DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on ESP Skating English Education Based on Job Analysis

직무분석 기반 특수목적 빙상 영어 교육에 대한 연구

  • Received : 2016.02.29
  • Accepted : 2016.04.20
  • Published : 2016.07.28

Abstract

Soo-Yeoun Kim & Ji-Eun Kim 2016. A Study on ESP Skating English Education Based on Job Analysis. This study aims to provide skating ESP(English for Specific Purposes) education model for skating instructors in Korea. For this purpose, a total of twenty-seven professional skating instructors were surveyed according to a questionnaire, which asked about their English skills and perspective of the importance of English study and English skating class. The main results are as follows: most skating instructors' confidence in their English is low; majority of them answered that English study is needed for skating instructors; a majority of them want English teaching that focused on speaking and teaching activities. After that, skating instructors' jobs were analyzed using the DACUM(Developing A Curriculum Method). A DACUM committee extracted the duties and tasks which require English education and conducted a survey that targeted skating instructors. When interpreting the study on ESP Skating English Education based on job analysis, it was evident that the English language would be essential for enabling effective communication with judges during national sports competitions, information exchange with foreign skaters, and for technical skating instructions. (Kookmin University, Catholic Kwandong University)

최근 2018 동계올림픽을 비롯하여 동계 스포츠의 국제화에 대한 관심이 많고 특히 우리나라에서 강세를 보이는 빙상의 경우, 빙상 지도자의 영어 의사소통 능력이 특히 요구된다. 본 연구는 빙상 영어 수업에 대한 자기 인식 조사와 직무 분석을 실시하고 이에 대한 분석을 바탕으로 단기간에 효과적인 빙상 영어 수업을 제공할 수 있는 방법 제안을 제안하고자 한다. 이를 위하여 빙상 지도자 27명이 설문에 응하였다. 설문에 응한 빙상 지도자들은 대부분 본인의 영어 실력에 자신감이 없는 것으로 나타났고, 빙상 지도자들을 위한 영어 수업이 필요하다고 생각하고 있었으며, 빙상 지도자들을 위한 영어 수업은 말하기나 듣기에 초점을 둔 다양한 활동 중심의 수업을 원하였다. 이후 DACUM 위원회를 구성하여 영어가 필요한 직무들을 선정한 후 난이도와 필요 기능을 평가하였고, 빙상 지도자들을 대상으로 설문조사를 하였다. 빙상 지도자들의 직무별 영어 교육 필요성에 대한 설문 결과를 보면, '국제대회에서의 심판이나 의사소통,' '외국인 스키어들과 대화/정보교류,' '기술지도' 임무에서 가장 많은 영어가 필요하다고 생각하는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김지은, 유호, "직무분석기반 특수목적 영어교육 모형개발," 한국콘텐츠학회논문지, 제2권, 제1호, pp.363-380, 2015.
  2. 송상호, "프로세스를 중심으로 한 새로운 직무분석방법관한 연구," 인사관리연구, 제21권, 제1호, pp.97-125, 1997.
  3. J. J. Jones and D. L. Walters, Human resource management in education. Lancaster, PA; Technomic Publishing Co., 1984.
  4. 김종철, 이종재, 교육행정의 이론과 실제, 교육과학사, 1997.
  5. W. Blending, Customer service operation; The complete guide, NY: Amacom, 1991.
  6. R. E. Norton, Dacum Handbook(2nd), Leadership Training Leadership Series, No.67, Columbus, OH:Center on Education and Training for Employment, 1997.
  7. L. Coffin, DACUM facilitator manual, Canadian Vocational Association, Ottawa, Canada, 1993.
  8. J. Harris, The Use of the DACUM Process for Curriculum and Training Program Development, Dearborn, MI: Societh of Manufacturing Engineers Conference, 1988.
  9. 이승진, 진로진학상담교사의 직무분석, 중앙대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2015.
  10. 최재용, 빙상지도론, 을지글로벌, 2003.
  11. 이영화, 김선재, "영어능력과 국가경제성장과의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제1권, 제1호, pp.329-339, 2011.