References
- Marsh, C.(1996). Key Concepts for understanding curriculum. London: Falmer Press.
- 최동근 외(1997). 교육방법의 공학적 접근. 서울: 교육과학사.
- 교육부 제 2015-74호 [별책1](2015). 초.중등학교 교육과정 총론. 교육부.
- 연구자료 ORM 2015-18(2015). 2015 정보과 교육과정 시안 공개토론회. 한국교육과정평가원.
- 강옥미(2001). 웹기반 언어학 탐구학습 개발사례 연구. 교육공학연구. 17(1), 37-55.
- Barry K. Beyer(1971). Inquiry in the social studies classroom: Strategy for teaching. Columbus. OH: Charles E. Merrill Publishing company.
- Looi, C. (1998). Interactive learning environments for promoting inquiry learning. Journal of Education Technology Systems, 27(1). 3-22. https://doi.org/10.2190/L4Q4-8QMM-QPJ3-B5LJ
- 강성구, 양창모(2004). 초등학교 정보 통신 기술 교과서 비교 분석 연구 -4학년 교과서를 중심으로-. 한국정보교육학회. 8(2), 213-225.
- 한규정(2008). 초등학교 정보통신 기술 교과서의 분석. 한국정보교육학회. 12(3), 347-354.
- 김자미, 노현아, 이원규(2011). 현대 교육과정의 관점에서 본 '정보'교과서 '정보기기' 영역의 탐구적 경향 분석. 한국컴퓨터교육학회. 14(3), 1-12.
- 김자미, 심재권, 김지민, 이원규, 박두순 (2012). 중학교 '정보' 교과서 '정보의 표현과 관리' 영역 구성의 탐구적 경향 분석. 정보처리학회. 19-A(1), 9-16.
- 김자미, 윤일규, 김용천, 최지영, 이원규 (2011). 2009년 검정교과서로 채택된 '정보' 교과서 '문제 해결 방법과 절차' 영역 구성의 탐구적 경향 분석. 한국정보교육학회. 15(2), 253-264.
- 김자미, 장윤재, 이원규(2011). 중학교 '정보' 교과 '정보사회와 정보기술' 영역의 탐구적 경향 분석. 한국산학기술학회논문지. 12(7), 3022-3029. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.7.3022
- 강오한(2014). 2009 개정 중학교 '정보' 교과서에서 '정보과학과 정보윤리' 영역의 탐구적 경향 분석. 한국컴퓨터교육학회. 17(2), 1-9.
- 강오한, 박정미(2013). 공업계 고등학교 '정보기술 기초' 교과서의 분석. 한국콘텐츠학회. 13(3), 485-494. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.03.485
- 강오한, 김병순(2012). 고등학교 '정보' 교과서의 '문제 해결 방법과 절차' 영역의 탐구적 경향 분석. 한국컴퓨터교육학회. 16(4), 61-69.
- 교육부 제 2015-74호 [별책10](2015). 정보과교육과정. 교육부.
- 교육부 제 2007-79호 [별책10](2007). 실과 교육과정. 교육부.
- 교육부 제 2011-361호 [별책10](2011). 실과 교육과정. 교육부.
- Barnes. D. J(2002). Teaching introductory Java through LEGO MINDSTORMS models. ACM SIGCSE Bulletin, Proceedings of the 33rd SIGCSE technical symposium on Computer science education. 34(1), 147-151.
- JaeKwoun Shim, WonGyu Lee, JaMee Kim(2014). A Study on the Analysis and Application of Educational Robot Simulation tool in Robot Programming Education. Journal of Digital Convergence. 12(5), 425-433.
- In-Han Yoo(2009). Development of educational programs for programming robots and learning of Informatics Education. Journal of Elementary Education. 25(2), 313-331.
- A. Cruz-Martin, J.A. Fernandez-Madrigal, C. Galindo, J. Gonzalez-Jimenez, C. Stockmans-Daou, J.L. Blanco-Claraco(2012). A LEGO Mindstorms NXT approach for teaching at Data Acquisition, Control Systems Engineering and Real-Time Systems undergraduate courses. Computers & Education. 59, 974-988. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.026
- Norman. D. A(1994). Things that make us smart: defending human attributes in the age of the machine. Addison Wesley Publishing Company.
- Ornstein, A. C.(1994). The textbook-driven curriculum. Peabody journal of education, Taylor & Francis, Ltd. 69(3). 70-85. https://doi.org/10.1080/01619569409538778
- Schmidt. M. (1983). Textbook selection criteria handbook II. WA: Washington office of the state superintendent of public instruction. Olympia. 1-11.
- Dover(1987). State policy and guidelines for selecting textbooks and other instructional materials. Delaware State Dept. of Public Instruction. 1-17.
- Huetteman. J. D. (1989). Instrument for textbook assessment. Maryland state dept. of education. Baltimore. Div. of library development and service. 1-12.
- Romey W. D. (김승행, 임영득 편역)(1982). 탐구적 과학지도 기술. 현대과학신서 110. 서울: 전파과학사.
- Marsh, colin, J.(2004). Key concepts for understanding curriculum(3rd.), New York: Routledge Falmer.
- Yongcheon Kim, Wongyu Lee, Jamee Kim(2014). Development and Application of Teaching-learning Method for Learning Object-Oriented Concepts using Arduino and Physical Etoys. International Journal of Applied Engineering Research. 9(21), 8271-8282.
- YunJae Jang, WonGyu Lee and JaMee Kim(2015). Assessing the Usefulness of Object-based Programming Education using Arduino. Indian Journal of Science and Technology. 8(S1), 89-96.