Design of a Trackable Buoy System using Join Request Messages

가입요청 메시지를 사용하는 추적 가능한 부표 시스템의 설계

  • 조성호 (한신대학교 정보통신학부)
  • Received : 2016.05.17
  • Accepted : 2016.06.21
  • Published : 2016.06.30

Abstract

A buoy is a float attached by chain to the seabed to mark channels in a harbor or underwater hazards and can be classified into two major types as autonomous buoys and fixed buoys. When there is high demand such as marking channels in a harbor, monitoring ecology of ocean and environmental monitoring of coastal areas, smart buoys are developed. The smart buoys have wireless network systems such as GPS, CDMA and ZigBee. Using the GPS techniques, location and environments of buoy can be monitored and traced. However, the GPS in fixed buoy systems has a high power consumption and cost. Using many buoys on low power ZigBee basis allows dramatic reduction of the overall power consumption. In this study, it is aimed at the design of the trackable protocol for a buoy system which has low data rate and low power consumption. The proposed protocol has advantages that it can detect abnormal movement and gather trackable information without any system changes. In the introduced protocol, additional 2 bits and join request messages are used for trackable buoy system. The behaviors of improved protocol is modeled into petri-net and proved a reachability.

부표는 항구나 해양의 위험물을 표시하기 위하여 체인에 의해 묶여진 부양물체이며, 크게 이동형과 고정형 부표로 나눌 수 있다. 해양 생태환경의 관찰과 연안지역 주변을 관찰 요구를 충족하기 위하여 스마트 부표들이 개발되었다. 스마트 부표들은 GPS, CDMA, ZigBee과 같은 무선 네트워크 시스템을 가진다. GPS 기술을 사용하면 부표의 위치나 주변 환경에 대한 추적이나 관찰을 할 수 있다. 그러나 고정 부표에 사용되는 GPS 시스템은 비싼 비용과 많은 양의 전력을 소모한다. 많은 부표들은 ZigBee를 사용하여 전력소비를 급격하게 줄인다. 본 논문에서는 적은 데이터 전송과 적은 전력소모를 가진 추적가능 부표 시스템을 소개한다. 제안하는 프로토콜은 시스템의 변경없이 비정상적인 움직임을 찾고 추적 가능한 정보 모을 수 있는 장점을 가진다. 2개의 추가적인 비트와 가입요청 메시지들이 추적 가능한 부표시스템에 사용된다. 제안하는 프로토콜은 페트리넷으로 모델링하였고 도달 가능성을 증명한다.

Keywords

References

  1. 권원현, “원격탐지기능을 갖는 무선부표시스템,” 한국통신학회논문지, Vol. 36, No. 5, pp. 549-556, 2015.
  2. "표준형부표 제작 및 품질관리 기분에 관한 규정," 해양수산부, 2015.
  3. Gim, O. S., "Study on the Flow Control behind the Marine Cylindrical Floating Structures," PhD Thesis, 2008.
  4. 류연철, 성유창, 이경우, “행상계측용 소형 부표 설계를 위한 수치 시뮬레이션,” 해양안전학회지, Vol. 19, No. 5, pp. 497-502, 2013.
  5. David G. Itano, "Super Superseiner", SCTB15 Working Paper, University of Hawaii, 2002.
  6. Loren Li, "Progress Report #1", Working Paper, University of Victoria, Canada, 2002.
  7. S. C. Mukhopadhyay and H. Leung, "Low Power Wireless Buoy Platform for Environmental Monitoring," Advanced in Wireless Sensors-Lecture Notes in Electrical Engineering, Vol. 64, pp.25-42, 2010.
  8. Irie, Hiroki, Mita, et.al, "Measurements System using Drifting Buoy with GPS and Cellular Modem of Tidal Current in an Inland Sea," Proceedings of the 2008 National Technical Meeting of The Institute of Navigation, pp. 935-942, 2008.
  9. "해상 부표 장치를 이용한 상태정보 송수신 시스템", 한국등록특허 제10-1152016호, 2014.
  10. ZigBee Alliance, "ZigBee-2007 Specification," ZigBee Document 053474r17, 2008.
  11. IEEE Computer Society, "IEEE Standard for Information technology Telecommunications and information exchange between systems Local and metropolitan area networks Specific Requirements Part 11," IEEE Standards, pp. 1-25, 2012.
  12. 김봉환, 박창섭, "ZigBee 네트워크에서의 안전한 멤버쉽 프로토콜," 정보보호학회논문지, Vol.23, No.3, pp.405-416, 2013. https://doi.org/10.13089/JKIISC.2013.23.3.405
  13. 우변구, "IALA 해상부표시스템 기준에 따른 우리나라 해상부표시스템의 부표명칭 개선에 관하여", 한국도선사협회지, 여름호, pp. 19-27, 2010.
  14. 김주영, 최중용, 나중찬, 조현숙, 이병길, "국내 해상교통관제 센터의 요구사항 분석을 통한 차세대 VTS의 항행지원 서비스 시나리오," 한국통신학회논문지, Vol. 38. No. 05, pp.440-451, 2013.
  15. 정희택, 이도헌, "페트리넷을 이용한 워크플로우 명세의 완료 가능성 및 무결성 검증," 한국정보처리학회 논문지 Vol. 7, No. 7, pp. 2028-2040, 2000.