Abstract
For the purpose of providing valuable marketing data to improve hospital management an assessment of customer friendly image towards local general hospitals in a city near from Seoul was carried out. The results are as follows. First, it was possible to measure & record the level of customer friendly image towards general hospitals & different regions. Second, a multiple regression analysis and AHP analysis showed that the expertise, continuity affected the customer friendly image of the hospitals but the reputation and economics showed relatively low score. This study contributes to make hospital strategy for local hospital marketing specialist showing that hospital should improve expertise and continuity to enhance medical customer friendly image of the hospital. In conclusion. this study results present primary data for correct decision making for authorities of local general hospitals who have concerns about increasing customer friendly image to improve hospital management.
수요자 중심의 경쟁적 의료 환경에서는 병원이 선택되어지기 위한 전략수립을 위해 고객친화 이미지에 대한 조사와 더불어 어떠한 요인이 의료기관에 대한 고객친화 이미지에 영향을 미치는지를 파악하는 것이 마케팅 전략 수립의 기본 자료로 매우 중요한 요소이다. 본 연구에서는 지역병원들의 경영개선을 위한 효과적인 병원 마케팅 전략 수립을 위해 잠재고객과 병원직원을 대상으로 한 고객친화 이미지 평가와 고객친화 이미지에 영향을 미치는 요인들에 관한 분석을 수행하였다. 고객친화 이미지에 대한 분석결과, 지역별, 병원별 고객친화 이미지 순위와 고객친화 이미지를 구성하는 상징적, 기능적, 사회적 이미지에 대한 요소별 점수를 확인 할 수 있었는데 고객친화 이미지는 병원별보다는 각 지역별로 뚜렷한 차이를 보이고 있었다. 고객친화 이미지에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 가장 큰 영향을 미치는 것은 전문성과 계속성이었으며 지명도와 경제성은 고객친화 이미지에 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 지역병원들이 보다 전문화된 서비스를 개발하고 지역사회 내에서 안심하고 계속적인 서비스를 받을 수 있는 체계를 확립함으로 고객친화 이미지 향상을 통한 병원경영 개선을 이룰 수 있다는 점을 제시하고 있다.