DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Project Learning on 'Strata and Rock' of Pre-service Teachers on Self Directed Learning Ability and Environmental Sensitivity

초등예비교사의 '지층과 암석'에 대한 프로젝트 학습이 자기주도적 학습능력 및 환경감수성에 미치는 효과

  • Received : 2016.07.30
  • Accepted : 2016.08.22
  • Published : 2016.08.31

Abstract

The purpose of this study was learning about the project 'stratum and the rock ' of pre-primary teachers to the effects of self-directed learning ability and environmental sensitivity. This study was set up experimental treatment period of 15 weeks from March 2016 to June, students who are B Education University of fourth grade the first semester participated, in the study, It was composed of 34 students of 1 class taking 'strata and rock' lecture. Experimental study group consisted of exploration activities on the field experience about strata and rock. Set the area they want to explore the site by teams. The results of this study are as follows. First. learning about the project 'stratum and the rock ' of pre-primary teachers was effective to self-directed learning skills. 2nd, Learning about the project 'stratum and the rock ' of pre-primary teachers was effective to environmental sensitivity. 3rd, The students showed a positive response and were interested in the project 'stratum and the rock ' of pre-primary teachers.

이 연구의 목적은 초등예비교사의 '지층과 암석'에 대한 프로젝트 학습이 자기주도적 학습능력 및 환경감수성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 본 연구는 2016년 3월부터 6월까지 15주간의 실험처치 기간을 설정하였으며, 연구에 참여한 학생들은 B 교육대학교 4학년 1학기에 재학 중이고 '지층과 암석' 강좌를 수강하는 과학교육 심화 1개 반 34명의 학생을 대상으로 연구집단을 구성하였다. 연구집단의 실험처치는 현장체험 중심의 지층과 암석에 대한 탐구활동으로 이루어졌다. 모둠별로 프로젝트 학습의 방법을 활용하여 탐방하고자 하는 지역을 설정하여 현장체험 학습을 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등예비교사의 '지층과 암석'에 대한 프로젝트 학습이 자기주도적 학습능력에 미치는 효과가 있었다. 둘째, 초등예비교사의 '지층과 암석'에 대한 프로젝트 학습이 환경감수성에 미치는 효과가 있었다. 셋째, 초등예비교사는 '지층과 암석'에 대한 프로젝트 학습에 대해 흥미를 느끼며 학생들의 인식에 긍정적인 반응을 보였다.

