DOI QR코드

DOI QR Code

A Convergence Study for the Academic Systematization of Cartoon-animation

만화영상학의 학문적 체계화를 위한 융합적 연구

  • Received : 2016.05.01
  • Accepted : 2016.05.31
  • Published : 2016.06.30

Abstract

Cartoons and Animation are convergent arts created with a composite application of language arts described in the form of literary texts and sounds, plastic arts visualized in the form of artistic paintings, and film arts produced in the form of moving pictures. An academic university major in cartoons and animation studies established in late 20th century however, did not satisfactorily meet the needs in academic research and development and the free expression of artistic creation was limited. In order to systematize the major in cartoons and animation studies, an convergent approach to establish and clarify following are in demand : the terms and definitions, the historical developments, the research areas and methods, the major education and related jobs and start-ups. New culture and arts industries including cartoons, animation, moving images, and games contents are not yet listed in the industries listing service jointly provided online by the portal site Naver.com and Hyung-Seol publishing company. Above all, cartoons and animation are inseparably related to each other that even if one uses the term separately and independently, the meaning may not be complete. So a new combined term "Animatoon" can be established for the major in cartoons and animation studies and also used for its degree with concentrations of cartoons, animation, moving images, games, and etc. In the Introduction, a new combined term Animatoon is defined and explained the use of this term as the name of the major and degree in cartoons and animation studies. In the body, first, the Historical Developments classified Animatoon in the ancient times, the medieval times, and the modern times and they are analyzed with the help of esthetics and arts using examples of mural frescos, animal painting, religion cartoons, caricatures, cartoons, satire cartoons, comics, animation, 2 or 3 dimensional webtoons, and K-toons. Second, the Research Areas of Animatoon reviewed the theories, genres, artworks, and artists and the Research Methods of Animatoon presented the curriculum that integrated the courses in humanities, science technologies, culture and arts, and etc. Third, the Major Education considered Animatoon education in children, young adults, students of the major and the Related Jobs and Start-Ups explored various jobs relating to personal creation of artwork and collective production of business-oriented artwork. In the Conclusion, the current challenges of Animatoon considered personalization of the artists, specialization of the contents, diversification of the types, and liberalization of the art creation. And the direction of improvement advocated Animatoon to be an academic field of study, to be an art, to be a culture, and to be an industry. The importance of cartoons and animation along with videos and games rose in the 21st century. In order for cartoons and animation to take a leading role, make efforts in studying Animatoon academically and also in developing Animatoon as good contents in the cultural industries.

만화와 애니메이션은 문학적 글과 소리로 기술한 언어예술(言語藝術)과 미술적 그림으로 시각화한 조형예술(造形藝術)과 영화적 움직임으로 제작한 영상예술(映像藝術)을 복합적으로 응용하여 창작하는 융합예술(融合藝術)이다. 그런데 만화와 애니메이션이 20세기 후반기부터 뒤늦게 대학의 전공 학과로 개설 운영되어 학문적 연구 개발과 예술적 창작 표현이 충족되지 못하였다. 따라서 만화와 애니메이션의 학문적 체계화를 위하여 용어적 개념과 정의, 역사적 전개와 발전, 연구 영역과 탐구 방법, 그리고 전공 교육과 관련 창업군 등을 융합적으로 정립할 필요성이 대두되고 있다. 최근 포털사이트 네이버와 형설출판사가 공동 운영하는 "학문명백과(學問名百科)" 서비스에도 만화를 비롯한 애니메이션, 영상, 게임, 콘텐츠 등의 신종 문화예술 산업 분야가 등재되지 못하고 있다. 무엇보다도 만화와 애니메이션은 불가분의 관계라서 설령 분리 독립하여 쓰더라도, 합성어로 구성된 '만화영상학(漫畵映像學, animatoon)'을 학문명과 학위명으로 원용하면서 세부 전공을 만화와 애니메이션, 영상과 게임 그리고 콘텐츠 등으로 정립하는데 연구 목적이 있다. 서론에서 만화영상은 만화와 애니메이션의 축약형 합성어로 만화(漫畵)가 한자로 동양에서 통용하는데, 애니메이션은 한자와 로마자가 상(像)+영상(映像)+화상(畵像)+동화(動畵)+동영상(動映像)+동만화(動漫畵)+만화영화(漫畵映畵)이거나 image, pictorial image, ani, anime, animation, animated cartoon, cartoon animation, moving picture 등으로 난삽하여 이를 융합한 만화영상학(漫畵映像學, animatoon)으로 규명하고 학문적으로 체계화하여 학문명과 학위명으로 원용하고자 한다. 본론에서 첫째, 역사적 전개와 발전은 고대 중세 근대 현대의 만화영상으로 시대를 구분하여 동굴벽화, 동물희화, 종교만화, 캐리커처, 카툰, 풍자만화, 코믹스, 애니메이션, 2D+3D, 웹툰, K-toon 등으로 변천사를 미학예술론적으로 융합 분석하였다. 둘째, 만화영상학의 연구 영역을 이론+장르+작품+작가 연구를 살펴보고, 탐구 방법으로 인문사회+과학기술+문화예술 등과 융복합한 전공과목을 제시하였다. 그리고 셋째, 전공 교육은 아동+청소년+전공 학생의 만화영상 교육을 고찰하고, 만화영상의 창업군은 개인적 작품창작과 집단적 제작창업 활동을 다양한 직업군으로 탐색하였다. 결론적으로, 만화영상학의 현안과제로는 작가들의 개성화, 내용의 전문화, 형식의 다양화, 창작의 자율화를 고찰하고, 발전 방향으로 만화영상의 학문화 예술화 문화화 산업화를 제창한다. 21세기 문화의 세기에 만화와 애니메이션은 영상과 게임과 함께 그 중요성이 높아져 만화영상학의 학문적 체계화를 위한 융합적 연구로 예술적 창작활동과 문화산업의 콘텐츠로 개발해야 영속한다.

