DOI QR코드

DOI QR Code

Regulatory Reform for Service Development

서비스발전을 위한 규제개혁의 새 패러다임

  • 정기오 (한국교원대학교 교육정책전문대학원)
  • Received : 2016.08.07
  • Accepted : 2016.08.31
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Despite that Korea has tried radical efforts in the global flow of regulatory reform in the past twenty years, the result was not radical at all, but rather disappointing. One examines the possibility of paradigm shift in regulatory reform based on new theoretic perspectives. Regulatory reform, one argues, is not just a neo-liberal approach to cut off overflowing regulation. It is a highly conflictual struggle in state order to move from industrial age paradigm to service age paradigm. In the process of the great shift states become integrated into the world of life constructed by the exercise of civil rights. The relation between the civic socio-economic life and the state apparatus became totally different. Past effort for deregulation missed this point without correct recognition of the role of civil freedom and rights in service economy. One treats three typical forms of regulation whereby conventional rules and regulations effectively damper the development of services: reciprocal perspective in contract management, industrial mind in urban and spaces design, and old way of human capital management. According these analyses a new initiative of regulatory reform is proposed to take place at the National Assembly.

전 세계적인 규제 개혁의 흐름 속에 한국도 20년 이상 규제개혁을 위해 노력해 왔다. 하지만 이러한 노력에도 불구하고 실질적 진전 없이 좌절과 무력감이 커가고 있다. 현 시점에서 필요한 것은 규제개혁을 큰 틀 속에서 보고 그 이론적 바탕과 개혁의 패러다임을 새로 마련하는 것이다. 이 글은 규제개혁을 행정개혁을 넘어선 국가의 틀을 재구축하는 관점에서 정의 하고 그 이론적 토대를 탐색한다. 규제개혁은 단순한 신자유주의 정책과 논리의 산물이 아니라 21세기 구성주의적 국가의 토대를 이루는 시민적 자유와 그 행사를 가로막는 낡은 산업사회 국가의 틀로부터 벗어나는 과정이다. 산업사회에서 서비스 사회로의 이행은 그 과정은 국가 행정관료제와 사회경제적 생활세계 즉 시장과 시민사회 간의 관계에 대한 전반적 재정립을 수반한다. 그 동안 규제개혁은 바로 이러한 방향감각이나 역사의식의 빈곤으로 인해 가로 막혀 왔으며 특히 시민적 자유에 대한 근대적 인식이 빈곤한 한국의 현실 속에서 규제개혁은 더욱 그 방향 감각을 잃고 좌초되어 왔다. 21세기 서비스사회에서의 국가 기능은 시장관리 물적자본관리 인적자본관리의 세 측면에서 근대산업사회의 틀을 완전히 벗어난다. 이 글은 서비스 발전을 위한 규제개혁의 핵심과제를 이 세 분야로 범주화하고 각각의 내용을 분석적으로 논의한 후 이를 종합하여 국회중심의 규제개혁 방법론을 제안하고자 한다.

Keywords

References

  1. Kim, Nan-Young(2015). Evolution in Regulatory Reform, Implementation, and Research. Seoul Forum of Administration Research.(4) 16-21. (김난영 (2015). 규제개혁, 규제연구의 진화, 그리고 규제집행 연구. 서울행정학회포럼, (4), 16-21)
  2. Kim, Il-Joong(2007). A Law-economic Study on Regulatory Reform in Korea. Journal of Korean Economy 18, 179-210. (김일중 (2007). "한국규제개혁의 핵심에 관한 ----법 경제학적 소고" 한국경제연구 18, 179-210)
  3. Park, Jae-Chang(2008) Politics and Administration in Administration Study. Korean Public Administration Review. 42(4), 95-115. (박재창(2008). 행정학에서의 정치와 행정. 한국행정학보, 42(4), 95-115)
  4. Lee,Sung-Hoan(2014). Constitutional Review on the State of Regulation. Journal of Legislation Study, 11(2), 1-26. (이성환(2014). 규제개혁현실에 대한 헌법적 평가. 입법학연구 11(2) 1-26)
  5. Jeong, Kioh(2008) A Semiotic Study on the Structure and System of Service Technology. Submitted to Society of Service Science Annual Conference "Service Innovation for Knowledge Service" Seoul Coex 2008. (정기오(2008) 서비스테크놀로지의 구조와 체계-기호학적 분석. 서비스사이언스학회 창립기념 학술대회. 지식기반서비스의 서비스 혁신 코엑스 컨퍼런스.)
  6. Jeong, Kioh(2016). Expanded Service Platform Concept for the Development of Service Science. Submitted to Society of Service Science Annual Conference. Seoul ITC 2016 (정기오(2016) 서비스사이언스 발전을 위한 서비스플랫폼 개념의 확대 일반화. 서비스사이언스학회 학술대회 자료집. 산업기술회관.)
  7. Jeong, Kioh(2015). Conceptual Framework for NHRD Policy Development. Korean Educational Policy Studies. 2(1) 1-32. (정기오(2015) 인적자원정책의 기초개념과 준거틀. 교육정책연구 2(1) 1-32)
  8. Jung, Chang Hwa(2003). A study on the Three Stage Model for Regulatory Impact Anaysis. Korea-Germany Social Science Review. 13(2) 301-319 (정창화(2003) 규제영향분석의 3단계 모듈 탐색에 관한 연구. 한독사회과학논총. 13(2) 301-319)
  9. Korea Economic Research Institute(2007) Comprehensive Research on Regulatory Reform I-IV. (한국경제연구원 (2007) 규제개혁종합연구 I-IV)
  10. Hong, Wan-Sik(2008). Regulatory Reform and Legislation Policy. Public Law Review. 36(3), 339-363. (홍완식(2008) 규제개혁과 입법정책 공법 연구 36(3), 339-363)
  11. Association of Chartered Certified Accountants UK(2010). Coming of Age-What next for the UK regulatory Reform Agenda.
  12. Biersteker and Cynthia Weber eds.(1996). State Sovereignty as Social Construct (Cambridge: Cambridge University Press,
  13. Gabriella Meloni(2010). "Enabling Regulatory Reform" in Making Reform Happen: Lessons from OECD Countries (c) OECD 2010, 239-267.
  14. Katzan, Harry, Jr (2008). Foundations Of Service Science: Concepts And Facilities. Journal of Service Science. 1(1), pp. 1-22 https://doi.org/10.4236/jssm.2008.11001
  15. Laruffa, Francesco(2015). "In Search of Normative Orientations for Welfare Reform in Europe: Neoliberalism, Social Investment and the Virtues of the Capability Approach. Un published ppt.
  16. Organization for Economic Development and Cooperation(1997). The OECD Report on Regulatory Reform Synthesis. Paris, OECD.
  17. Organization for Economic Development and Cooperation(2007). OECD Reviews of Regulatory Reform Korea. Paris, OECD.
  18. Preston, Larry M.(1987). "Freedom and Bureaucracy". American Journal of Political Science 31(4). 773-795. https://doi.org/10.2307/2111224
  19. Sen, A.(1999). Development as Freedom, Oxford: Oxford University Press. (박우희(역), <자유로서의 발전>, 서울: 세종연구원, 2001.)
  20. Wallach, Philip A.(2014). An Opportune Moment for Regulatory Reform. Center for Effective Public Management at Brookings.