DOI QR코드

DOI QR Code

국민참여형 국가연구개발사업의 의미와 한계: X-프로젝트 사례를 중심으로

Significance and Limitations of the Public Participatory National R&D Project: A Case Study on X-Project

  • 박성원 (과학기술정책연구원 미래연구센터) ;
  • 진설아 (과학기술정책연구원 미래연구센터)
  • 투고 : 2016.08.10
  • 심사 : 2016.10.11
  • 발행 : 2016.12.30

초록

이 연구는 국가연구개발사업에 국민을 참여시킨 X-프로젝트를 분석, 국민이 국가연구개발사업에 적극적인 관심을 갖게 하는 과정과 실제적 참여, 그리고 사회적 효과와 한계는 무엇인지 논의한다. X-프로젝트는 2015년 12명의 민간 위원이 추진하고 미래창조과학부가 후원하며 과학기술정책연구원이 지원한 사업이다. 국민은 일상에서 겪는 아픔이나 문제를 반영한 6,212개의 질문을 제기했으며, X-프로젝트 위원, 학계와 출연연 전문가, 정부정책담당자가 모여 50개 질문으로 국민의 요청을 연구과제화하고 연구팀을 공모했다. 대학, 정부출연연 연구자뿐 아니라 고등학생, 대학원생, 일반인, 기업인 포함 310개 연구팀이 신청했고 최종 54개 연구팀이 선정됐다. X-프로젝트 참여자, 비참여자 및 전문가 인터뷰 등을 통해 이 연구는 첫째, 국민참여형 국가 연구개발 사업의 필요성과 의미에 대해 광범위한 사회적 공감대를 발견했다. 대중의 아픔, 불편을 해결하기 위한 과학기술 연구의 필요성은 물론 이 연구에 대중의 직접 참여가 가능함을 발견했다. 둘째, 시민들이 생산한 지식이 전문가들의 시각에서도 유용하다는 발견이다. 전문 연구자들은 국민이 제기한 질문이 매우 참신하고 유용하다고 평가했다. 셋째, 국민참여형 국가연구개발 사업의 실행으로 시민들이 과학기술 발전의 수혜자가 아닌 발전에 기여하는 주체로 생각할 수 있는 기회를 인식했다는 발견이다. 그러나 국민의 참여를 지속적으로 이끌어 낼 수 있는 다양한 동기 부여, 국가 연구개발 사업의 아이디어 제기부터 연구에 이르는 전과정에 쉽게 참여할 수 있는 방법의 개선, 일반인 연구자와 전문 연구자가 협업할 수 있는 방법 및 제도의 개선은 앞으로의 과제로 지적되었다.

The paper investigates X-project, in which the public was invited to participate in a national R&D project, examines how X-project attracted the public's attention and involved them in a national R&D project, and discusses the significance and limitations of X-project. X-project was executed by a 12 citizen-led committee, financially supported by the Ministry of Science, ICT, and Future Planning, and backed by the Science and Technology Policy Institute. People raised 6,212 questions that reflected the severe needs they experienced in their daily lives through the online and offline platforms of X-project. In addition, the committee members, scholars, experts, government officials, and citizens gathered together to select the fifty most provocative and novel of the questions raised by the public, and invited public participation to answer the questions in innovative ways. 310 research teams including professional researchers from universities and institutes, high-school students, lay persons, and corporate workers applied for X-project, and 54 of these teams were finally selected to receive funding from the government. Through planning and conducting X-project, as well as interviewing and surveying the participants in X-project and non-participants, we found that there was an enormous social consensus on the necessity of public participatory national R&D projects. People asserted that science and technology should put a greater focus on solving social problems and satisfying public needs. We also confirmed that the public could take part in national R&D projects. Most of all, we found that the questions raised by the public were very challenging, novel, and complex, and thus researchers need break-through approaches to address them. It can be also argued that through experiencing the X-project citizens can regard themselves as ones who are not only recipients of the benefits of the development of science and technology, but also contributors of the development of them. We finally argue that there are some limitations to X-project in terms of how to provide diverse incentives that attract more participation, how to develop the process in which people got involved in the project in more easy ways, and how to create new ways for lay persons and professional researchers to cooperate in solving social problems.

