초록
최근 세계 및 아시아 의료관광 시장이 활성화 되고 있다. 글로벌 의료관광 산업은 최소의 비용으로 보다 높은 수준의 의료서비스도 받으면서 관광도 즐기려는 소비자들이 증가하고 있다. 의료관광을 찾는 소비자들은 자신에게 맞는 맞춤형 서비스를 찾고 있는 성향으로 변화하고 있다. 소비자는 자신에게 맞는 의료서비스와 관광 정보를 제공받고, 병원에서는 외국인 환자 유치와 통역 문제를 해결하고, 통역 관광가이드는 소비자와 병원에 맞춤형 정보를 제공하여 서로에게 필요한 서비스를 매칭 하는 것이 필요하다. 본 논문에서는 병원, 의료관광을 찾는 사용자, 통역 관광가이드를 매칭 하는 글로벌 클리닉 기반의 O2O(Offline to Online) 매칭 플랫폼을 제안한다. 소비자가 의료서비스와 관광에 대한 경험치를 의료관광에 대한 소비자의 맞춤형 홍보 방법에 대해 제안한다.
The global medical tourism industry including Asian market has been activating recently. That is as medical tourists are motivated to seek the higher quality of healthcare with lower costs, as well as of travel. The consumers in this field tend to need customized services of medical tourism. It is needed that the consumers get customized information on medical services and traveling, the clinics and hospitals resolve the issues of offering translation and luring medical tourists from overseas, and the guides, who offer tour and translation service, provide the consumers and the clinics with customized services so that they get the services needed for one another. This research studies the Offline to Online, called O2O, matching platform based on global clinics, which connects medical facilities, patients, and guides for traveling and language services. It presents the customized marketing plans by utilizing customers' experiences from medical services and traveling they use.