A Study on Elementary Textbooks In Terms of Theories on Counting - In Comparison with Foreign Textbooks

수 세기 이론 관점에서의 초등학교 교과서 고찰 -외국 교과서와의 비교를 바탕으로-

  • Received : 2016.05.11
  • Accepted : 2016.06.17
  • Published : 2016.06.30

Abstract

This study considered Elementary school textbook and teacher's manual in Korea in terms of theories on counting. First we considered the meaning of counting in elementary school mathematics based on many preceding researches. And we compared textbooks in Korea with foreign textbooks in Singapore, China, USA. As a result, compared with Korea, these foreign textbooks reflect the theories on counting more actively. First of all, they consider counting to be an important basis for the four operations. Teacher's manual in Korea introduces the theories on counting, but the content was limited and thread was not clear. Based on these consideration, We discussed reflection of elementary school textbook in terms of theories on counting.

본 연구는 우리나라 초등학교 교과서와 지도서를 '수 세기 이론'의 관점에서 고찰하였다. 먼저 여러 선행연구를 통해 수 세기가 초등학교 수학에서 어떠한 의미가 있는지 검토하였다. 이를 바탕으로 우리나라 교과서와 지도서, 이어서 미국, 싱가포르, 중국 교과서를 조사하였다. 그 결과, 이들 교과서는 우리나라에 비해 수 세기 이론의 관점을 전반적으로 적극적으로 반영하고 있었다. 특히 연산의 중요한 기초로서 수 세기를 명시적으로 활용하고 있는 점이 우리나라와 큰 차이를 보였다. 지도서는 수 세기 이론을 몇 차례 소개하지만 내용이 제한적이고 이론의 전후 맥락이 선명하지 않았다. 이러한 고찰을 바탕으로 수 세기 이론의 초등학교 교과서 반영에 대해 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강대은(2003). 3.4.5세 유아의 수세기와 더하기, 빼기 능력및 전략에 관한 연구. 중앙대학교 석사학위논문.
  2. 고경나, 오은순(2014). 유아 수와 연산 교육 실태와 교사 인식 조사. 육아지원연구, 9(1). 65-95.
  3. 교육부(2015a). 수학 1-1. 서울: 천재교육.
  4. 교육부(2015b). 수학 1-1 교사용 지도서. 서울: 천재교육.
  5. 교육부(2015c). 수학 1-2. 서울: 천재교육.
  6. 교육부(2015d). 수학 1-2 교사용 지도서. 서울: 천재교육.
  7. 교육부(2015e). 수학 2-1. 서울: 천재교육.
  8. 교육부(2015f). 수학 2-1. 익힘책. 서울: 천재교육.
  9. 교육부(2015g). 수학 2-1 교사용 지도서. 서울: 천재교육.
  10. 교육부(2015h). 수학 2-2. 서울: 천재교육.
  11. 김수미(2010). 초등학교 저학년 수학부진아의 수세기 능력 연구. 학교수학, 12(2), 137-150.
  12. 문선미(2015). 유아 수세기 지도에 대한 실태 및 교사의 인식. 부경대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 유민정(2014). 초등학교 1학년 학생들의 초기 수세기 능력 조사. 경인교육대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 이정화(2015). 유아 수세기(counting)에 관한 국내 연구동향 분석. 한국보육지원학회지, 11(3), 129-148. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2015.11.129
  15. 장혜원(2009). 받아올림과 받아내림이 있는 계산과 관련한 아동의 비형식적 지식에 대한 사례연구. 학교수학, 11(4). 607-623.
  16. 정현숙(1998). 유아의 수세기 활동에 관한 연구. 영유아교육연구, 2(1). 67-88.
  17. 주영란(2002). 초등학교 1학년 학생의 문제해결 전략 분석 -사칙연산을 중심으로-. 춘천교육대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 최혜진, 조은래, 김선영(2013). 유아의 수학능력과 수학적 태도가 수학학습잠재력에 미치는 영향. 교사교육연구, 52(2), 209-324.
  19. 人民教育出版社(2009a). 義務敎育敎科書 數學 1-上. 北京: 人民教育出版社.
  20. 人民教育出版社(2009b). 義務敎育敎科書 數學2-上. 北京: 人民教育出版社.
  21. Anghileri, J. (1989). An investigation of young children's understanding of multiplication. Journal for Research in Mathematics Education, 20(4), 367-385. https://doi.org/10.2307/749442
  22. Anghileri, J. (2008), Uses of counting in multiplication and division. In I. Thompson (Ed.), Teaching and learning early number (2nd ed.), 110-121.
  23. Carpenter, T. P., Hiebert, J. & Moser, J. M. (1981). Problem structure and first-grade children's initial solution processes for simple addition and subtraction problems. Journal for Research in Mathematics Education, 12(1), 27-39. https://doi.org/10.2307/748656
