Abstract
This study verified the effect of the perception of water reuse on water reuse practice intention. The study results showed that the perception of water reuse practice necessity, the effect of water recycling toilet(p<.01), compulsory installation of water recycling product in public institution, expansion of compulsory installation of water recycling product, the law of water reuse promotion and support(p<.05). Also, monthly household income, occupation and monthly water rate significantly affected the between-group differences of water reuse practice intention. This study provided implications for operating water reuse policy by analyzing the effect of the perception of water reuse on water reuse practice intention to enhance water reuse practice.
물 재이용에 대한 인식이 물 재이용 실천의도에 미치는 영향을 검증하였다. 연구결과 물 재이용 절수제품 구매의도에 유의한 영향을 미치는 요인은 물 재이용 실천 필요성 인식, 세면수 재활용 양변기 효과 인지도(p<.01), 공공기관 절수제품 의무설치 인식, 절수제품 의무설치 대상 확대 찬성도, 물 재이용 법률 인지도(p<.05)로 나타났다. 또한 월평균 가구소득이 150만원 이하인 경우, 직업이 전문가 및 관련 종사자와 판매 및 기능 종사자인 경우, 월평균 수도요금이 4만원대 이상인 경우 물 재이용 절수제품 구매의도가 상대적으로 높은 집단 간 차이가 나타났다. 본 연구는 물 재이용에 대한 인식이 물 재이용 실천의도에 미치는 영향을 분석함으로써 물 재이용 실천율을 높이기 위한 물 재이용 정책 추진방향에 시사점을 제공한 데 그 의의가 있다.