DOI QR코드

DOI QR Code

소비자 특성이 커피와 차의 선택에 미치는 영향 - 수도권 소비자를 중심으로 -

The Effects of Consumers' Characteristics on their Selection of Coffee and Tea

  • 남국현 (서울대학교 농업생명과학연구원) ;
  • 최영찬 (서울대학교 농경제사회학부 지역정보전공) ;
  • 김종철 (재단법인 하동녹차연구소)
  • Nam, Kuk-Hyun (Research Institute of Agriculture and Life Science) ;
  • Choe, Young-Chan (Program in Regional Information, Department of Agricultural Economics and Rural Development, Seoul National University) ;
  • Kim, Jong-Cheol (Institute of Hadong Green Tea)
  • 투고 : 2016.05.15
  • 심사 : 2016.06.15
  • 발행 : 2016.06.30

초록

This paper estimated how demographic characteristics, food selection preferences, daily physical activities, and food purchasing patterns of consumers affect the consumer choice to buy coffee and tea by analyzing the Consumer Panel data in 2014 using Multinomial logit model. The results are summarized as follows. First, factors such as age, income, employment status, and educational level were found to be statistically significant upon the impact analysis of consumers' demographic characteristics. Second, the study showed that the first group of consumers drinking less coffee and tea had the highest interest in health, followed by the third group drinking less coffee and more tea, the second group more coffee and less tea, and the fourth group more coffee and tea. In addition, it was also found that the fourth group's pattern to purchase more coffee and tea could be explained by consumers' food consumption patterns.

키워드

참고문헌

  1. 기민정. (2004). 보성녹차의 인지도에 관한 조사 연구. 한국차학회지, 10(3), 53-66.
  2. 기민정. (2005). 보성녹차의 브랜드가치 향상을 위한 방안 연구. 식품유통연구, 22(3), 155-178.
  3. 고범석, & 김헌철. (2010). 커피 전문점 이용객의 식생활라이프스타일과 선택속성과의 관계. 호텔관광연구, 14(2), 84-99.
  4. 김경희, & 박덕병. (1994). 녹차소비자의 구매동기, 만족, 충성도의 관계: 성별의 조절효과. 외식경영학회 , 14(5), 71-92.
  5. 김경희, & 한영숙. (2010). 차 소비자의 구매 선택속성에 따른 시장 세분화 연구. 한국차학회지, 16(2), 1-12.
  6. 김경희, & 한영숙. (2011). 녹차 소비자의 구매동기 중요도와 만족도 분석(IPA)을 이용한 브랜드 개발 연구. 한국차학회지, 17(1), 8-16.
  7. 박문호. (2008). 우리나라 녹차산업의 경쟁력 제고 방안. 농촌경제, 26(1), 1-16.
  8. 변재옥, & 한재숙. (2004). 녹차에 대한 인식 및 이용실태에 관한 연구. 한국식생활문화학회지, 19(2), 184-192.
  9. 문영선, & 조희선. (2012). 식생활 라이프스타일에 따른 녹차 소비행태 연구. 생활과학 , 15, 79-98.
  10. 송경환, 이상호, & 김병무. (2011). 보성 및 하동 녹차의 소비행태 비교 분석. 동북아관광연구, 7(3), 75-86.
  11. 오염곤, & 김광진. (2012). 식생활 라이프스타일이 커피소비행동에 미치는 영향에 관한 연구. 벤처창업연구 , 7(4), 65-75.
  12. 이금초롱. (2004). 녹차 소비자의 라이프스타일에 관한 연구. 한국차학회지 , 10(1), 7-24.
  13. 정자영. (2013). 커피의 소비동기의 향후 소비의도에 관한 연구. 한국벤처창업학회 , 8(4), 129-144.
  14. Grigg, D. (2002). The world of tea and coffee: Patterns of consumption. GeoJournal, 57(1), 283-294. https://doi.org/10.1023/B:GEJO.0000007249.91153.c3
  15. Klatsky, A. L., & Armstrong, M. A., & Friedman, G. A. (1993). Coffee, tea, and mortality. Annals of Epidemiology, 3(4), 375-381. https://doi.org/10.1016/1047-2797(93)90064-B
  16. Leviton, A., & Pagano, M., & Allred, E., & Lozy, M. (1994). Why those who drink the most coffee appear to be at increased risk of disease. A modest proposal. Ecology of Food and Nutrition, 31(3-4), 285-293. https://doi.org/10.1080/03670244.1994.9991370
  17. Oh, Y. G., & Kim, K. J. (2012). Analysis on the effects of food-related lifestyle on coffee consumption behavior. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 7(1), 65-71.
  18. Steptoe, A., & Wardle, J. (1999). Mood and drinking: a naturalistic diary study of alcohol, coffee and tea. Psychopharmacology, 141(3). 315-321. https://doi.org/10.1007/s002130050839