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The Purpose and Evaluation of the Korea Broadcasting System's Globalization Project "Insight Asia"

KBS 다큐멘터리의 세계화 프로젝트 '인사이트아시아', 그 의미와 평가

  • Received : 2016.09.21
  • Accepted : 2016.11.15
  • Published : 2016.11.28

Abstract

The 4-part series of , the 6-part series of , the 7 part-series of , and the 6-part series of differ in terms of their themes, although each one of them focuses on Asia. By winning prominent prizes around the world, these documentaries produced by the 'Insight Asia' Project Team of the Korea Broadcasting System (KBS) were affirmed of their competence in producing quality material. The purpose of Insight Asia Project was to improve the quality of KBS documentaries, and to make them competitive in the world market, Europe in particular. The specific goal 'Insight Asia' Team set for itself was to produce, in 5 years' time, documentaries of equal caliber to the (pre-Murdoch) National Geographic and the BBC. Unfortunately, the "Korean Wave," which was once active in the drama genre, was in stagnation at the time the team was being launched. As a result, KBS shifted refocused on documentaries as its driving force and provided detailed minute plans of action. However, the 'Insight Asia' Project was suspended abruptly in its fourth year, after a change in management in the network, and a discussion or evaluation on 'Insight Asia' Project never occurred. This study's objective is to retrace how the project 'Insight Asia' had been developed, and to clarify its meaning with respect to the KBS's globalization project. For this study, producers who participated in the project were interviewed.

<유교, 2500년의 여행> 4부작, <차마고도> 6부작, <누들로드> 7부작, <인간의 땅> 5부작은 주제가 각각 다르지만 공통적으로 아시아에서 소재를 찾아 만든 다큐멘터리 프로그램이다. KBS '인사이트아시아'팀에서 제작한 이들 다큐멘터리는 국내와 해외에서 유수한 프로그램 상을 수상하며 작품성과 제작능력을 인정받았다. 인사이트아시아는 KBS 다큐멘터리의 품질을 세계적 수준으로 끌어올리고자 기획한 프로젝트였다. 5년 이내에 KBS 다큐멘터리를 영국의 BBC나 미국의 내셔널지오그래픽 다큐멘터리 못지않게 만들겠다는 목표를 세웠다. 한때 활발했지만 정체하고 있던 드라마 한류를 대신하여 다큐멘터리 부문을 KBS의 미래 동력으로 키운다는 실행계획이 뒤따랐다. 적지 않은 성과를 내며 진행되던 인사이트아시아 프로젝트는 경영진이 교체되면서 4년을 넘기지 못하고 중단되었다. 이후 KBS에서 인사이트아시아에 관한 심도 있는 논의나 평가가 이루어지지 않았다. 이 연구는 KBS 다큐멘터리의 세계화 프로젝트로서 마련된 인사이트아시아의 추진 과정과 의미를 밝히고자 했다. 이를 위해 프로젝트에 참여한 프로듀서들의 인터뷰를 활용하였다.

Keywords

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