Keywords

References

  1. 강선미, 이정화, 정연옥(2011). 학교 숲을 이용한 체험활동이 초등학생의 환경감수성 및 환경친화적 태도에 미치는 영향. 한국실과교육학회지, 24(2), 105-124.
  2. 권옥희(2003). 프로젝트 수업이 초등학생의 창의성에 미치는 효과, 대구교육대학교 석사학위논문.
  3. 권진, 류상희(2006). 실과 중심 프로젝트 학습이 초등학생의 자기 주도적 학습능력에 미치는 영향. 한국실과교육학회지, 19(4), 51-60.
  4. 김경순(2001). 충북지역 중.고등학생들의 환경에 대한 감수성 및 태도와 환경친화적 행동의 관련성. 충북대학교 석사학위논문.
  5. 김근곤, 윤진식, 최경윤, 박선영, 배진희(2008). 전공간 협력 프로젝트 학습이 대학생의 의사소통, 문제해결, 자기주도적 학습능력에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 14(2), 252-261. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.2.252
  6. 김진선(2004). 자기조절 학습전략 훈련이 자기 주도적 학습능력과 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문.
  7. 손성현, 최성봉(2012). 중학교 과학과 IPER 수업과 PBL 수업이 학업성취도 및 자기주도적 학습 특성에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회, 5(1), 124-133.
  8. 이미영, 최지연(2009). 실과 ‘간단한 생활용품 만들기’단원에서 프로젝트법이 자기주도적 학습능력에 미치는 효과. 한국실과교육학회, 22(4), 243-260.
  9. 이상석, 황미자(2007). 웹 기반 프로젝트 학습이 초등학생의 자기주도적 학습 태도에 미치는 영향. 국토지리학회, 41(3), 299-310.
  10. 이용섭(2015). 초등예비교사의 생태동아리 멘토 활동이 초등학생의 환경감수성 및 환경친화적 태도에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회, 8(3), 378-386. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.3.378
  11. 이용섭, 김윤경(2015). 창의적 체험활동 프로그램이 과학개념 및 자기주도적 학습능력에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회, 8(3), 399-408.
  12. 정모아(2014). 초등사회과에서 프로젝트 학습이 자기주도적 학습 능력에 미치는 효과, 광주교육대학교 석사학위논문.
  13. 조상기, 전병만(1999). 프로젝트 중심 영어 교수-학습 모형이 영어학업 성취와 자기 주도적 학습 태도에 미치는 효과. 글로벌영어교육학회, 4(2), 101-125.
  14. 조영남, 박순자(2002). 교과 통합을 통한 프로젝트 활동이 초등학생의 자기주도적 학습에 미치는 효과. 교육학논총, 23(2), 101-117.
  15. 한승희(2008). 문헌정보학 교육에서 프로젝트 중심 학습법이 학생의 문제해결능력 및 자기주도적 학습능력 향상에 미치는 효과 : 사례 연구. 한국문헌정보학회지, 42(3), 81-101. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2008.42.3.081
  16. 한조은, 박세희, 정보람, 김종원, 이선경(2015). 프로젝트 기반 에너지기후 변화 학습에 참여한 초등학생의 경험과 역량. 에너지 기후 변화교육, 5(2), 53-67.
  17. Alp, E., Ertepinar, H., Tekkaya, C., & Yilmaz, A. (2008). A Survey on Turkish Elementary School Students' Environmental Friendly Behaviors and Associated Variables. Environmental Education Research, 14(2), 129-143. https://doi.org/10.1080/13504620802051747
  18. Aslan, S., & Reigeluth, C. M. (2016). Examining the Challenges of Learner-Centered Education. Phi Delta Kappan, 97(.4), 63-68. https://doi.org/10.1177/0031721716641652
  19. Aslan, S., Reigeluth, C., & Thomas, D. (2014). Transforming Education with Self-Directed Project-Based Learning: The Minnesota New Country School. Educational Technology, 54(3), 39-42.
  20. Buchcic, E. & Grodzinska, J. M. (2004). Environmental Education in Polish Primary Schools. International Research in Geographical and Environmental Education, 13(3), 264-268. https://doi.org/10.1080/10382040408668521
  21. Du, F. (2012). Using Study Plans to Develop Self-Directed Learning Skills: Implications from a Pilot Project. College Student Journal, 46(1), 223-232.
  22. He, X., Hong, T., Liu, L., & Tiefenbacher, J. (2011). A Comparative Study of Environmental Knowledge, Attitudes and Behaviors among University Students in China. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(2), 91-104. https://doi.org/10.1080/10382046.2011.564783
  23. Horsley, T., O'Neill, J., & Campbell, C. (2009). The Quality of Questions and Use of Resources in Self-Directed Learning: Personal Learning Projects in the Maintenance of Certification. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 29(2), 91-97. https://doi.org/10.1002/chp.20017
  24. Kilpatrick, W. H. (1918). The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process: Teachers College, Columbia University.
  25. Lahiri, S. (2011). Assessing the Environmental Attitude among Pupil Teachers in Relation To Responsible Environmental Behavior: A Leap towards Sustainable Development. Journal of Social Sciences, 7(1), 33-41. https://doi.org/10.3844/jssp.2011.33.41
  26. Markham, T., Larmer, J., & Ravitz, J. (2003). Project Based Learning Handbook: A Guide to Standards -Focused Project Based Learning for Middle and High School Teachers: Buck Institute for Education.
  27. Pitre, C. C., Curtis, A., Golash, I., Kuzmanich, K., Wenzl, G. (2008). Impact of Self-Directed Group Study Projects on Social Justice Teachers' Induction-Year Experiences. AILACTE Journal, 5, 75-91.