교사의 교사효능감과 교사-유아 상호작용과의 관계. 한국보육지원학회지, 2(2), 111-128.
  22. 김현진 (2012). 예비 유아교사의 교직에 대한 열정, 교사동기 그리고 교사효능감에 관한 연구. 열린유아교육연구, 17(6), 249-275.
  23. 민혜영, 윤미정 (2011). 영아반과 유아반 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 18(3), 147-168.
  24. 박영희, 서현아, 최남정 (2012). 예비유아교사의 영아반 교사 전문성에 대한 인식. 교육혁신연구, 22(2), 1-23.
  25. 박윤자, 이대균 (2013). 위탁 어린이집 임용원장의 어려움과 대처하기. 열린유아교육연구, 18(3), 151-177.
  26. 석은조, 오성숙 (2007). 보육실습 지도교사의 보육실습 관련 스트레스에 관한 연구. 유아교육논총, 16(1), 1-18.
  27. 성은영 (2008). 예비유아교사의 교육신념 특성 및 교수수행 과정에서의 어려움 탐색: 유치원 교육실습을 중심으로. 열린유아교육연구, 13(2), 137-163.
  28. 송연숙, 박영옥 (2015). 유치원 교육실습 운영 실제 및 실습제도 개선에 대한 실습지도교사의 인식 및 요구. 생태유아교육연구, 14(3), 219-242.
  29. 송주연, 조준오 (2010). 유아교육과 학생들의 진학과 진로에 대한 연구. 아동학회지, 31(1), 249-265.
  30. 신희연, 김명순 (2005). 보육시설 영아반 교사의 근무환경과 직무스트레스 간의 관계. 아동권리연구, 9(2), 297-318.
  31. 염지숙 (2007). 유아교육 실습지도교사 이야기: 가르치며 배우고, 배우며 가르치기. 유아교육연구, 27(4), 135-159.
  32. 오수진, 장영숙 (2011). 공립유치원 교사의 교직선택동기와 직무만족도 및 직무능력의 관계. 미래유아교육학회지, 18(3), 1-24.
  33. 오승은, 유지현, 박주호 (2015). 고등교육 책무성에 대한 대학 기능유형별 차이: 교수의 인식 분석을 중심으로. 교육문제연구, 28, 1-26.
  34. 유희정, 이연승, 강민정 (2012). 어린이집 설립유형에 따른 운영 및 교사처우 실태에 대한 분석: 부산광역시 보육실태 조사를 중심으로. 유아교육연구, 32(4), 181-202.
  35. 윤갑정, 우호정 (2012). 예비보육교사의 개인적 변인, 전문성 발달 목표와 걱정이 자기효능감과 우울에 미치는 영향. 유아교육학논집, 16(3), 161-185.
  36. 이대균, 박지선 (2009). 유치원에서 학생 보조교사가 담임교사의 전문성 발달에 주는 의미. 열린유아교육연구, 14(6), 445-465.
  37. 이미화, 강은진, 김은영, 김길숙, 엄지원 (2016). 보육교사 양성과정 및 보육실습 매뉴얼 연구. 세종: 보건복지부.
  38. 이미화, 서문희, 이정원, 이정림, 도남희, 권미경 등 (2012). 2012년 전국보육실태조사: 어린이집 조사 보고. 서울: 보건복지부.
  39. 이민진, 이완정 (2014). 온라인 교육기관을 통한 보육교사 자격취득 동기와 진로의사결정수준. 한국보육지원학회지, 10(1), 81-94. doi:10.14698/jkcce.2014.10.1.081
  40. 이선미 (2012). 예비보육교사의 보육실습 경험에 대한 질적 탐색. 미래유아교육학회지, 19(4), 179-200.
  41. 이성혜, 김연하 (2013). 어린이집의 교육풍토, 보육교사의 전문성 인식과 보육과정 운영의 질. 한국보육지원학회지, 9(3), 75-93.
  42. 이성희, 박영신 (2007). 보육교사의 교사효능감과 직무만족도에 관한 연구. 열린유아교육연구, 12(1), 31-50.
  43. 이세나 (2007). 보육교사의 보육효능감과 직무만족도에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 14(2), 1-21.
  44. 이승미, 이승연 (2009). 만 2 세 영아반 교사로서 맺는 다양한 관계에서 경험하는 정서 분석. 한국교원교육연구, 26(2), 297-322.
