A Comparative Analysis on the Secondary School Mathematics Curriculum in Korea and Singapore

우리나라와 싱가포르의 중학교 수학 교육과정 비교

  • Received : 2016.07.09
  • Accepted : 2016.08.10
  • Published : 2016.08.31

Abstract

The study aims to compare our newest mathematics curriculum with Singapore's and analyse the differences of them. Because the levels of our mathematics education have been evaluated to be difficult to our students, we try to find that the evaluation is appropriate and there are other characteristics we have to notice carefully, and provide some implications for our mathematics curriculum. We mainly compared both mathematics curriculums focussed on the national documents of mathematics curriculum, and textbooks in the level of middle school. The results are following. Firstly, Singapore has three tracks based on students' abilities and there are three kinds of textbooks on the tracks. This is a different from our teaching on students level. Secondly, the introductions of our mathematics curriculum contents are not faster than Singapore's, but they have more concrete ranges of contents than us. Thirdly, the focus of Singapore's mathematics education lies on problem solving, and we can find some good examples of contents of textbook focussed on problem solving. Some mathematical concepts are introduced simply without any process of students discoveries or investigations, and the focus lies on the problem solving using the concepts. Fourthly, Singapore's mathematics textbooks are more emphasis on the internal connections than ours.

본 연구는 우리나라와 싱가포르의 중학교 수학 교육과정을 비교하여 차이점을 분석하는 것을 목적으로 한다. 최근 우리나라의 수학 교육이 어렵다는 지적이 있으며, 국제 비교를 통하여 이러한 지적이 적절한지 또는 다른 특성은 어떤 것이 있는지를 알아보고, 이로부터 우리나라 수학 교육과정에 대한 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위하여 두 나라의 수학 교육과정 문서와 수학 교과서를 중심으로 비교 연구를 수행하였다. 비교결과는 다음과 같다. 첫째, 싱가포르의 수학 이수 계열은 다양한 편이며 다양한 트랙마다 다른 교과서를 이용하여 수학을 학습하고 있어서, 우리나라의 수준별 수업과는 다른 특징을 가지고 있다. 둘째, 우리나라의 수학 교육과정의 내용 도입 시기가 싱가포르의 도입 시기보다 전반적으로 빠르지는 않은 편이나, 싱가포르의 내용 성취 기준이 우리나라보다 구체적인 편이다. 그래서 특정 내용 주제에 대하여 다루어야 할 사실 또는 제외해야 할 사실을 구체적으로 제시하는 편이다. 셋째, 싱가포르의 수학 교과서에서 문제해결을 중심으로 한 교육 방식의 예를 찾아볼 수 있다. 이 경우 개념은 탐구 과정 없이 간단히 도입하고 이를 활용한 문제해결에 초점을 맞추기도 한다. 넷째, 싱가포르의 수학 교과서가 우리나라보다는 내적 연결성을 더 강조하는 편이다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호[별책 8]. PDF 문서.
  2. 송미영.임해미.최혁준.박해영(2013). OECD 국제 학업성취도 평가 연구: PIS 2012 결과 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고서.
  3. 우정호 외 16명(2013a). 중학교 수학 1. 서울 : 동아출판.
  4. 우정호 외 16명(2013c). 중학교 수학 3. 서울 : 동아출판.
  5. 이준열 외 7명(2013a). 중학교 수학 1. 서울 : 천재교육.
  6. Curriculum Planning and Development Division(2012a). O- & N(A)-Level Mathematics Teaching and Learning Syllabus. Ministry of Education, Singapore.
  7. Curriculum Planning and Development Division(2012b). Additional Mathematics (O and N(A)-Level) Teaching and Learning Syllabus. Ministry of Education, Singapore.
  8. Curriculum Planning and Development Division(2015a). Mathematics Syllabus Pre-University H1 Mathematics. Ministry of Education, Singapore.
  9. Curriculum Planning and Development Division(2015b). Mathematics Syllabus Pre-University H2 Mathematics. Ministry of Education, Singapore.
  10. Curriculum Planning and Development Division (2015c). Mathematics Syllabus Pre-University H3 Mathematics. Ministry of Education, Singapore.
  11. Har, Y. B. et al.(2013a). New Syllabus Mathematics 1(7th ed.). Singapore : Shinglee Publishers PTE LTD.
  12. Har, Y. B. et al.(2013b). New Syllabus Mathematics 2(7th ed.). Singapore : Shinglee Publishers PTE LTD.
  13. Keung, C. W.(2015a). Discovering Mathematics 3A(2nd ed.). Singapore : Star Publishing PTE LTD.
  14. Keung, C. W.(2015a). Discovering Mathematics 3B(2nd ed.). Singapore : Star Publishing PTE LTD.
  15. Meng, S. W. & Lung, C. W.(2011). Mathematics Matters 4. Singapore : Panpac Education.
  16. Singapore Examination and Assessment Board(2013a). Mathematics Higher 1(Syllabus 8864).
  17. Singapore Examination and Assessment Board(2013b). Mathematics Higher 2(Syllabus 9740).
  18. Singapore Examination and Assessment Board(2013c). Mathematics Higher 3(Syllabus 9824).