A Study on Teacher Training System of Japan -Focused on 'the Training for School Organization Management'-

일본의 교원연수 체계 연구 -'학교조직 매니지먼트' 연수를 중심으로-

  • Received : 2016.09.28
  • Accepted : 2016.10.18
  • Published : 2016.10.31

Abstract

'The Training for School Organization Management' is a essential teacher training system in order to develop qualification and ability of teachers who have to be the flexible to the recent changeable society. The concept which the school management issue is only belong to the principle is changed now. The thought that 'the school as a team' is broadly accepted. As a result, every teachers including the parents, community people are thinking the solution about the management issues of the school. The changes in the framework of these thoughts is from the recognition that the school management is no longer the preservation only to the manager such as the principle. 'the school linked to the community', 'the school which information is open to all public', the school which is thinking about the curriculum' are highlighted as an alternative which can solve the current education issue. The new curriculum of 'The Training for School Organization Management' is necessary to be in accordance to the new school curriculum because we have to run a new school system in the complex educational circumstance.

본 연구에서는 최근 일본의 교원연수에서 중요한 '학교조직 매니지먼트' 연수의 운영방법에 대해 조사하였다. 학교조직매니지먼트 연수는 변화하고 있는 사회에 대하여 유연하게 대응할 수 있는 교원의 자질과 능력을 개발하기 위해 필수적인 연수의 체계이다. 기존의 학교장과 같은 관리직만의 문제라고 생각되었던 학교경영의 문제가 팀으로서의 학교를 지향하는 가운데 교직원 공동의 과제로 인식되고 있으며 이는 학교경영에 대한 인식의 본질적인 전환이다. 이 같은 변화는 학교 경영이 더이상 학교장만의 전유물이 아니며 학교 조직의 모든 구성원 나아가 지역사회의 구성원까지도 그 책임을 나누어 가져야 한다는 인식으로부터 시작되었다.. '지역과 연계한 학교', '정보가 열린 공개형의 학교' '교육과정과 새로운 수업의 방식에 대해 항상 생각하는 학교' 등 현재의 교육에 관한 문제에 대하여 해결하는 '학교조직매니지먼트' 연수는 이 같은 문제의 대안으로서 강조되고 있다. 지금은 복잡해지고 다양해지는 현 사회와 교육 환경에 적응하기 위한 교육과정의 개발 개혁과 함께 학교 조직의 변화를 생각하지 않으면 안 될 때이다. 그런 의미에서 새로운 기업가형의 학교조직 매니지먼트 연수는 이 시대의 요구에 적절히 부응할 수 있는 체제라고 할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 이종현(1998), 한.일 교사의 연수의식 비교, 비교교육연구,18(1), 비교교육학회, pp.99-114.
  2. 정영근(2002), 일본의 현직 교사교육 현황과 전망의 탐색, 한국일본교육학연구, 17(1), 한국일본교육학회, 143-166.
  3. 천호성(2009), 일본 교원정책의 전개와 동향 : 교원의 양성, 채용, 연수를 중심으로, 한국일본교육학연구, 14(1), 21-39.
  4. 천호성(2014), 日本 敎員硏修의 實施體系와 課題, 한국일본교육학연구,18(2), 한국일본교육학회, 143-163.
  5. 홍광식(2011), 일본의 교원면허 갱신제 고찰, 한국일본교육학연구, 16(1), 한국일본교육학회, 55-66.
  6. 野中郁次郞.紺野登(1999), 知識經營のすすめ, 東京:筑摩書房
  7. マネジメント硏修カリキュラム等開發會議(2003), 學校組織マミネジメント硏修テキスト(平成15年度改訂版), 東京:文部科學省.
  8. マネジメント硏修カリキュラム等開發會議(2005), 學校組織マミネジメント硏修テキスト-すべての敎職員のために-(平成17年度改訂版), 東京:文部科學省.
  9. 學校運營改善調査硏究會(2005), 學校運營の改善に向けた敎員等の硏修の在り方に關する調査硏究について(平成17年3月2日).
  10. チ一ムとしての學校.敎職員の在り方に關する作業部會(2015a), チ一ムとしての學校の在り方と今後の改善方策について中間まとめ)(平成27年7月16日) 文部科學省 中央敎育審議會初等中等敎育分科會.
  11. チ一ムとしての學校.敎職員の在り方に關する作業部會(2015b), チ一ムとしての學校の在り方と今後の改善方策について(答申)(中敎審第185號)(平成27年12月21日) 文部科學省 中央敎育審議會 初等中等敎育分科會.
  12. マネジメント硏修カリキュラム等開發會議(2004), 學校組織マネジメント硏修-これからの校長.敎頭等のために-モデル.カリキュラム.
  13. 文部科學省 中央敎育審議會 敎員の資質能力向上特別部會(2011), 學校運營の改善の在り方等に關する調査硏究協力者會議:子どもの豊かな學びを創造し, 地域の絆をつなぐ:地域とともにある學校づくりの推進方策(2011.7.5).
  14. 文部科學省 中央敎育審議會 初等中等敎育分科會(2012), 敎職生活の全體を通じた敎員の資質能力の總合的な向上方策について(答申)(2012. 7).
  15. 文部科學省 中央敎育審議會 初等中等敎育分科會(2015a), これからの學校敎育を擔う敎員の資質能力の向上について(答申案のポイント)(2015.12.17).
  16. 文部科學省 中央敎育審議會 初等中等敎育分科會(2015b), これからの學校敎育を擔う敎職員や, チ一ムとしての學校の在り方についてに係る基礎資料.デ一タ集(2015. 7).
  17. 學校組織マネジメント硏修について http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/kenshu/013.htm(검색일: 2016년 1월 6일)
  18. 學校組織マネジメント硏修について http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/kenshu/013.htm(검색일: 2016년 1월 6일)
  19. 敎員免許更新制の槪要 http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/koushin/001/1316077.htm(검색일: 2016년 1월 6일