References
- 고상숙.고호경 (2007). 수학 교수 학습과정에서 사고력 신장을 위한 계산기의 활용: 학생들의 수학화 발달에서 테크놀로지의 효과. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 46(1), pp.97-122. Koh, S. S. & Ko, H. K. (2007). The Use of Technology with a Calculator for Improving Mathematical Thinking in Learning and Teaching Mathematics - A Study of Students' Mathematization Using Technology. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 46(1), pp.97-122.
- 교육부 (1997). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제1997-15호. Ministry of Education (1997). Mathematics Curriculum. Ministry of Education announcement 1997-15
- 교육인적자원부 (2007). 수학과 교육과정. 교육인적자원부 고시 제2007-79호. Ministry of Education and Human Resources Development (2007). Mathematics Curriculum. Ministry of Education and Human Resources Development announcement 2007-79.
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호. Ministry of Education, Science, and Technology (2011). Mathematics Curriculum. Ministry of Education, Science, and Technology announcement 2011-361.
- 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호. Ministry of Education (2015). Mathematics Curriculum. Ministry of Education announcement 2015-74.
- 김광한.김병학.김경석.박은아 (2009). 대학수학교육의 현황과 7차 교육과정 세대의 효율적인 수학교육방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(2), pp.255-277. Kim, K. H. & Kim, B. H & Kim, K. S. & Park, E. A. (2009). The Present Situation of the University Mathematics Education and the Efficient Methods of Mathematics Education for the 7th Curriculum Generation. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 23(2), pp.255-277.
- 김부윤.정두영.정원경 (2005). 문제중심학습(PBL)을 통한 수학적 태도 변화에 대한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 19(1), pp.253-269. Kim, B. Y. & Chung, D. Y. & Chung W. K. (2005). A study on the change of mathematical attitude by Problem-Based Learning. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 19(1), pp.253-269.
- 김영옥 (2009). 이공계 대학 신입생들의 수학불안과 수학 학업 성취도와의 상관관계. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(4), pp.469-479. Kim, Y. O (2009). The relationship of mathematics anxiety and achievement in mathematics for college of engineering. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 48(4), pp.469-479.
- 박선화 (2015). 중학생의 수학.과학 정의적 특성 함양 프로그램 개발. KICE 교육광장 2015 봄호(55), pp.32-35. Park, S. H. (2015). Program development for improving the affective characteristics of middle school students in mathematics and science. KICE Education Square, 2015 Spring(55). pp.32-35.
- 박형빈․정인철․이헌수 (2010). 이공계 신입생의 수학 기초학력과 학업 성취도에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(3), pp.329-341. Park, H. B. & Jeong, I. C. & Lee, H. S. (2010). A Study on the relationship between freshmen's achievements of general mathematics and BMDT. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 49(3), pp.329-341.
- 이규봉․오원태․위인숙․장주섭 (2007). 대학 신입생의 수학 기초실력 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 21(4), pp.613-620. Lee, G. B. & Oh, W. T. & Wee, I. S. & Chang, J. S. (2007). University Freshmen's Basic Mathematical Abilities. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 21(4), pp.613-620.
- 이경희.이성진 (2013). 대학생의 학습유형과 대학 수학교과의 학업성취도 관계 연구 - 수도권 중규모 대학교의 이공대학 신입생을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(4), pp.473-486. Lee, G. H. & Lee, S. J. (2013). A study on the relationship between learning styles of students and academic achievement in mathematics - Focusing on freshmen enrolled in a college of science and engineering of the medium-sized university. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(4), pp.473-486.
- 이상구.신준국.김경원 (2014). 스토리텔링 수학 교과서에서 공학적 도구의 활용과 미분적분학 단원에 관한 개발 사례. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 28(1), pp.65-79. Lee, S. G. & Shin, J. K. & Kim, K. W. (2014). A Case Study of Perceptions on Storytelling Mathematics Textbooks with Computer Algebra System. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 28(1), pp.65-79.