  24. Carpenter, T. P., & Moser, J. M. (1984). The acquisition of addition and subtraction concepts in grades one through three. Journal for Research in Mathematics Education, 15(3), 179-202. https://doi.org/10.2307/748348
  25. Carter, J. A., Cuevas, G. J., Day, R., & Malloy, C. E. (2012a). Tennessee Math Connects, Grade 1 Teacher edition. OH: Macmillan/McGraw-Hill.
  26. Carter, J. A., Cuevas, G. J., Day, R., & Malloy, C. E. (2012b). Tennessee Math Connects, Grade 2 Teacher edition. OH: Macmillan/McGraw-Hill.
  27. Foong, P. Y., Chang, S. H., Lim, L. G. P., & Wong, O. H. (2014a). Primary mathematics 1A(2nd Ed.). Shinglee.
  28. Foong, P. Y., Chang, S. H., Lim, L. G. P., & Wong, O. H. (2014b). Primary mathematics 1A workbook(2nd Ed.). Shinglee.
  29. Foong, P. Y., Chang, S. H., Lim, L. G. P., & Wong, O. H. (2014c). Primary mathematics 1B(2nd Ed.). Shinglee.
  30. Fuson, K. C. (1986). Teaching children to subtract by counting up. Journal for Research in Mathematics Education, 17(3), 172-189. https://doi.org/10.2307/749300
  31. Fuson, K. C. (1988). Children's counting and concepts of number. New York: Springer-Verlag.
  32. Fuson, K. C., & Fuson, A. M. (1992). Instruction supporting children's counting on for addition and counting up for subtraction. Journal for Research in Mathematics Education, 23(1), 72-78. https://doi.org/10.2307/749165
  33. Gelman, R., & Gallistel, C. P. (1978). The child's understanding of number. Cambridge, MA : Harvard University.
  34. Gray, E. (2008). Compressing the counting process: strength from the flexible interpretation of symbols. In I. Thompson (Ed.), Teaching and learning early number (2nd ed.), 82-93.
  35. Maclellan, E. (2008). Counting: what it is and why it matters. In I. Thompson (Ed.), Teaching and learning early number (2nd ed.), 72-81.
  36. McGarrigle, J., & Donaldson, M. (1975). Conservation accidents. Cognition, 3(4), 341-350. https://doi.org/10.3758/BF03212922
  37. Mehler, J., & Bever, T. G. (1967). Cognitive capacity of very young children. Science, 158. 141-142. https://doi.org/10.1126/science.158.3797.141
  38. Munn, P. (1994). The early development of literacy and numeracy skills. European Early Childhood Education Research Journal, 2(1), 5-18. https://doi.org/10.1080/13502939485207491
  39. Munn, P. (2008). Children's beliefs about counting. In I. Thompson (Ed.), Teaching and learning early number (2nd ed.), 19-33.
  40. Secada, W. G., Fuson, K. C., & Hall, J. W. (1983). The transition from counting-all to counting-on in addition. Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), 47-57. https://doi.org/10.2307/748796
  41. Singapore math (2005a). Primary mathematics 1A U.S. edition. Marshall Cavendish Education.
  42. Singapore math (2005b). Primary mathematics 1B U.S. edition. Marshall Cavendish Education.
  43. Thompson, I. (1995). The role of counting in the idiosyncratic mental calculation algorithms of young children. European Early Childhood Education Research Journal, 3(1), 5-16. https://doi.org/10.1080/13502939585207651
  44. Wynn, K. (1992). Addition and subtraction by human infants, Nature, 358. 749-750. https://doi.org/10.1038/358749a0