Keywords

References

  1. 권경민, 만화학개론, 북코리아, 2013.
  2. 랜달 피 해리슨, 하종원 옮김, 만화와 커뮤니케이션, 이론과 실천, 1989.
  3. 마렌 그리제바하, 장영태 옮김, 문학연구의 방법론, 홍성사, 1986.
  4. 스콧 맥클루드, 김낙호외 옮김, 만화의 미래, 비즈앤비즈, 2008.
  5. 스콧 맥클루드, 김낙호외 옮김, 만화의 이해, 비즈앤비즈, 2008.
  6. 스콧 맥클루드, 김낙호외 옮김, 만화의 창작, 비즈앤비즈, 2008.
  7. 임청산, 만화영상예술학, 대훈문고, 2003.
  8. 임청산. 만화영상예술사, 대훈문고, 2004.
  9. 임청산, 만화영상박사론, 대훈문고, 2003.
  10. 이용배, 애니메이션의 장르와 역사, 살림출판사, 2014.
  11. 에드워드 윌슨 저, 최재천.장대익 역, 지식의 대통합 ; 통섭, 사이언스북스, 2005.
  12. 샹플뢰리, 정진국 옮김, 풍자예술의 역사, 까치, 2002.
  13. 張素賢, 動物의 美術, 悅話堂, 1979.
  14. 프랑시스 라까쌩, 심상용 옮김, 제9의 예술 만화, 하늘연못, 1998.
  15. 타타르키비츠, W. 손효주 옮김, 미학의 기본개념사, 미진사, 1995.
  16. 石子順, 日本漫畵史, 社會思想社, 1988.
  17. 石子順造, 漫畵藝術論, 富士書院, 1967.
  18. 竹內敏雄, 안영길외 역, 美學.藝術學事典, 미진사, 1989.
  19. 須山計一, 漫畵博物志-世界編, 番町書房, 1972.
  20. Bohun Lynch, A History of Caricature, Gale Research Co,, 1974,
  21. Bendazzi, Giannalberto, Cartoons: One hundred years of cinema animation, Indiana Univ. Press, 1994.
  22. Richardson, John Adkins, The Complete Book of Cartooning, Prentice Hall Press, 1977.
  23. 임청산, '만화영상세미나 발표자료', 이집트국제만화대회집, 이집트만화가협회, 2016.03.21.
  24. 김일태.설종훈(2006). 만화애니메이션 학술용어 표준화 및 용어사전편찬 연구. <만화애니메이션연구>. 10권, pp. 17-31.
  25. 네이버, www.naver.com, 검색어: 애니메이션, 화상, 동영상.