DOI QR코드

DOI QR Code

Friendship Expectation Perceived by Science-Gifted and Non-Gifted Elementary Students

초등 과학영재와 일반학생이 지각하는 교우기대감

  • Received : 2015.12.16
  • Accepted : 2016.03.29
  • Published : 2016.03.31

Abstract

This study examined the friendship expectation that science-gifted and non-gifted elementary students perceived in gifted class and regular class. In 233 science-gifted elementary students and 329 non-gifted elementary students, we measured the friendship expectation that sub-domains were intimacy, ability similarity, and morality. The results of this study were as follows: First, according to the results of comparing the friendship expectations of science-gifted and non-gifted students at the regular class, there was statistically significant intergroup difference in the sub-domains of intimacy and morality, but there was no significant difference in the sub-domain of ability similarity. Second, according to the results of comparing the friendship expectations of science-gifted at the gifted class and at the regular class, there was statistically significant difference in the sub-domain of intimacy, but there was no significant difference in the sub-domains of morality and ability similarity. Based the results, the implications to understand the friendship of the science gifted elementary students were suggested in depth.

이 연구는 일반학급에서 과학영재와 일반학생이 지각하는 교우기대감과 영재학급 및 일반학급에서 초등과학영재가 지각하는 교우기대감을 조사한 것이다. 연구 대상은 지역교육청부설 영재교육원과 단위학교 영재학급의 5, 6학년 과학영재 233명과 과학영재와 같은 지역에 위치한 초등학교 5, 6학년 일반학생 329명이다. 검사도구로는 친밀성, 능력/유사성, 도덕성의 하위영역을 범주로 하는 교우기대감 척도 설문지를 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반학급에서의 교우기대감에서 과학영재는 일반학생에 비하여 친밀성과 도덕성의 하위 영역에서 통계적으로 유의하게 교우기대감이 높았으나 능력/유사성에서는 두 집단 간에 차이를 보이지 않았다. 둘째, 영재학급과 일반학급에서 과학영재가 지각하는 교우기대감에서는 일반학급에 비하여 영재학급에서 친밀성의 하위 영역에서 통계적으로 유의하게 교우기대감이 높았고, 능력/유사성과 도덕성의 하위 영역에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 연구 결과를 토대로 학습 환경에 따른 과학영재의 교우기대감이 주는 시사점에 대하여 논의하였다.

Keywords

References

  1. 권혁천, 하민수, 정덕호, 이준기 (2012). 초등 영재학생의 영재학급과 일반학급에서의 교우관계 분석. 영재교육연구, 22(3), 757-777. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.3.757
  2. 김경식, 이점형 (2009). 영재아의 교우관계 유형과 형성 요인 분석. 교육학논총, 30(2), 41-64.
  3. 김남성 (1998). 교육심리학. 서울: 교육과학사.
  4. 김성원 (1994). 국민학교 아동의 교우관계 형성요인에 관한 연구. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  5. 김유미, 안창규 (2004). 영재아동과 일반아동의 성격 특성의 차이 분석. 영재교육연구, 14(2), 75-99.
  6. 김재한, 이달호 (1985). 현대교육심리학. 서울: 학문사.
  7. 김지혜 (2002). 영재의 또래관계와 학교생활 적응. 석사학위논문. 건국대학교.
  8. 김학준, 여상인 (2014). 영재교육기관별 초등과학영재와 일반학생의 과흥분성과 사회적 자아개념 비교. 과학교육연구지, 38(2), 401-414.
  9. 남경욱 (2010). 통합학급 학생들의 정신지체학생에 대한 교우기대감. 박사학위논문. 단국대학교.
  10. 남경욱, 신현기 (2012). 한국형 교우기대감 척도 개발 연구. 특수교육저널: 이론과 실천, 13(1), 41-69.
  11. 박승철 (2005). 초등학교 과학 영재아동과 일반아동의 또래관계 및 자기효능감 비교. 석사학위논문. 창원대학교.
  12. 박은경 (2000). 아동의 교육관계형성과 학업성취도와의 관계 연구. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  13. 박진혜 (2011). 영재아동과 일반아동이 학급에서 받는 스트레스 및 정신건강에 관한 연구. 석사학위논문. 서울교육대학교.
  14. 봉희영 (2002). 초등학교 영재아동의 교우관계 형성요인에 관한 연구. 석사학위논문. 건국대학교.
  15. 송영명, 이현철, 오세희 (2010). 초등학생의 교우관계 변화와 영향요인에 대한 종단적 분석. 초등교육연구, 23(1), 65-86.
  16. 신현기 (2012). 통합학급 내 일반학생들의 지적장애학생에 대한 교우기대감 연구. 지적장애연구, 14(2), 47-74.
  17. 여상인, 박상희 (2005). 초등과학 영재아동과 일반아동의 교우관계 비교. 영재교육연구, 15(1), 49-66.
  18. 이국행, 이영환, 김현지 (2003). 과학영재아동의 적응, 자기지각, 사회적지지 및 스트레스에 관한 연구. 2003년도 한국영재학회 춘계학술세미나자료집, 161-166.
  19. 이영철 (2009). 초등학교 수학영재의 일반학급과 영재학급에서의 교우 관계와 학교 생활 적응 비교. 석사학위논문. 건국대학교.
  20. 이창대, 김정란 (2015). 국내 강원 지역 일반 대학생들의 장애 대학생에 대한 교우기대감 비교 분석. 특수교육저널: 이론과 실천, 16(1), 161-179.
  21. 조성신, 유미현, 여상인 (2011). 영재학생의 일반학급 및 영재교육기관에서의 학교생활만족도. 영재교육연구, 21(2), 465-484.
  22. Bukowsko, W. M., & Hoza, B. (1989). Popularity and friendship. In T. J. Berndt & G. W. Ladd (Eds.). Peer relationships in child development (pp. 15-45). NY: Wiley.
  23. Campbell, S. B., & Cluss, P. (1983). Peer relationships of young children with behavior problems. In K. K. Rubin & H. S. Ross (Eds.), Peer relationships and social skills in childhood (pp. 323-351). NY: Springer-Verlag.
  24. Clack, B. (2008). Growing Up Gifted: Developing the Potential of Children at Home and at School (7th Ed.). NJ: Pearson Prentice Hall.
  25. Dauber, S. L.. & Benbow, C. P. (1990). Aspects of personality and peer relations of extremely talented adolescents. Gifted Child Quarterly, 34, 10-15. https://doi.org/10.1177/001698629003400103
  26. Davis, G. A., & Rimm, S. B (2004). Education of the Gifted and Talented (5th Ed.). Needham Heights, MA: Merril/Prentice Hall.
  27. Freeman, J. (1994). Some emotional aspects of being gifted. Journal for the Education of the Gifted, 17(2), 180-197. https://doi.org/10.1177/016235329401700207
  28. Grusec, J. E., & Lytton, H. (1988). Social Development - History, Theory, and Research. NY: Springer-Verlag.