DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Accelerating Service Economy by the 4th Industrial Revolution

4차 산업혁명의 서비스경제화 촉진 연구

  • Kim, Hyunsoo (School of Business Administrationm Kookmin University)
  • 김현수 (국민대 경영대학 경영학부)
  • Received : 2016.08.07
  • Accepted : 2016.08.29
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The current research suggests a new industry and employment structure accelerated by the 4th industrial revolution. An in-depth analysis on relevant researches and a macro analysis on industry and employment structure change have been performed. Past and present industrial revolutions have been reviewed based on the nature of employment and industry structure. With technological advances and increase in productivity, the services industry has developed during the 1st and 2nd industrial revolutions. Moreover, in the 4th industrial revolution era, more changes are expected within the services industry. A new U-model has been derived and a service economy acceleration model has been suggested. This research can be used for deriving desirable industry and economic policy. Future research is needed to develop a detailed solution for human resource management strategy for service economy in the 4th industrial revolution era.

본 연구는 4차 산업혁명으로 인한 산업과 고용 변화 방향을 연구하였다. 그동안의 1차 및 2차 산업혁명에서도 과학기술 발전과 생산성 혁신으로 농업 등 1차 산업과 제조업 등 2차 산업의 비중이 줄어들고, 서비스산업의 비중이 증대되었다. 그런데, 4차 산업혁명시대에는 서비스산업간에도 발전 방향이 차별화될 것으로 전망된다. 일자리 또한 그동안은 육체노동 일자리들이 기계로 대체되어 왔었는데, 이제는 지식노동 일자리도 기계노동으로 대체되고 있으므로, 고용구조의 큰 변화가 전망된다. 본 연구에서는 4차 산업혁명으로 인하여 변화되는 산업구조와 고용구조는 U-모델을 보일 것으로 분석하였다. 변화되는 U-모델 구조가 서비스경제의 정착을 촉진하는 구조임을 제시하고, 이 구조를 성공적으로 정착시키기 위한 방안에 대한 토론을 수행하였다. 본 연구의 결과는 서비스경제의 바람직한 진화 방향을 안내하고, 성숙한 미래 선진사회를 구축하기 위한 능동적 정책대안을 도출하는데 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김현수 외 9인, 서비스사이언스, 생능출판, 2011
  2. 김현수, 4차혁명과 서비스중심경제로의 구조변화: U모델 산업 및 고용구조로의 전환, 서비스강국코리아 특별세미나 발표자료집, 서비스사이언스학회, 2016.4.28.,pp. 43-54
  3. 손병호, 과학기술분야 미래 일자리 지형 변화와 대응방향, 서비스강국코리아 추진위원회 특별세미나 자료집, 2016.4.28., pp. 63-75
  4. 이 랑, 로봇과 직업세계 변화 & 미래대응, 2016 제3차 직업연구 통합포럼 발표자료집, 한국고용정보원, pp.49-65, 2016.5.13.
  5. Autor, D.H. and Dorn, D., The Growth of Low-Skill Service Jobs and the Polarization of the US Labor Market, American Economic Review, 2013, Vol.103, No.5, pp.1553-1597 https://doi.org/10.1257/aer.103.5.1553
  6. Brynjolfsson, Erik, and Andrew McAfee, Race Against The Machine: How the Digital Revolution is Accelerating Innovation, Driving Productivity, and Irreversibly Transforming Employment and the Economy, Digital Frontier Press, 2012
  7. Chui, M., et al., Four fundamentals of workplace automation, McKinsey Quarterly, Nov. 2015
  8. Frey, Carl Benedikt, and Michael Osborne, The Future of Employment : How Susceptible Are Jobs to Computerisation, Oxford Univ., 2013
  9. Kim, Hyunsoo, A Roadmap for Service Economy, in Proceedings of Service Korea Initiative Conference, The Society of Service Science, Dec. 2015
  10. Piketty, Thomas, Capital in the Twenty-First Century, Harvard University Press, 2013
  11. World Economic Forum, Future of Jobs: Emloyment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution, Jan. 2016

Cited by

  1. Service Science: Past, Present, and Future vol.11, pp.2, 2016, https://doi.org/10.1007/s12927-019-0006-5
  2. 신경제사회 중심사상으로서의 서비스철학 연구 vol.9, pp.4, 2016, https://doi.org/10.18807/jsrs.2019.9.4.001
  3. 신경영학 프레임워크 연구 vol.10, pp.1, 2016, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.1.001
  4. 새로운 경영으로서의 현대 서비스경영 모델 vol.10, pp.2, 2016, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.2.091
  5. 서비스경제시대의 신경영자 모델 연구 vol.10, pp.3, 2016, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.3.01
  6. 현대 경영자로서의 본질과 성향 연구 vol.10, pp.3, 2016, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.3.023
  7. 서비스중심논리의 장례서비스 개념과 역할 고찰 vol.10, pp.3, 2020, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.3.043
  8. 철학기반의 서비스경제시대 인재상 연구 vol.10, pp.3, 2016, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.3.119