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Important-satisfaction analysis for improving satisfaction in natural heritage docent training programs

자연유산 해설사 양성 교육프로그램의 중요도 -만족도 분석 및 제고 방안

  • Kim, Tae Hyeong (Research Division of Natural Heritage, National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • Kong, Dal-Yong (Research Division of Natural Heritage, National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • Lim, Jong-Deock (Research Division of Natural Heritage, National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • Cho, Woon Yuen (Research Division of Natural Heritage, National Research Institute of Cultural Heritage)
  • 김태형 (국립문화재연구소 자연문화재연구실) ;
  • 공달용 (국립문화재연구소 자연문화재연구실) ;
  • 임종덕 (국립문화재연구소 자연문화재연구실) ;
  • 조운연 (국립문화재연구소 자연문화재연구실)
  • Received : 2014.12.29
  • Accepted : 2015.01.31
  • Published : 2015.03.30

Abstract

The purpose of this study was to reduce the drop out rates and enhance the quality of docent training education program in the Nature Heritage Center by providing educational services appropriate to the docents' needs based on the docents satisfaction survey. In this research, we conducted the survey to analyze the importance-satisfaction of natural heritage docent satisfaction in natural heritage docent training programs. The subjects of this survey were 30 docent in Natural Heritage Center. To develop a questionnaire, a factor analysis was conducted, as a result, 6 factors and 22 questions were presented. They are 'curriculum and instruction', 'advice for docent', 'educational environments', 'administrative services', 'support for docents', 'docent life'. The results of t-test, there was a significant difference between importance and satisfaction of the every 22 questions, the mean score of satisfaction(M=3.87, SD=.08) was lower than that of importance(M=4.10, SD=.20). According to ISA, the items located in "concentrate here" were deduced. They are 3 items from administrative services, device for docent, curriculum and instructions. To put in concretely, They were 'lecture content(subject)', 'teaching method', 'service attitude of personnel', 'interest in a docent' Based on these results and descriptive responses from the docents, the strategies for docent satisfaction in natural heritage docents training programs were suggested.

이 연구는 천연기념물센터에서 이루어지고 있는 해설사 양성 교육에 대한 만족도 조사를 통해 해설사들의 요구에 맞는 교육 서비스를 제공하여 교육의 질 제고 및 만족도 향상에 기여하는 것을 목적으로 하였다. 자연유산 해설사 양성 교육프로그램의 만족도를 구성하는 주요 항목에 대한 중요도와 만족도를 분석하기 위해 천연기념물센터의 자연유산 해설사 30명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 문항 구성은 '교육과정 및 수업', '해설사 지도', '교육 환경', '행정지원 서비스', '해설사 지원', '해설사 생활' 등 6개 요인 22개 문항을 추출하였다. 중요도와 만족도 차이분석 결과 6개 영역 22개 문항에서 모두 유의한 차이를 보였으며, 중요도 인식(M=4.10, SD=.20)에 비해 만족도(M=3.37, SD=.08)는 낮게 나타났다. 중요도-만족도 분석(ISA)을 통해 집중적으로 개선 노력이 필요한 영역으로 '행정 서비스', '해설사 지원', '교과과정 및 수업'이 도출되었으며, 구체적인 항목으로 '강의 내용(주제)', '수업 진행 방법(교수법)', '직원의 서비스 태도', '해설사에 대한 직원의 관심'이 제시되었다. 이들 결과 및 해설사의 서술형 답변을 중심으로 자연유산 해설사 양성 교육프로그램 만족도 제고를 위한 방안을 제안하였다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 한국의 지질다양성 조사 및 화석산지 연구

Supported by : 국립문화재연구소