DOI QR코드

DOI QR Code

An Operating Scheme for the Course-based Qualification System at the Four-Year University Level: Focused on the KOREATECH Case

4년제 대학 과정평가형 자격과정 운영방안: 코리아텍 사례를 중심으로

  • Oh, Chang-Heon (School of Electrical, Electronics & Communication Engineering, Korea University of Technology and Education (KOREATECH)) ;
  • Kang, Seung-Chan (School of Electrical, Electronics & Communication Engineering, Korea University of Technology and Education (KOREATECH)) ;
  • Min, Dong-Kyun (School of Mechatronics Engineering, Korea University of Technology and Education (KOREATECH)) ;
  • Om, Kiyong (School of Industrial Management, Korea University of Technology and Education (KOREATECH))
  • 오창헌 (한국기술교육대학교(코리아텍) 전기전자통신공학부) ;
  • 강승찬 (한국기술교육대학교(코리아텍) 전기전자통신공학부) ;
  • 민동균 (한국기술교육대학교(코리아텍) 메카트로닉스공학부) ;
  • 엄기용 (한국기술교육대학교(코리아텍) 산업경영학부)
  • Received : 2016.04.19
  • Accepted : 2016.05.20
  • Published : 2016.06.30

Abstract

Owing to increasing concern that jobseekers are wasting too much time and effort building up so-called "spec" skills to get a decent job, many companies including state-run enterprises are now hiring rookies based on their job competency rather than test scores unrelated to the job. However, universities which are mainly responsible for training professional personnel needed for various kinds of companies and factories are reluctant to adopt NCS-based educational courses. The NCS defines how much knowledge and skill are required to work in a certain industry and then evaluates them. Although the Korean government and several junior colleges have been tentatively operating the course-based qualification system at the "industrial technician" level since 2014, the results are falling far short of diverse stakeholders' expectations. Therefore, there are urgent needs to study how to develop NCS-based curriculum at the university level, and how to strengthen the linkage between work, training, and qualification.

국가차원의 스펙초월 능력중심 사회 구현을 위한 다양한 NCS (national competency standards) 연계 정책들이 시행되고 채용방식이 NCS 기반의 직무중심으로 변화하고 있지만 정작 인재 양성을 담당하고 있는 대학, 특히 4년제 대학의 경우 이에 대한 대책이나 고민이 부족한 실정이다. 여전히 4년제 대학은 NCS 제도에 대해 관심과 이해가 부족하며, NCS 적용에 대해 미온적이다. 또한 시행 중인 2년제 대학에서도 성공적인 운영 사례 부족과 함께 실효성 미흡 등으로 4년제 대학 교과과정에 NCS를 적용하기 위한 연구 및 적용 예가 매우 드물다. 따라서 국가적으로 관심을 갖고 추진하고 있는 NCS 체계의 4년제 대학 학사제도 도입 및 특히 국가기술 자격과 연계한 학사제도 개편 및 운영방안에 대한 연구가 필요하다. 이에 본 논문에서는 4년제 대학에 NCS 기반 과정평가형 자격과정(기사수준) 이수를 위한 교과과정 개편 및 운영방안에 대해 검토한다.

Keywords

References

  1. Hyangjin Jeong, "Execution project and implementation strategy according to the introduction of national competency standards (NCS)", The HRD Review, vol. 16, no. 3, 2013.
  2. [Internet], Available: http://www.ncs.go.kr.
  3. [Internet], Available: http://news.kmib.co.kr/article/view.asp?arcid=0923025679&code=11171111& cp=nv.
  4. Ministry of Employment and Labor, "Determination of 2016 course-based national technique qualification enforcement event", 2015.
  5. [Internet], Available: http://blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=contiue&logNo=220615196635.
  6. Changheon Oh, et al., "A study on the academics program operation scheme for new certification course based on NCS," KOREATECH HRD Center, Feb. 2016.