  45. 이승은, 김정주 (2017). 유치원 실습지도교사의 사전.사후실습 지도경험 및 실습프로그램에 대한 인식. 한국교원교육연구, 34(2), 193-220. doi:10.24211/tjkte.2017.34.2.193
  46. 이재완 (2004). 보육교사와 유치원교사의 자존감과 직무만족도에 관한 비교 연구. 한국영유아보육학, 37, 127-149.
  47. 이점자, 김형모 (2012). 보육교사의 효능감이 직무만족에 미치는 영향: 국공립 어린이집과 민간 어린이집 보육교사의 비교 분석. 한국보육지원학회지, 8(2), 101-120.
  48. 이종숙, 서영숙 (2009). 예비 보육교사의 보육실습 스트레스와 대처방안. 방과후아동지도연구, 6(1), 41-60.
  49. 임승렬 (1995). 발달초기 교사의 교육신념과 실제에 관한 연구. 교육실습 프로그램 개발을 위한 기초연구. 덕성여대논문집, 24, 221-236.
  50. 임승렬 (1998). 2년제 유치원교사 양성대학의 교육실습 개선방안 연구. 한국교원교육연구, 15(2), 128-149.
  51. 임승렬, 박은혜, 김명순, 김희진 (2003). 유치원교사의 자격제도와 임용고사에 관한 연구. 열린유아교육연구, 8(1), 271-297.
  52. 정혜욱 (2014). 예비 유아교사의 진로결정 자기효능감이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 진로태도 성숙의 매개효과. 한국교원교육연구, 31(1), 95-115.
  53. 제경숙 (2003). 유치원 교사의 전문성 신장을 위한 교사 양성의 방향. 교육이론과 실천, 13(2), 25-40.
  54. 조경자, 이현숙 (2005). 유아교육과 학생들의 전공 선택 동기와 유아교사직에 대한 인식. 미래유아교육학회지, 12(1), 289-312.
  55. 조남근, 양윤종 (1998). 교원양성배경, 교직선택동기와 직무수행에 관계에 관한 연구. 한국교육학연구(구 안암교육학연구), 4(2), 1-16.
  56. 조운주 (2004). 유아교육실습생의 특성 및 지원맥락에 대한 이해. 한국교원교육연구, 21(2), 5-25.
  57. 차영숙, 강민정, 유희정 (2011). 예비유아교사들이 교육실습과정에서 겪는 어려움과 긍정적 경험. 유아교육학논집, 15(3), 369-394.
  58. 차성현 (2012). 일반계 고등학생의 교사 전문성 인식에 영향을 미치는 학생, 교사, 학교 특성 탐색. 교육행정학연구, 30(4), 437-458.
  59. 최미숙 (2004). 교사경력 및 기관유형에 따른 유아교사의 교육신념 연구. 유아교육연구, 24(1), 29-47.
  60. 표갑수, 백선희 (1999). 보육인력 (시설장 및 보육교사) 의 자격제도 및 전문성 유지환경에 대한 평가. 한국영유아보육학, 17, 57-96.
  61. 현정희, 김연수 (2014). 전문대학 보육학과의 현장교육 관련 교과 운영실태: 경기도를 중심으로. 열린부모교육연구, 6(2), 37-53.
  62. Bastick, T. (2000). Why teacher trainees choose the teaching profession: Comparing trainees in metropolitan and developing countries. International Review of Education, 46(3), 343-349. https://doi.org/10.1023/A:1004090415953
  63. Berns, R. (2013). Child, family, school, community: Socialization and support (International edition, 9th ed.). Independence, KY: Cengage Learning.
  64. Caruso, J. J., & Fawcett, M. T. (2006). Supervision in early childhood education (3rd ed.). NY: Teachers College Press.
  65. Clark, S. K., Byrnes, D., & Sudweeks, R. R. (2015). A comparative examination of student teacher and intern perceptions of teaching ability at the preservice and inservice stages. Journal of Teacher Education, 66(2), 170-183. doi:10.1177/0022487114561659
  66. Dowson, M., & McInerney, D. M. (2003). What do students say about their motivational goals?: Towards a more complex and dynamic perspective on student motivation. Contemporary Educational Psychology, 28(1), 91-113. doi:10.1016/s0361-476x(02)00010-3
  67. Fairbanks, C. M., & Meritt, J. (1998). Preservice teachers' reflections and the role of context in learning to teach. Teacher Education Quarterly, 25(3), 47-68.
