DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Learning Materials on Constructibility of Roots of Cubic Polynomials

삼차방정식 해의 작도(불)가능성에 대한 학습 자료 개발

  • Shin, Hyunyong (Department of Mathematics Education, Korea National University of Education) ;
  • Han, Inki (Department of Mathematics Education, Gyeongsang National University)
  • Received : 2016.10.05
  • Accepted : 2016.10.19
  • Published : 2016.11.30

Abstract

In this research, we develop a systematic learning the materials on constructibility of cubic roots. We propose two sets of materials: one is based on concepts of field, vector space, minimal polynomial in abstract algebra, another based on properties of cubic roots in elementary algebra. We assess the validity, applicability, defects and merits of developed materials through prospective teachers, in-service teachers, and professionals. It could be expected that materials be used for advanced secondary students, mathematics majoring college students and mathematics teachers. Furthermore, we may expect the materials be useful for understanding and solving the (un)constructibility problems.

본 연구에서는 추상대수학의 체, 벡터공간, 최소다항식 등의 개념을 중심으로 삼차방정식 해의 작도(불)가능성을 학습할 수 있는 학습 자료와 초등수학적 접근을 구현한 학습 자료를 각각 개발하였다. 그리고 개발된 자료들에 대해 타당성, 학습 가능성, 장점 및 단점을 실험적으로 확인하였다. 본 연구에서 개발된 자료들은 중등학교의 수학 우수학생들, 수학을 배우는 대학생들, 수학교사들에게 유익할 것으로 기대되며, 3대 작도불능문제의 해결, 다양한 3차방정식의 해의 작도(불)가능성을 학습하는데 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김응태․박승안 (2011). 현대대수학, 서울: 경문사.
  2. Kim E.T., Park S.A. (2001). Modern Algebra, Seoul: Kyungmoonsa.
  3. 신현용 (2007). 교사를 위한 추상대수학, 서울: 교우사.
  4. Shin, H.Y. (2007). Abstract Algebra for the Teachers, Seoul: Kyowoosa.
  5. 신현용 (2016a). 대칭: 갈루아 유언, 서울: 승산. 출간예정.
  6. Shin, H.Y. (2016a). Symmetry: Testamentary Letter of Galois, Seoul: Seungsan.(To be published).
  7. 신현용 (2016b). 美: 갈루아 이론, 서울: 승산. 출간예정
  8. Shin, H.Y. (2016b). Beauty: Galois Theory, Seoul: Seungsan.(To be published).
  9. 유클리드 (1998). 기하학 원론-평면기하- (이무현 역), 서울: 교우사.
  10. Euclid (1998). The Elements, Seoul: Kyowoosa. (Translated by Lee M.H.)
  11. 유클리드․토마스 히드 (1998). 기하학원론 해설서-평면기하- (이무현 역), 서울: 교우사.
  12. Euclid & Heath T. (1998). The Thirteen Books of Euclid's Elements, Seoul: Kyowoosa. (Translated by Lee M.H.)
  13. 최상기 (2013). 예비교사를 위한 현대대수학, 서울: 경문사.
  14. Choi S.K. (2013). Modern Algebra, Seoul: Kyungmoonsa.
  15. 프라소로프 (2009). 평면기하학의 탐구문제들 (한인기 역), 서울: 승산.
  16. Prasolov V.V. (2009). Mathematical Problems of Plane Geometry, Seoul: Seungsan. (Translated by Han I.K.)
  17. Fraleigh J.B. (2016). 현대대수학 (강병욱, 강변련 역), 서울: 피어슨에듀케이션코리아.
  18. Fraleigh J.B. (2016). Abstract Algebra, Seoul: PearsoneducationKorea. (Translated by Kang Y.U., Kang B.R.)
  19. 한인기 (2003). 교사를 위한 수학사, 서울: 교우사.
  20. Han I.K. (2003). Mathematics History, Seoul: Kyowoosa.
  21. Aleksandrov I.I. (2004) Sbornik Geometrichskih Zadach na Postroenie s Resheniyami, Moscow: URSS.
  22. Argunov B.I. & Balk M.B. (1957). Geometrichskie Postroeniya na Ploskosti, Moscow: Gos-UPI.
  23. Heath T.L. (1908). The Thirteen Books of Euclid's Elements Vol.1, Cambridge: The University Press.
  24. Kushnir I. (2013). Poisk I Vdohnovenie(Geometriya na barrikadah) , Moscow: MTsNMO.
  25. Steiner J. (1939). Geometrichskie Postroenie Vypolnyaemye s Pomoshyu Pryamoi Linii I Nepodviznogo Kruga, Moscow: Gos-UPI.

Cited by

  1. 수학교사의 갈루아 이론 이해를 위한 자립연수자료 개발 vol.31, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.279