Abstract
The graphic novel is seemed different from comics in two aspects, visual expression and narrative value. However, they are ambiguous standards, so it needs to research each works of graphic novel deeper. Then this paper studied both of visual expression and narrative in Craig Thompson's "Habibi" that has been recognized a fine graphic novel. As the research about how the modes of expression that an American author choose on purpose to represent an arab female are related with narrative, it will get the point of narrative strategy that graphic novel can have potentially. So It studied new modes of expression as focusing on imagination of arab letters and woman growth-narrative by using Gayle Rubin's 'traffic in women' theory, and how it was related with modes of expression in graphic novel. This paper will be helpful for broadening spectrum of expression in graphic novel as comics media having own narrative form and studying graphic narrative potential.
그래픽 노블은 시각적 표현 부분 및 서사적 가치의 측면에서 대개 일반 만화와 다르다고 인지된다. 그러나 이 모호한 기준 때문에 각 작품을 통해 그래픽 노블의 잠재성을 제고해야 할 필요성이 제기된다. 이에 본 연구에서는 비교적 최근에 그래픽 노블로 널리 인정받은 작품인 크레이그 톰슨의 "하비비"를 대상으로 표현양식과 서사 양쪽 면에서 그 특성을 분석하고자 한다. 미국 작가가 아랍권의 여성을 그려내기 위해 의도적으로 선택한 표현양식이 어떻게 서사와 연계되는지 분석함으로써, 그래픽 노블이 가질 수 있는 서사적 전략을 살펴볼 수 있을 것으로 보인다. 이에 "하비비"에 나타난 아랍 문자의 이미지화를 중심으로 새로운 표현양식을 연구하고, 게일 루빈의 여성 거래 이론으로 "하비비"에 투영된 여성 성장서사를 살펴, 이것이 어떻게 그래픽 노블의 표현양식과 결합하였는지 연구하였다. 본 연구는 독자적 서사 형식을 지닌 만화 매체로서 그래픽 노블이 가진 표현양식의 스펙트럼을 넓히고, 서사의 잠재성을 연구하는데 도움이 될 것이다.