DOI QR코드

DOI QR Code

조나단 라슨의 록 뮤지컬 <렌트> 분석을 통한 록 음악 활용 방식 연구

Study of the Usage of Rock Music by Analysing Jonathan Larson's Rock Musical

  • 김학민 (경희대학교 연극영화학과) ;
  • 김정민 (경희대학교 연극영화학과)
  • 투고 : 2015.06.30
  • 심사 : 2016.11.01
  • 발행 : 2016.11.28

초록

본 논문은 록 뮤지컬이라는 용어가 지나치게 무분별하게 사용되고 있는 현 시점에, 이 용어에 대한 학문적 정의와 양식적 특성의 규명을 위해 쓰여졌다. 이를 위해 본 논문은 록 음악 및 록 뮤지컬의 역사적 맥록에 대한 이해와 더불어, 록 뮤지컬의 음악 및 극의 특성에 대한 이해를 시도한다. 아울러 본 논문은 60년대 대두된 정통 록 뮤지컬의 음악 및 정신을 계승한 뮤지컬 <렌트>에 사용된 노래들에 대한 유형화 ( 1) 정통 록뮤지컬, 2) 다른 음악 유형의 록적 변형, 3) 록 음악과 다른 음악의 혼합) 를 통해 새로운 록 뮤지컬을 창작하기 위해서는 텍스트에 부합하는 록 음악의 적절한 활용과 혼용이 필요함을 논의해 본다.

Currently the terminology 'rock musical' is used too freely, and thus academic definition and research of its stylistic features are required. This thesis attempts to clarify the historical context of rock music and rock muscal, and to study the musical and dramatic feature of rock musical. This thesis also attempts to catagolize the musical types of the songs used in the contemporary rock musial ; 1) authentic rock music, 2) psudo-rock music transformed from other musical styles, and 3) amalgamation of rock music and other musical styles. All this attempts is aimed to find a possibility of creation of new musical.

키워드

참고문헌

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Rock_musical
  2. 앤드류 램, 정영목 옮김, 150년 뮤지컬의 역사, 풀빛, 2004.
  3. Scott Miller, Strike up the band; a new history of musical theatre, Heinemann, 2007.
  4. David H. Lewis, Broadway Musicals: A Hundred Year History, Mcfarland, 2002.
  5. William Everett and Paul Laird, the Cambridge companion to the musical, Cambridge, pp.235-249, 2008.
  6. Scott Warfield, "hair to Rent: is 'rock' a four-letter word on broadway?," William Everett and Paul Laird ed., The Cambridge companion to the musical, Cambridge, pp.235-249, 2008.
  7. Thomas S. Hischak, Off-Broadway Musicals since 1919, Scarecrow Press, 2011.
  8. Christine Ammer, The Facts on File Dictionary of Music, Facts On File, p.353, 2004.
  9. http://terms.naver.com/entry.nh n?docId=1915377&cid=2925&categoryId=2925
  10. Christine Ammer, The Facts on File Dictionary of Music, p.351.
  11. J. Covach, "From craft to art: formal structure in the music of the Beatles," in K. Womack and Todd F. Davis, eds, Reading the Beatles: Cultural Studies, Literary Criticism, and the Fab Four, New York, NY: SUNY Press, p.40, 2006.
  12. James E. Perone, Music of the Counterculture Era, Greenwood Press, p.32, 2004.
  13. 나숙경, Musical의 극전개에 있어서 음악과 시나리오의 관계 연구: Musical 렌트Rent를 중심으로, 한세대학교 대학원, p.38, 2007.
  14. 나숙경, Musical의 극전개에 있어서 음악과 시나리오의 관계 연구: Musical 렌트Rent를 중심으로, 한세대학교 대학원, p.37, 2007.
  15. Jeffrey H. Jackson and Stanley C. Pelkey, Music and History: Bridging the disciplines, University Press of Mississippi, p.234, 2005.
  16. Pen Ronald, Introduction To Music, McGraw Hill Professional, p.96, 1992.
  17. Scott Miller, Rebels with Applause: Broadway's Groundbreaking Musicals, Heinemann, p.190, 2001.
  18. Aaron Frankel, Writing the broadway musical, Da Cappo Press, preface, 2000.
  19. Don Michael Randel, The Harvard Concise Dictionary of Music and Musicians, Harvard University Press, p.658, 1999.
  20. Don Michael Randel, The Harvard Concise Dictionary of Music and Musicians, Harvard University Press, pp.658-659, 1999
  21. Scott Miller, Strike Up the Band: a new history of Musical theatre, Heinemann, p.190, 2007
  22. Scott Miller, Rebels with Applause: Broadway's Groundbreaking Musicals, History Ink Books, pp.189-192, 2001.