DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Modification of Characters' Role and Desire in Series Animation : focusing on the case of Kung Fu Panda Series Animation

시리즈애니메이션 등장인물의 역할 및 욕구변화에 대한 연구 쿵푸팬더 시리즈애니메이션 사례를 중심으로

  • 공현희 (백석대학교 디자인영상학부)
  • Received : 2016.05.01
  • Accepted : 2016.05.31
  • Published : 2016.06.30

Abstract

This study is on the variation of characters' role and desire in the series animation. For this study, Greimas Actant Model is used to analyze characters' role and behavior and Maslow's Motivation Theory is used to analyze the changing pattern in their desire. Finally, Joseph Campbell's Monomyth or Hero's Journey is used to analyze the whole narrative through all the series. For this analysis, this study chose series animation as a case, The study shows that the desire of the protagonist of series animation keeps escalating for higher values. On the contrary, the other characters' desire don't show any consistency. This result can be explained with monomyth frame. The escalation of the desire in natural because the whole series is a three consecutive episodes about the story of a person's turning over a new leaf and reunion of the parted family. Also, the escalation is originally plotted by the protagonist's expectation role in monomyth's three steps; self-awareness, accomplishment and ultimate freedom.

본 연구는 시리즈 애니메이션에 등장하는 캐릭터들의 역할과 추구가치의 변화양상에 대한 것이다. 등장인물의 역할과 행동 분석을 위해 그레마스 행위소모형을 분석도구로 사용하였고, 이를 통해 분석된 등장인물의 역할과 행위가 추구하는 가치가 무엇인 지를 매슬로우의 욕구 5단계 이론을 활용해 분류하였다. 끝으로, 시리즈를 거듭하며 나타난 등장인물들의 역할, 행동, 가치의 변화를 설명하기 위해 1편부터 3편에 이르는 시리즈 전체의 서사구조를 조지프 캠벨의 단일신화론을 활용하여 분석하였다. 이를 위해, 국내에서 개봉된 장편애니메이션 중 <쿵푸팬더> 시리즈를 사례로 캐릭터들의 역할의 변화와 추구가치의 변화를 분석하였다. 그 결과, <풍쿠팬더> 시리즈 애니메이션의 조연급 등장인물들이 추구하는 가치의 변화는 일관성이 없거나 큰 변화가 없었던 반면 주인공의 욕구는 시리즈가 거듭될수록 보다 상위의 가치를 바라는 일관적인 변화양상이 관찰되었다. 이는 연구 대상 애니메이션시리즈가 주인공의 환골탈태, 헤어진 가족과의 재결합이라는 두개의 큰 이야기흐름을 가진 세 편의 에피소드이기 때문이다. 또한, 주인공의 욕구가 에피소드를 겪으면서 점차적으로 상위의 가치를 지향하는 것은 단일신화론의 세 단계에서의 주인공의 기대행동(자각, 성취감, 궁극의 자유)으로 설명이 될 수 있을 것이다. 즉, 주인공은 세 편의 애니메이션 시리즈를 통해 보다 상위의 가치를 지향하게끔 구조지어 졌다고 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 김경용, 기호학이란 무엇인가, 민음사, 1994
  2. 장병희, 영화흥행요인, 커뮤니케이션북스, 2015
  3. 박형동, 애니메이션캐릭터 역할변화 연출에 내재된 시각적 대위법, 만화애니메이션연구 35호, 2014
  4. 박인철, 파리 학파의 기호학, 민음사, 2003
  5. 선정우 역, 캐릭터메이커, 북바이북, 2014
  6. 신항식, 시각영상기호학, 나남출판, 2005
  7. 신항식, 시각영상 커뮤니케이션, 나남출판, 2004
  8. 이윤기 역, 천의 얼굴을 가진 영웅, 민음사, 2004
  9. 박스오피스모조(www.boxofficemojo.com), 2016년 4월
  10. 영화진흥위원회(www.kobis.or.kr), 2016년 4월
  11. Wikipedia, 검색어:Monomyth, https://en.wikipedia.org/wiki/Monomyth