- 이승운.정은실 (2005). 생활중심 수학보고서 쓰기가 수학학업성취도 및 수학적 성향에 미치는 영향. 수학교육연구소, 28, pp.21-37. Lee, S. W. & Jeong, E. S. (2005). The effect of mathematical journal writing on mathematics learning achievements and mathematical disposition. Mathematical Education Institute. 28, pp.21-37.
- 이정례.이경희 (2011). 수학 기초학력과 대학수학능력시험 수리영역 성적의 관계 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 25(4), pp.629-639. Lee, J. R. & Lee, G. H. (2011). A study on the relation between mathematical scholastic ability and scholastic aptitude test. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 25(4), pp.629-639.
- 이정례.이경희 (2012). 자기주도학습준비도와 수학적 성향 사이의 관계 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 26(1), pp.15-28. Lee, J. R & Lee, G. H. (2012). A study on the relation between SDLR and mathematical inclination. J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathmatical Education, 26(1). 15-28.
- 이헌수․김영철․박영용 (2013). 입시전형별 이공계 신입생의 대학수학 성취도 비교 분석- 2012년 M대학교 이공계 신입생을 중심으로. 한국수학교육학회지시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(4), pp.369-379. Lee, H. S. & Kim, Y. C. & Park, Y. Y. (2013). A Study on freshmen's achievements for grade point average among college entrance types in natural science or engine. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 28(2), pp.369-379.
- 조성민.김재홍.최지선.최인선 (2014). 대학수학능력시험 수학 영역의 내용 영역에 대한 고찰. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 28(2), pp.195-217. Cho, S. M. & Kim, J. H. & Choi, J. S. Choi, I. S.. (2014). A Study on the Content Domains of the College Scholastic Ability Test Mathematics, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 28(2), pp.195-217.
- 조시오 (2010). 여자고등학교 학생의 학습양식과 수학적 성향, 수학불안 요인, 수학성취와의 관계. 박사학위논문, 원광대학교 대학원. Cho, Si-O (2010). The relationship among learning styles, the mathematical disposition, factors of mathematical anxiety and mathematical achievement of girls' high school students. The graduate school, Wonkwang University, Doctoral dissertation.
- 최경미.장인식.정보현.정순모.양우석.조규남 (2007). 중위권 대학 신입생의 수학적 배경과 대학수학 성취도 사이의 관계. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 46(1), pp.53-67. Choi, K. M. & Jang, I. S. & Chung, B. H. & Jung, S. M & Yang, W. S. & Cho, K. N. (2007). A Study on the Relationship Between Mathematical Background and Accomplishment in the First College Mathematics at a Middle Level Engineering School. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 46(1), pp.53-67.
- 최승현.황혜정 (2014). 수학 교과에서의 정의적 특성 요인의 의미 및 지도 방안 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 28(1), pp.19-44. Choe, S. H. & Hwang, H. J. (2014). A Study on Understanding of Affective Characteristics and its Instructional Method in Mathematics Education. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 28(1), pp.19-44.
- 황광일.박경빈.전미란 (2007). 수학 퍼즐이 영재학생과 일반학생의 수학적 성향에 미치는 영향. 영재교육연구, 17(3), pp.443-462. Whang, K. I. & Park, K. B. & Chun, M. R. (2007). The effects of mathematics puzzle on mathematical disposition of non-gifted students and general students. The Journal of Gifted/Talented Education, 17(3), 443-462
- 홍애순 (2012). 아동의 수학적 성향, 수학적 자기효능감이 수학성취도에 미치는 영향. 아동교육, 21(2), 311-323. Hong, A. S. (2012). The effect of children's mathematics disposition anxiety and self-efficacy on mathematics learning achievements. The Journal of Child Education, 21(2), pp.311-323.
- Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (1998). Fostering children's mathematical power: An investigative approach to K-8 mathematics instruction. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Brahier, D. J. (2000). Teaching Secondary and Middle School Mathematics. MA; Allyn & Bacon.
- Czermiak, C. & Chiarrelott, L.(1990). Teacher education for effective science instruction: A social cognitive perspective. Journal of Teacher Education, 41(1), 49-58. https://doi.org/10.1177/002248719004100107
- NCTM (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA; NCTM.