A Study on Suggesting Directions for Course Improvement at College of Engineering Based on Comparison of Instructors' Self Evaluation and Students' Evaluation of Courses

수업에 대한 교수의 자기평가와 학생평가의 비교를 통한 공과대학 수업개선 방안 연구

  • Min, Hyeree (Center for Teaching and Learning, Seoul National University)
  • 민혜리 (서울대학교 교수학습개발센터)
  • Received : 2015.07.27
  • Accepted : 2016.05.10
  • Published : 2016.05.31

Abstract

The purpose of this study is to explore directions for improvement of teaching at college of engineering based on analysis of differences from course evaluation of students and instructors. Data was collected from 86 instructors' ratings on courses and their 3004 students' ratings on courses at college of engineering in a two-year, a three-year college and a University from 2010 to 2013. The results of the survey indicate significant differences in the statistics from the several questions between the instructors and the students as well as between the course in a two-year, a three-year college and in a University. First, instructors' self evaluation of the course is higher than students' satisfaction ratings of the course on the average. Instructors' self evaluation are high on the questions 'The subject was proper for the course', 'The course provided the latest theory and trend of the field', and 'Fairness and objectivity about the exams and the assignments'. Also, the difference between Instructors and students on the questions is significant in the statistics. The professor must make sure that students know well how to organize the course content and the method for feedback to test result and homework. Second, instructors have higher satisfaction ratings on the six questions and students have higher satisfaction ratings on the one question('Make students participate in the class effectively') at a two-year and a three-year college. However, students have higher satisfaction ratings on the three questions('Make students participate in the class effectively', 'Concern about students' learning process', and 'Use of E-learning and media equipments') and instructors have higher satisfaction ratings on the one question. It means instructors at a University feel pressure on a teaching and they are unsatisfied with their teaching skills. Third, the result of comparing six parts of the questions shows that students' satisfaction ratings are higher on 'Students participation' and 'Application of media equipments' parts whereas instructors' self evaluation are higher on 'Exams and assignments' part. Fourth, the question 'Make students participate in the class effectively' is significant in statistic based on comparison of instructors and students, and comparison of in a college and a University. Students' satisfaction ratings are higher than instructors' self evaluation.

Keywords

References

  1. 김성숙, 김학일(2008). 학기 중 적용을 위한 강의진단 평가도구 개발과 타당성분석. 교육평가연구, 21(1), 55-78.
  2. 김성열 외(2001). 대학학사과정 강의평가제 실태분석을 통한 교육업적 평가모형 개발 연구. 교육인적자원부 교육정책연구, 2001.-일-30.
  3. 김진화(2009). 대학교육환경이 학생들의 강의평가에 미치는 영향에 관한 연구, 영남대학교 교육대학원 석사학위 청구 논문
  4. 김학일, 김성숙, 권요양, 이천, 노경호(2007). 이공계 강의평가 결과의 실증적 분석을 통한 강의평가제도 개선 방안. 공학교육연구, 10(4), 58-77.
  5. 김현철(2006). 분산분석과 범주형 자료 분석에 의한 강의평가 결과 결정요인의 탐색. 한국교육, 33(3), 121-144.
  6. 류춘호(2000). 강의평가 설문문항의 개발에 관한 연구. 경영연구, 26, 339-389, 홍익대학교 교육연구소.
  7. 류춘호, 이정호(2002). 강의평가와 관련한 의사결정요인에 관한 연구. 경영연구, 27, 235-252.
  8. 민혜리, 이희원(2011). 학생들이 인식하는 좋은 강의의 특성 연구: 국내 대학과 해외 대학의 강의체험 분석을 중심으로. 열린교육연구, 19(1), 58-88.
  9. 민혜리, 홍성연(2009). 공과대학 학생들의 수업에 대한 요구와 만족도에 근거한 공과대학 수업개선 방안 탐색. 공학교육연구, 12(4), 38-45.
  10. 백순근, 신효정(2008). 위계선형모형을 활용한 대학생 강의평가 분석. 교육평가연구, 21(2), 1-24.
  11. 염시창(2008). 대학 강의평가도구의 타당화 및 관련 변인의 다층분석. 교육평가연구, 21(2), 25-52.
  12. 오은주(2009), 강의평가 실태조사를 통한 강의평가 개선방향 연구. 교육방법연구, 21(2), 1-20.
  13. 윤소정, 이유나, 이상수(2009). 대학에서의 좋은 수업에 대한 학생들의 에세이 분석. 한국교육, 36(4), 125-149
  14. 이선아(2010). 강의평가에 대한 대학생들의 인식 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문
  15. 이성흠(2001). 교수설계 이론에 근거한 대학 강의평가 도구개발을 위한 기초연구. 교육공학연구, 17(1), 81-108.
  16. 이용숙(2009). 베스트 티쳐상 수상 교수수업의 유형과 특징: 서술적 관찰 결과, 덕성여자대학교 제2회 근화세미나 자료집 pp. 1-38
  17. 이은화, 김화용(2008). 좋은 대학수업의 특성과 그 의미: 한국대학생의 관점에서. 교육사상연구, 22(1), 123-146.
  18. 이희원(2005). 대학 강의 질 개선을 위한 강의 평가 문항 분석 : 서울대학교 이공계열 교양과목을 중심으로. 공학교육연구, 8(4), 52-64.
  19. 장영주(2012). 대학 강의평가제도에 대한 교수와 학생의 인식 분석. 고려대학교 교육대학원 석사학위청구논문
  20. 지은림, 장정아(2006). 대학 교수자를 위한 강의 자가 진단도구 개발의 타당화 및 관련 변인 분석. 교육평가연구, 19(1), 51-71.
  21. 한신일(2001). 학생에 의한 강의평가의 관련요인 분석. 교육행정학연구, 19(4), 247-266.
  22. 황세명(2005). 대학 강의평가에서 문항 추출에 관한 연구. 공학교육연구, 8(1), 31-45.