Abstract
This study reviewed the existing studies in order to set up a strategy that can achieve the trust and business performance of the franchisers, who are actually operating franchised business, breaking from the research trend centered around franchise headquarters and added the factors of the franchise headquarters' strategy for expanding franchises, including word-of-mouth communication and advertising & publicity and added the exercise of recruitment agency outsourcing, flagship store, recently utilized often as preceding variables to verify the causal relation between the trust of the franchiser and the business performance of the franchise. The implications of this study, it can be concluded that the government authority for the attraction of healthy franchises can continuously attract franchises and enter the market can continuously attract franchises by increasing the trust of the franchises, and powerfully investing and managing them for the effort through word-of-mouth marketing. It is expected that this study will be helpful in the establishment of a business strategy for forming a continuous relationship as well as the franchise head office's strategy for the recruitment of new franchises.
본 연구는 그동안 가맹본부 중심의 연구추세에서 벗어나 실질적으로 가맹사업을 운영하고 있는 가맹점주의 신뢰 및 경영성과를 이뤄낼 수 있는 전략을 수립하고자 기존의 연구들을 고찰하여 선행변수로 가맹본부의 프로모션 활동 요소인 구전 커뮤니케이션, 광고 & 퍼블리시티와 최근에 많이 활용되어지는 모집대행 아웃소싱, 플래그십 스토어 등을 추가하여 가맹점주의 신뢰 및 가맹점의 경영성과 간에 인과 관계를 검증하였다. 본 연구의 시사점은 건전한 가맹점의 유치를 위한 관권은 가맹점의 신뢰를 높이고 구전 마케팅 등을 통한 노력에 강력하게 투자, 관리하여 지속적인 가맹점의 유치 및 시장진출이 가능할 것이라는 결론을 도출할 수 있다. 본 연구를 통해 프랜차이즈 본사의 신규 가맹점 모집전략은 물론 지속적인 관계를 맺을 수 있는 경영전략 수립에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.