Effect of Reading in Mathematics Classroom on Mathematical Affective Characteristics of Middle School Students

독서를 활용한 수학 수업이 중학생의 정의적 태도에 미치는 영향

  • Received : 2016.03.06
  • Accepted : 2016.03.24
  • Published : 2016.03.30

Abstract

In this study we explored the effect of reading in mathematics classroom on five mathematical affective characteristics of middle school students. 100 2nd male middle schoolers' were participated in this study and five affective characteristics - interests, self-confidence, recognition of mathematics value, self-regulation, and mathematics anxiety- were investigated. According to the results, reading in mathematics class had an overall positive effect. Especially the characteristics interests and self-confidence of students' were improved. And for the low level students all characteristics were improved. And based on the result of pre and post test, and interview with 6 students, we suggest that desirable reading in mathematics classroom.

본 연구에서는 수학과 독서를 활용한 수학 수업이 학생들에게 정의적으로 어떠한 영향을 미치는지 탐구하였다. 중학교 2학년 100명의 남학생을 대상으로 정의적 특성요소로 흥미, 자신감, 가치인식, 자기조절력, 수학 불안 5개 요인을 조사해보고, 상 중 하 수준별 학생들에게 수학과 독서수업이 미치는 영향을 탐구하였다. 또 사전 사후 검사 결과와 학생의 인터뷰를 통해 바람직한 독서를 활용한 수업 방안을 모색하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호[별책 8].
  2. 교육과학기술부 (2011). 초.중등 독서 활성화 방안 보도자료 2011. 7. 4(월). 교육과학기술부.
  3. 교육과학기술부 (2011). 중학교 수학과 교육과정 해설(별책 8).
  4. 김남두, 강충렬, 박낙규, 우한용, 허경철, 황규호 (1999). 초.중등학교의 독서자료 선정을 위한 기초자료 개발 연구. 교육부, P126.
  5. 김리나, 신항균 (2015). 초등학생의 수학불안 요인 분석 연구. 한국초등교육, 26(1). 83-101.
  6. 김소영 (2005). 독서자료를 활용한 수학학습지도가 학업 성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향. 국민대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  7. 이경식 (2013). 수학독서자료 활용을 통한 수리논술능력의 향상 연구<이해분석력, 논증력을 중심으로>. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 이경화 (2005). 교과학습독서와 독서교육의 방향, 학습자중심교과교육연구. No 10. 145-162.
  9. 이순애 (2007). 독서지도를 통한 수학사 자료의 수행평가집 구성:중학교 1학년 1학기 내용을 중심으로. 계명대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  10. 이정현 (2009). 중학교 수학교육에서 독서자료의 활용: 기하영역을 중심으로. 전주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 조우정 (2006). 독서자료를 활용한 수학 학습의 효과: 중학교<7-가>를 중심으로. 고려대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  12. 조희경 (2010). 수학 관심도 증진을 위한 수학 관련 도서의 활용: 중학교 1학년 수학을 중심으로. 인하대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  13. 최수정, 김홍찬 (2009). 독서자료를 활용한 수준별 고등학생들의 특성 분석, 한국학교수학회논문집. 12(3) 319-345.
  14. 한국교육개발원 (2012). 독서교육매뉴얼 2012 연구자료. CRM 2012-79-3.
  15. 한국교육과정평가원 (2010). 수학에 대한 정의적 특성 향상 방안 연구. 연구보고 RRI2010-9.
  16. 한국교육과정평가원 (2013a). OECD 국제 학업성취도 평가 연구: PISA 2012 결과 보고서. 연구보고 RRE-2013-6-1. 한국교육과정평가원.
  17. 한국교육과정평가원 (2013b). TIMSS 2011 결과에 따른 수학.과학 교육 현황 국제비교. 연구보고. RRE 2013-7-2. 한국교육과정평가원.
  18. 허혜자 (1996). 수학불안 요인에 관한 연구 -고등학생을 중심으로-. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  19. Artley, A. S (1944). A study of certain relationships existing between general reading comprehension and reading comprehension in a specific subject matter area, Journal of educational Research, 37, 404-473.
  20. Herber, H. L., & Sanders, P. L (1969). Research in Reading in the Content Areas: First Year Report. Reading and Language Arts Center, Syracuse University.
  21. Hopko, D. R., Mahadevan, R., Bare, R. L., & Hunt, M. A. (2003). The Abbreviated Math Anxiety Scale(AMAS): Construction, reliability, and validity. Assessment, 10, 178-281. https://doi.org/10.1177/1073191103010002008