DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Records Management Strategy for a Discourse Analysis : Focusing on the Archives Distortion of the 5·18 Discourse

담론 분석을 통한 기록관리전략 연구 5·18 담론의 기록왜곡 사례를 중심으로

  • 이진룡 (알엠소프트) ;
  • 임진희 (명지대학교 기록정보과학전문대학원)
  • Received : 2016.03.20
  • Accepted : 2016.04.15
  • Published : 2016.04.30

Abstract

In May 2011, the 1980 Archives for the May 18th Democratic Uprising or the "5 18 Gwangju Democratization Movement" were registered as a UNESCO Memory of the World. This historic moment told the world that the 5 18 movement is a valuable and historical asset. However, despite the international recognition, archives that deny of such facts are still rampant because of misdirected standings and prejudices. These sources even develop discourses by distorting the archives to justify their claims. Accordingly, the study aimed to identify how these sources form ideologies surrounding the 5 18 movement discourses, which are characteristic of extreme social standings. It explored the possibility of the distortion of archives presented for each discourse and reconsidered the archivists' positions and roles to cope with such possibility. In addition, the author aims to suggest a more systemic strategy to advance the existing responses against the distortions, as well as provide discourses that are based on true and accurate archives mainly to students who have not yet been introduced to such distorted discourses. In the future, archivists shall try to develop positive awareness about the 5 18 discourses rather than maintain passive positions that provide information from limited archives. Through this, it is expected that this study will advance future analyses that would be effective against the distortion of archives.

2011년 5월 '5 18 민주화운동 기록물'이 유네스코 세계기록유산으로 등재되었다. 이는 5 18이 시민운동으로서의 가치를 가진 역사임을 전 세계에 알리게 된 사례라 볼 수 있다. 하지만 이러한 국제적 인정에도 불구하고 5 18에 대한 그릇된 편견과 입장으로 이를 부정하는 기록물은 무시할 수 없을 만큼 도처에 널려 있다. 그들은 자신의 주장을 정당화하기 위해 기록물을 왜곡하면서까지 담론을 형성하고 있었다. 이에 따라 본 연구는 5 18 기록을 왜곡하는 담론의 문제점을 파악하고 이에 대응하기 위한 아키비스트의 기록관리 전략을 제시하는 것으로 주제를 두었다. 또한 본 연구는 아키비스트가 기존에 시행 중인 왜곡 대응에 보다 체계적인 전략을 제시함과 동시에, 아직 왜곡 담론에 휩쓸리지 않은 학생 등을 위주로 이들에게 진실된 기록을 토대로 한 담론을 제공하는 것을 목적으로 하고 있다. 이제 더 이상 아키비스트는 한정된 기록관에서의 정보를 제공하는 소극적 입장이 아닌, 적극적으로 5 18 담론에 대한 긍정적 인식을 심어줄 수 있는 입장이 되도록 노력해야 할 것이다. 따라서 추후 지속적으로 연구될 기록 왜곡 대응 전략 분석에 본 연구가 가치 있을 것이라 기대된다.

Keywords