Abstract
A new testing equipment is designed to investigate the characteristics of the drainage fabric which is used in the tunnel drain system. The equipment is possible to model the loading as well as boundary conditions of the shotcrete precisely and it follows the general guideline of ASTM D4716 so that the interface between shotcrete and concrete lining retains the real situation in the tunnel site. Using the real loading conditions and surface irregularities, the flow rate and its capacity of the regular fabric has been estimated. A composite drainage fabric having geogrid inside was also used to investigate the flow rate and its efficiency. The advantages of the composite fabric compared with the regular one have been demonstrated using the experimental data and brief outline of the future work is finally proposed.
본 연구에서는 철도터널의 배수재로 사용되는 부직포의 배수 특성을 정밀하게 조사하기 위하여 실제 터널 시공현장과 유사한 경계조건 및 하중조합을 가진 실험장비를 고안하였다. ASTM D4716과 유사한 성능을 갖는 실험장비는 숏크리트 및 방 배수재와 콘크리트 경계면의 굴곡을 현장 조건과 유사하게 구현할 수 있으며 관련 시방조건 만족유무에 따른 실험결과로부터 일반 배수재의 성능을 규명하였다. 또한 배수성능 개선을 위하여 부직포 사이에 지오그리드를 삽입한 혼합형 배수재를 사용한 경우와 일반 배수재에 대한 실험결과로부터 혼합형 배수재의 배수성능 및 적용방안에 대하여 고찰하였다.