DOI QR코드

DOI QR Code

Case of Japan on the Lifelong Vocational Competency Development Utilizing the University

대학을 활용한 평생 직업능력 개발 일본 사례 연구

  • Kim, Jae-hun (Mechanical Engineering, Mokpo National University) ;
  • Jo, Jun-He (Mechanical Engineering, Mokpo National University) ;
  • Lee, Sang-Chan (Mechanical Engineering, Mokpo National University)
  • Received : 2016.05.03
  • Accepted : 2016.05.23
  • Published : 2016.06.30

Abstract

The purpose of this study is to provide the basic data and to construct education system by analizing the case of Japan on the lifelong vocational competency development utilizing the university. Japan has grown by the world leading technology and talented people. In a globalized world, In order to achieve economic growth, It is necessary to connect the Human resource development to the overall growth of the economy. After the law on policy implementation system for the Lifelong Learning Promotion is enacted. University of japan, the newly defined the philosophy of lifelong learning in the Fundamental Law of Education. Then, University of japan has induced people to actively participate in the lifelong vocational competency development. In this paper, we refer to the Shizuoka University in Japan and learning support program and we studied the method for the activation of improvement and field placement of the training capacity of field training using the case of Japan on the lifelong vocational competency development utilizing the university.

본 사례연구의 목적은 일본의 사례를 분석하여 대학의 평생직업 능력개발 모델을 제시함으로써 평생학습의 보편화를 위해 일과 학습을 구분 짓는 시각에서 벗어나 일과 학습이 순환되고 병행하여 이루어지는 시스템 구축을 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 일본의 경우 경제사회가 고도 성장기에서 현재에 이르기까지 세계를 선도하는 기술력과 그 기술력을 지탱하는 인재에 의해서 발전을 이룩해 왔다. 세계화 속에서 지금까지 축적해 온 기술과 인재를 활용하면서 한층 더 경제성장을 이룩하기 위해서는 성장이 예상되는 분야의 인재육성 경제 전체의 성장으로 연결할 필요가 있다. 그리하여 일본의 대학은 "생애학습 진흥을 위한 시책 추진체재 등의 정비에 관한 법률"이 제정된 후 본격적으로 직업능력개발에 참가하여 교육기본법에 생애학습의 이념을 새롭게 규정하여 평생 직업능력개발에 적극적인 참여를 유도하였다. 따라서, 본 논문에서는 일본의 재챌린지를 위한 학습지원 사업과 시즈오카대학의 위탁업무 코스에 대한 사례를 기반으로 대학을 활용한 평생 직업능력 개발 연구 자료를 이용하여 현장실습의 대한 실습능력을 강화시키고 현장실습을 활성화 시킬 수 있는 방법을 연구하였다.

Keywords

References

  1. Ikuko Tozawa, "Trend of re-learning society", National Diet Library Research and Legislative Examination Stations, pp. 10-20, 2008.
  2. Terada Mori Osamu, "Japan of vocational education - compared to the vocational education based on the migration of point of view", pp. 10-20, Akira Hiroshi Shobo, 2009.
  3. Terada Mori Osamu, "International Comparison of career formation and employment mechanism - day transition to the profession from the school of the US in Germany", pp. 10-20, Akira Hiroshi Shobo, 2004.
  4. Shizuoka University, "2010 working people learn again needs support education promotion program of commissioned business results report", pp. 10-20, 2011.