키워드

참고문헌

  1. 강경균 (2015), "청소년의 'X-질문' 발굴 및 개선 방안 연구", 한국청소년정책연구원.
  2. 김동광 (2002), "생명공학과 시민참여", 과학기술학연구, 제2권 제1호, pp. 107-134.
  3. 김애순 (2015), 청년기 갈등과 자기이해(제3판). 시그마프레스.
  4. 김태희 (2015), "과학기술과 사회 연계에 대한 담론", 과학기술학연구, 제15권 제2호, pp. 163-189.
  5. 박대민.이중식 (2010), "사회적 과학기술 발전을 위한 새로운 시민참여모형: 온라인과학상점", 커뮤니케이션 이론, 제6권 제2호, pp. 6-47.
  6. 박성원.진설아.황윤하.조규진.송민 (2015a), "한국인의 미래인식, 사회분위기, 미래적응력 측정(3차년도)", 과학기술정책연구원.
  7. 박성원.박병원.이성호.최병삼.성경모.진설아.우수진.최지영.김재상.정효경.강경균.송민.전효리 (2015b), "X-프로젝트 추진연구", 과학기술정책연구원.
  8. 박인용.성지은.한규영 (2015), "한일 사회문제 해결형 연구개발사업 비교 분석", 과학기술학연구, 제15권 제2호, pp. 191-227.
  9. 박진희 (2004), "과학기술 관련 시민사회운동의 역사와 그 역할", 과학기술학연구, 제4권 제1호, pp. 111-140.
  10. 박진희 (2013), "한국 사회에서 과학기술 민주화 논의의 전개", 역사와현실, (87), pp. 169-200.
  11. 박희제 (2005), "한국인의 과학기술자에 대한 인식분석: 세대, 성, 전공계열의 영향을 중심으로", 기술혁신연구, 제13권 제1호, pp. 1-23.
  12. 송위진 (2012a), "문제지향적 연구개발사업의 주요 특성과 정책방향: 사회-기술기획과 사용자 참여", STEPI Insight, 99, 과학기술정책연구원.
  13. 송위진 (2012b), "사회문제 해결형 인문사회-과학기술 융합연구의 특성과 발전 방향", 기술혁신연구, 제20권 제3호, pp. 129-151.
  14. 윤진효.박상문 (2007), "사회로부터의 기술혁신에 관한 연구: 재난영상전송시스템 사례를 중심으로", 기술혁신연구, 제15권 제2호, pp. 103-122.
  15. 이광성 (2001), "고급사고력 성취에 있어서 고급수준 질문의 활용정도와 학업능력수준의 상호작용 효과에 대한 연구", 초등교육연구, 제16권 제1호, pp. 1-16.
  16. 이영희.김명진.김병수 (2003), "인간 유전정보 보호와 시민참여", 과학기술학연구, 제3권 제1호, pp. 41-73.
  17. 정복철.손혁상 (2008), "과학기술과 시민사회 정치패러다임", 아태연구, 제15권 제2호, pp. 217-235.
  18. 정영란.배재희 (2002), "질문 강화 수업이 중학생들의 질문 수준과 학업 성취도에 미치는 영향", 한국과학교육학회지, 제22권 4호, pp. 872-881.
  19. 정진우.정완호.김효남 (1998), "국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발", 한국과학교육학회지, 제18권 제3호, pp. 357-369.
  20. 조현석 (2006), "숙의적 시민참여 모델 연구", 과학기술학연구, 제6권 제1호, pp. 1-30.
  21. 채경진.임학순 (2014), "문화다양성 정책의 수혜자 만족과 인식변화", 문화정책, 1호, pp. 183-200.
  22. 한국과학창의재단 (2010), "과학기술에 대한 국민 이해도 조사".
  23. 한재각.장영배 (2009), "과학기술 시민참여의 새로운 유형: 수행되지 않은 과학 하기", 과학기술학연구, 제9권 제1호, pp. 1-31.
  24. 현재환.홍성욱 (2012), "시민참여를 통한 과학기술 거버넌스", 과학기술학연구, 제12권 제2호, pp. 33-79.
  25. 홍성욱 (2008), "과학기술자들의 신뢰 회복과 리더십 확립", 한국과학기술단체 총연합회 포럼 자료.
  26. Callon, M. (1999), "The role of lay people in the production and dissemination of scientific knowledge", Science Technology & Society, Vol. 4, No. 1, pp. 81-94. https://doi.org/10.1177/097172189900400106
  27. Callon, M., & Rabeharisoa, V. (2003), "Research in the wild and the shaping of new social identities", Technology in society, Vol. 25, No. 2, pp. 193-204. https://doi.org/10.1016/S0160-791X(03)00021-6
  28. Lauer, R. (1974), "Rate of Change and Stress: A Test of the Future Shock Thesis", Social Forces, v. 52, June, pp. 510-516. https://doi.org/10.2307/2576994
  29. Nelkin, D. (1971), "Scientists in an environmental controversy", Social Studies of Science, Vol. 1, No. 3-4, pp. 245-261.
  30. Nonaka, I. & N. Konno (1998), "The Concept of 'BA': Building a Foundation for Knowledge Creation", California Management Review, Vol. 40, No. 3, pp. 40-54. https://doi.org/10.2307/41165942
  31. Poli, R. (2015), The implicit future orientation of the capability approach. Futures, 71, 105-113. https://doi.org/10.1016/j.futures.2015.03.002
  32. Pouliot, C. (2009), "Using the Deficit Model, Public Debate Model and Co-Production of Knowledge Models to Interpret Points of View of Students Concerning Citizens' Participation in Socioscientific Issues", International Journal of Environmental and Science Education, Vol. 4, No. 1, pp. 49-73.
  33. Toffler, A. (1970), Future Shock. Random House.
  34. US National Science Board (2014), Science and Engineering Indicator".
  35. Wynne, B. (1989), "Sheepfarming after Chernobyl: A case study in communicating scientific information", Environment: Science and Policy for Sustainable Development, Vol. 31, No. 2, pp. 10-39. https://doi.org/10.1080/00139157.1989.9928930
  36. Wynne, B. (1994), "May the Sheep Safely Graze? A Reflexive View of the Expert-Lay Knowledge Divide", in Lash, S. Bronislaw, S. and Wynne, B. (eds.), Risk Environment and Modernity: Towards an New Ecology.
  37. Wynne, B., Williams, P., & Williams, J. (1988), Cumbrian Hill-farmers' Views of Scientific Advice.