Abstract
The purpose of this study is to understand the elementary student's growth and its implications from the students' experience participating in the science fair by phenomenological study. The results are as follows. First, the students have various experiences. They acquire scientific knowledge and inquiry skills by conducting in-depth experiments, visiting several places, and interviewing experts. They have some experience in writing experiment journals to record the inquiry process in their own language, and presenting their results in public. Second, the students suffer several difficulties while preparing for the science fair. They have some difficulties when the results were not consistent with the hypothesis, or they had to repeat the experiment over and over. They feel burdened in writing the experiment journal. They had a few time to meet friends or for hobbies. Third, the students improve scientific attitude through the science fair, and they receive a positive effect on the affective side. They developed scientific interest, curiosity, cooperation, etc. And they also gained a sense of accomplishment, confidence, friendship, good relationship with teachers, career interest, etc. This study finds out that students participating in the science fair have a lot of experience that cannot be done easily in a normal science class. Even though students confront some difficulties in the inquiry process, they make good progression and feel accomplished. So the science fair is valuable experience for them.
본 연구에서는 질적 연구 중 현상학적 연구방법을 통하여 과학전람회에 참여하는 초등학생들의 경험과 어려움에 대한 이야기를 듣고, 학생들의 성장과 그 의미에 대한 심층적인 이해를 하고자 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 과학전람회를 통해 다양한 경험을 한다. 학생들은 심도 있는 실험을 수행하고, 탐구 주제와 관련된 다양한 기관을 방문하고, 그 곳에서 만난 전문가와의 면담을 통해서 과학적 지식과 탐구 방법을 획득하게 된다. 학생들은 탐구 일지를 작성하며 탐구 과정을 자신의 언어로 기록하고, 탐구 과정 전반을 정리하여 많은 사람들 앞에서 발표하는 경험도 갖게 된다. 둘째, 학생들은 과학전람회를 준비하는 동안 몇 가지 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 실험 결과가 예상했던 가설과 다르거나 일정한 경향성이 없어서 실험을 계속 반복해야할 때 어려움을 겪었다. 그리고 학생들은 탐구 일지 작성에 어려움을 느끼고 부담을 가지기도 하였다. 또 학생들은 과학전람회를 준비하는 동안 많은 시간을 투자해야 해서 교우 관계나 취미 생활에서 포기해야하는 점이 많음을 어려움으로 꼽았다. 셋째, 학생들은 과학전람회를 통해 과학적 태도가 향상되었고 정의적 측면에서도 긍정적인 영향을 받았다. 학생들은 과학적 흥미, 호기심, 협동성 등과 같은 과학적 태도를 키울 수 있었다. 그리고 성취감, 자신감, 교우관계, 교사와의 관계, 진로 관심 등 정의적 측면에서도 많은 것을 얻게 되었다. 본 연구를 통해 과학전람회에 참여하는 학생들이 일상적 과학 수업에서는 쉽게 해볼 수 없는 많은 경험을 하고, 탐구과정 중에서 어려움을 겪기도 하지만 큰 성취감과 보람을 느끼며 성장하는 것을 알 수 있었다. 과학전람회는 학생들에게 가치 있는 경험이었다.