Exploring Self-Study and Its Application to Enhance Instructional Expertise in Mathematics

수학 수업 전문성 신장을 위한 교사의 자기연구와 실천 사례

  • Received : 2016.07.09
  • Accepted : 2016.08.14
  • Published : 2016.08.31

Abstract

The main purpose of this study was to introduce a self-study as one way to enhance instructional expertise in mathematics. This paper summarized the concept, characteristics, and methods of self-study in order to inform teachers of the usefulness of a self-study for their professional development. This paper then presented a self-study practice manuals for teachers to follow the self-study step by step. It described a case in which an elementary school teacher applied the self-study practice manuals to her mathematics teaching. This paper closes with implications for teachers to employ a self-study.

본 연구는 수학 수업 전문성을 신장하기 위한 방법으로 교사의 자기연구를 소개하고 그에 따른 연구 사례를 밝히고자 하였다. 먼저, 자기연구의 개념과 특성, 방법을 소개하고 교사 주도적인 전문성 신장 방법으로써 자기연구의 유용성을 논의하였다. 다음으로, 교사들이 수학수업의 전문성을 신장하기 위해 활용할 수 있는 자기연구 실천 매뉴얼을 제시하였다. 마지막으로, 자기연구 실천 매뉴얼을 따라 수학 수업에 대한 자기연구를 실천한 초등학교 교사의 사례를 통하여 변화 과정을 살펴보았다. 이를 토대로 자기연구를 실천하려는 교사들에게 필요한 시사점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강현영, 고은성, 조완영, 이경화, 이동환(2011). 좋은 수학수업을 위해 수학교사에게 필요한 역량과 교사교육에 대한 현직교사의 인식조사, 학교수학, 13(4), 633-649.
  2. 강현영, 이동환, 고은성(2012). 좋은 수학수업과 교사 전문성 개발에 대한 현직수학교사 인식조사. 수학교육, 51(2), 173-189.
  3. 권미선, 방정숙(2009). 좋은 수학 수업에 대한 초등 교사의 인식 조사. 수학교육논문집, 23(2), 231-253.
  4. 김상미(2008). 교사의 자서전을 통한 수학 수업 연구. 수학교육학연구, 18(4), 435-453.
  5. 김상화(2013). 초등학교 수학 수업 컨설팅의 의뢰 과제 특성 분석. 학습자중심교과교육연구, 13(5), 613-635.
  6. 방정숙(2001). 교실문화 비교를 통한 수학교육개혁에 관한 소고. 수학교육학연구, 11(1), 11-35.
  7. 방정숙(2002). 수학교사의 교수방법에 영향을 미치는 요소에 관한 소고. 수학교육, 41(3), 257-271.
  8. 방정숙, 정유경, 김상화(2011). 초등학교 교사들의 수학교육 목적 인식 실태 조사. 초등수학교육, 14(3), 277-291.
  9. 선우진, 방정숙(2014). 교사학습공동체를 기반으로 한 초등학교 수학 수업연구의 긍정적인 측면과 한계점 분석. 초등수학교육, 17(3), 189-203.
  10. 이윤희(2014). 교사의 셀프스터디(Self-study)를 통한 국어과 수업 전문성 신장 방안 연구. 이화여자대학교 석사학위 논문.
  11. 이혁규, 심영택, 김남수, 이현명(2012). 교사의 자기연구(Self-study) 필요성 탐색. 교육문화연구, 18(2), 5-43.
  12. 황혜영(2013). 한국 교사교육자의 전문성 개발을 위한 셀프 연구(Self-study)의 도입. 한국교원교육연구, 30(1), 59-80.
  13. Artzt, A. F. & Armour-Thomas, E. (2002). Becoming a reflective mathematics teacher; a guide for observations and self-assessment. Mahwah, NJ; Lawence Erlbaum Associates.
  14. Austin, T. & Senese, J. C. (2004). Self-study in school teaching: Teachers' perspectives. In J. J. Loughran, et al.(Eds), International Handbook of Self-study of Teaching and Teacher Education Practices, 1231-1258. Dordrecht; Boston; Kluwer Academic Publishers.
  15. Cole, A. L. & Knowles, J. G.(1998). The self-study of teacher education practices and the reform of teacher education. In M. L. Hamilton, et al.(Eds), Reconceptualizing teaching practice: Self-study in teacher education, 224-234. London; Falmer Press.
  16. Hoban, G. F., Butler, S. & Lesslie, L. (2007). Facilitating self-study of professional development: Researching the dynamics of teacher learning. Studying Teacher Education, 3(1), 35-51. https://doi.org/10.1080/17425960701279818
  17. Hamilton, M. L. & Pinnegar, S. (1998). Conclusion: The value and the promise of self-study. In M. L. Hamilton, et al.(Eds), Reconceptualizing teaching practice: Self-study in teacher education, 235-246. London: Falmer Press.
  18. LaBoskey, V. K. (2004). The methodology of self-study and its theoretical underpinnings. In J. J. Loughran, et al.(Eds), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices, 817-869. Dordrecht: Boston; Kluwer Academic Publishers.
  19. Loughran, J. J. (2004). A history and context of self-study of teaching and teacher education practices. In J. J. Loughran, et al.(Eds), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices, 7-39. Dordrecht; Boston: Kluwer Academic Publishers.
  20. Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research And Case Study Applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. 강윤수 외 공역(2005). 정성연구 방법론과 사례 연구. 서울: 교우사.
  21. Samaras, A. P. (2002). Self-study for teacher educators; crafting a pedagogy for educational change. NY: Peter Lang Pub Inc.
  22. Samaras, A. P. (2011). Self-study teacher research; improving your practice through collaborative inquire. CA: SAGE Pub Inc. 임칠성, 서혁, 정영아, 전희옥, 신혜영, 최진희 역(2014). 더나은 수업을 위한 셀프스터디 서울; 우리학교.
  23. Samaras, A. P. & Freese, A. R. (2006). Self-study of Teaching Practices. NY; Peter Lang Pub Inc. 유정애, 오수학 역(2012). 교육과 셀프 연구. 서울: 대한미디어.
  24. Senese, J. C. (2005). Teach to learn. Studying Teacher Education, 1(1), 43-54. https://doi.org/10.1080/17425960500039892
  25. Tidwell, D. L., Wymore, L., Garza, A., Estrada, M. & Smith, H. L. (2011). Creating a professional learning community through self-study. Studying Teacher Education, 7(3), 315-330.
  26. Thomas, J. A. & Monroe, E. E. (2006). Self-study of a teacher's journey toward standards-based mathematics teaching. Studying Teacher Education, 2(2), 169-181. https://doi.org/10.1080/17425960600983205
  27. Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. 신경식, 서아영 역(2011). 사례 연구방법. 서울: 한경사.