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A study on the figurative art expression reflected on the relationship with the animal companion and the inner self - Focusing on works by Lee Heeyeong -

  • Received : 2016.02.01
  • Accepted : 2016.03.03
  • Published : 2016.03.31

Abstract

The target stimulating human's sensitivity can include several things; the first is human like us including beautiful women and cute babies. The next ranking is the dog animal that established itself as a human's companion. It is the 3B law(beauty, baby, beast - much used in the ad or election due to the positive image) that is widely used in the advertising. This relationship is being expressed in the art history for a long time. Dogs that have lived a history more than 10 thousand years with humans hunted, protected flock of sheep, and kept the farmer's house and property. They have been human's assistants and companion who entered into the modern urban culture. Like this, dogs have adapted to several situations endlessly such as the nomadic life, farming, country life, and urban life. This paper will explore the close relationship of humans and companion animals through various icons of dogs and pups that appeared through a number of artists' skills. The companion animal means an animal that lives with people, which means the relationship of round-trip rather than the one-way relation those each other gives a help. Therefore, there artist tries to examine the figure of great hunter for survival, highly evaluated figure as the royal dignity, and the mascot-like figure delivering the daily happiness to modern people as presenting joy through a discussion of the 'countenance', a visual signal of the dogs and pups. They have been influenced by screen and popular media in 20C. Snoopy, a main character of and the movie <101 Dalmatians> made a success on the theater and television when Beagle and Dalmatian were prevalent. These main characters make audience feel happy involuntarily. Like this, the continuous and old friendship of the human and dogs will be confirmed again through the icon of dogs and pups consisting of the communication of artists and readers in the modern shape art, and it is hoped to be a psychological stabilizing effect to modern people living in the intense modern society. Therefore, it is expected this study paper will be reborn as a new text and be expanded as an effective communication in the journey of dogs and human in the future in investigating the communion of dogs and human.

인간의 감성을 자극하는 대상에는 여러 가지가 있을 수 있을 수 있는데, 첫 째가 바로 우리와 같은 사람이고 그 중에서도 아리따운 여성과 귀여운 아기들이다. 그 다음 순위가 바로 인간의 동반자로 자리매김한 개과 동물이다. 이는 광고에서 많이 쓰이고 있는 3B법칙(미인 Beauty, 아기 Baby, 동물 Beast - 긍정적인 이미지 덕분에 광고나 선거에서 많이 사용)인데, 이러한 관계는 미술사에서도 오랜 기간 표현되고 있다. 인간과 함께 1만년 이상의 역사를 살아 온 개는 사냥의 임무이자, 목동의 양 떼를 지키거나 농부의 집과 재산을 지키는 임무를 지녔던 인간의 조력자에서, 동반자로서 반려동물이라는 주요한 역할과 함께 현대 도시 문화 안으로 들어오게 되었다. 이처럼 개는 유목과 목축, 시골과 도시 생활 등 여러 가지 상황에 끊임없이 적응해왔는데, 이 논문은 인간과 반려동물이 맺고 있는 밀접한 관계를 수많은 예술가들의 손을 거쳐 나타난 개와 강아지의 다양한 도상들을 통하여 탐구하고자 한다. 여기서 반려동물이라는 뜻은 사람과 함께 더불어 살아가는 동물(companion animal)이라는 뜻인데, 서로가 도움을 주는 일방통행이 아닌 왕복의 관계를 나타낸다. 따라서 필자는 각 시대별로 생존을 위한 가장 훌륭한 사냥꾼의 모습부터, 왕실의 품격으로 우대 받았던 모습, 그리고 기쁨을 선사하며 현대인들에게 일상의 행복감을 전하는 마스코트와 같은 모습을 개, 강아지의 시각적 신호인 '표정'이라는 논의로 담론화 해보고자 한다. 20세기에 들어서는 종종 스크린과 대중매체의 영향을 받아왔는데, 비글, 달마티안이 유행한 시기에는 <피너츠>의 주인공 스누피와 영화 <101 달마티안>이 영화관과 텔레비전에서 성공을 거둔 때와 일치한다. 이런 주인공들은 관객들로 하여금 절로 행복감에 젖어들게 하는데, 이처럼 현대 형상 예술에서도 작가와 독자 간의 소통으로 이루어진 개, 강아지의 도상을 통하여 인간과 개가 나눈 끈끈하고 오랜 우정을 다시 확인해 보고, 각박한 현대 사회를 살아가는 현대인들에게 심리적 안정효과를 기대해 볼 수 있는 계기가 되길 희망해본다. 따라서 인간과 개의 교감을 연구하는데 있어서 본 연구 논문이 새로운 텍스트로 거듭나고 향후 개와 인간과의 여정에서 효과적인 커뮤니케이션으로 확대되기를 기대해본다.

Keywords

References

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