  68. Gerber, E. B., Whitebook, M., & Weinstein, R. S. (2007). At the heart of child care: Predictors of teacher sensitivity in center-based child care. Early Childhood Research Quarterly, 22(3), 327-346. doi:10.1016/j.ecresq.2006.12.003
  69. Graber, K. C. (1995). The influence of teacher education programs on the beliefs of student teachers: General pedagogical knowledge, pedagogical content knowledge, and teacher education course work. Journal of Teaching in Physical Education, 14(2), 157-178. doi:10.1123/jtpe.14.2.157
  70. Holbert, R. M. G. (2010). Student teachers' perceptions of cooperating teachers as teacher educators: Development of standards based scales. Unpublished doctoral dissertation, Ohio State University, Columbus, USA.
  71. Howell, P. B. (2004). Student teachers' reflections about their cooperating teachers' influence after teaching for several years. Unpublished doctoral dissertation, Colombia University, NY, USA.
  72. Hoy, A. W., & Spero, R. B. (2005). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching: A comparison of four measures. Teaching and Teacher Education, 21(4), 343-356. doi:10.1016/j.tate.2005.01.007
  73. Hrncir, S. M. (2007). The pre-service teacher/cooperating teacher relationship and its impact on pre-service teacher efficacy perceptions. Unpublished doctoral dissertation, University of New Mexico, Albuquerque, USA.
  74. Kyriacou, C., Hultgren, A., & Stephens, P. (1999). Student teachers' motivation to become a secondary school teacher in England and Norway. Teacher Development, 3(3), 373-381. doi:10.1080/13664539900200087
  75. Moore, R. (2003). Reexamining the field experiences of preservice teachers. Journal of Teacher Education, 54(1), 31-42. doi:10.1177/0022487102238656
  76. Morrison, G. S. (2008). Teaching in America (5th ed.). NY: Pearson.
  77. Nolan, M. (2007). Mentor coaching and leadership in early care and education. Belmont, CA: Wadsworth.
  78. Rosen, D. B., & Jaruszewicz, C. (2009). Developmentally appropriate technology use and early childhood teacher education. Journal of Early Childhood Teacher Education, 30(2), 162-171. doi:10.1080/10901020902886511
  79. Russell, M., Bebell, D., O'Dwyer, L., & O'Connor, K. (2003). Examining teacher technology use: Implications for preservice and inservice teacher preparation. Journal of Teacher Education, 54(4), 297-310. doi:10.1177/0022487103255985
  80. Shanker, A. (1996). Quality assurance: What must be done to strengthen the teaching profession. Phi Delta Kappan, 78(3), 220-224.
  81. Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. doi:10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  82. Sinclair, C. (2008). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 79-104. doi:10.1080/13598660801971658
  83. Thomson, M. M., Turner, J. E., & Nietfeld, J. L. (2012). A typological approach to investigate the teaching career decision: Motivations and beliefs about teaching of prospective teacher candidates. Teaching and Teacher Education, 28(3), 324-335. doi:10.1016/j.tate.2011.10.007
  84. Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice Scale. Journal of Experimental Education, 75(3), 167-202. doi:10.3200/jexe.75.3.167-202
  85. Weiner, L. (1993. February). Choosing teaching as a career: Comparing motivations of Harvard and Urban College students. Paper presented at the Conference of the Eastern Educational Research Association, Clearwater, FL.
  86. Whitebook, M., Howes, C., & Phillips, D. (1989). Who cares? Child care teachers and the quality of care in America: Final report, national child care staffing study. Berkeley, CA: Child Care Employee Project.
  87. Yong, B. C. S. (1995). Teacher trainees' motives for entering into a teaching career in Brunei Darussalam. Teaching and Teacher Education, 11(3), 275-280. doi:10.1016/0742-051x(94)00023-y

Cited by

  1. 보육실습 관련 변인이 예비보육교사의 진로 결정에 미치는 영향 vol.16, pp.2, 2017, https://doi.org/10.14698/jkcce.2020.16.02.119